ByteDance става от силна по-силна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ByteDance става от силна по-силна

Shutterstock

ByteDance става от силна по-силна

Америка не харесва това

The Economist
2289 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Коронавирусът накара тийнейджърите по света да излязат от училище и да си останат по стаите. Докато го правят, те се насочват към познат дигитален приятел - TikTok. Приложението за кратки видеоклипове е изтеглено 115 млн. пъти през март и вече има почти 1 млрд. потребители, които се радват на забавни видеа с кучета или съвети за пандемията от страна на Световната здравна организация. Общо видеата в TikTok с хаштаг #coronavirus са гледани над 53 млрд. пъти.

Кой стои зад приложението

Популярността на TikTok през последните две години постави прожектора върху ByteDance, базирания в Пекин разработчик на приложението. Основана от китайския компютърен специалист Джан Имин през 2011 г., в момента фирмата е най-големият "еднорог", който не е листнат на борсата, с оценка от инвеститорите между 90 и 100 млрд. долара. Тя е и единствената технологична компания освен Apple с по над 100 млн. потребители както в Китай, така и в САЩ, където TikTok се съревновава с YouTube и Instagram.

За ByteDance това не означава, че работата е свършена. Компанията има в офисите си 60 хил. души. "Ние сме като мухи - казва един бивш служител - които произвеждат приложения едно след друго. През последната година ByteDance пусна на пазара корпоративна софтуерна услуга (Lark), музикално стрийминг приложение за Индия и Индонезия (Resso), както и чат приложение, което да се конкурира с WeChat в Китай. Докато други фирми съкращават служители, ByteDance търси над 10 хил. такива по целия свят. И планира още 30 хил. отгоре до края на тази година.

ByteDance не е първата китайска компания с големи амбиции навън. Гиганти в сферата на суровините като петролната CNOOC се борят с конкурентите си още от 90-те години на миналия век. През последното десетилетие индустриални гиганти атакуваха западни конкуренти - от производство на автомобили, където Geely купи Volvo, до химическия сектор, където ChemChina придоби Syngenta. Конгломерати като Fosun и Anbang си разделиха още по-безразборно по няколко трофея като Club Med и хотелите Waldorf Astoria.

Привлекателен и извън Китай

За разлика от повечето си предшественици, ByteDance създаде империя от продукти, които са привлекателни и извън Китай. Компанията е първият глобален софтуерен гигант от страната и привлича и външни инвеститори. В документи вписани в Хонконг показват, че фирмата е създала структура, която позволява приемането на пари отвън още от създаването й - структура, която повечето китайски софтуерни фирми достигат едва когато искат да излязат на борсата в САЩ. Около 80% от инвеститорите в компанията не са от Китай. Четирима от петимата в борда на директорите също не са от Китай. Петият е Джан Имън.

Размерът на бизнеса е неясен

Всичко това подсигурява, че ByteDance за разлика от много други технологични стартъпи в страната не е копие на Alibaba, Baidu и Tencent, което е важно за компанията, която се бори именно с тях за рекламни приходи. Повечето пари идват от продажбата на реклами в двете основни китайски приложения: Douyin, китайският TikTok, и Toutiao, приложение за мултимедия и новини, подобно на Facebook.

Колко точно пари прави компанията обаче е неясно - като непублична фирма ByteDance не публикува отчети. Изтичане на информация и изявления на инвеститори сочат, че приходите през миналата година са между 15 и 20 млрд. долара, повече отколкото на Uber, Snapchat и Twitter общо. Приходите от реклама в Китай надминаха тези на Tencent и Baidu и вече са по-малки само от тези на Alibaba. Фирмата казва, че работи на печалба от юни 2019 г. на фона на доста губещи еднорози.

Ако компанията генерира 25 млрд. долара приходи тази година, което се очаква въпреки COVID-19, тя ще достигне до този крайъгълен камък три години по-бързо, отколкото Facebook. ByteDance е единствената голяма китайска фирма, чийто дял на домашни рекламодатели расте бързо - от 9% до 17% през 2019 г., сочат данните на Bernstein. Неотдавна основаната рекламна мрежа Pangle, която позволява на рекламодатели да достигат до потребители чрез некитайски приложения, може да помогне допълнително на TikTok.

Никой не се учудва, че американските конкуренти се опитват да подрежат крилата на TikTok. Клонингът на Facebook Lasso вече се провали. YouTube разработва друга алтернатива, наречена Shorts. Но най-голямата заплаха идва от американското правителство, което се страхува от китайското издигане в която и да било сфера.

Съпротива в САЩ

Политиците във Вашингтон се страхуват, че данните на американските потребители отиват директно в Пекин; че китайските дизайнери на алгоритми инфектират младите на запад с комунистическа пропаганда; както и че съдържанието на ByteDance е цензурирано по партийна линия. През март двама републикански сенатори предложиха закон, който да премахне TikTok от всички държавни устройства. Комитетът по външни инвестиции разглежда придобиването на Musical.ly от страна на ByteDance през 2018 г. - приложението има 60 млн. потребители в САЩ и Европа.

TikTok твърди, че държи всички данни на американски потребители в САЩ и че американските операции на компанията "не се влияят от чуждо правителство, включително и китайското". Фирмата се опитва да спре критиците си и нае известни експерти в сферата на правото и сигурността в САЩ с тази цел. Миналия месец компанията отвори "център по прозрачност" в Лос Анджелис, където споделя информация за модерирането на съдържание, политиката за лични данни и други, като според фирмата китайските модератори няма да се докосват до съдържание, което идва извън страната.

Според повечето юристи и технологични експерти това може да помогне при проблемите на фирмата с Конгреса. Листването на ByteDance в Хонконг - ход, който се обмисля, също може да спомогне за по-високо доверие. От помощ би било и назначаването на некитайски наследник - макар Джан Имън да е на 37 години и едва ли мисли за пенсия. Последният ход би бил TikTok да бъде отделена като компания. Това би циментирало дигиталния разрив между Китай и Запада - докато друго хитово приложение на ByteDance не се опита отново да създаде мост.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Коронавирусът накара тийнейджърите по света да излязат от училище и да си останат по стаите. Докато го правят, те се насочват към познат дигитален приятел - TikTok. Приложението за кратки видеоклипове е изтеглено 115 млн. пъти през март и вече има почти 1 млрд. потребители, които се радват на забавни видеа с кучета или съвети за пандемията от страна на Световната здравна организация. Общо видеата в TikTok с хаштаг #coronavirus са гледани над 53 млрд. пъти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK