Позицията и интересът на "Летище Мюнхен" към "Летище София" не са се променили
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Позицията и интересът на "Летище Мюнхен" към "Летище София" не са се променили

Бъдещото летище София според визията на харесания от държавата концесионер

Позицията и интересът на "Летище Мюнхен" към "Летище София" не са се променили

Томас Вайер, главен финансов директор на "Летище Мюнхен" и фонда Meridiam, пред "Капитал"

Калина Горанова
8177 прочитания

Бъдещото летище София според визията на харесания от държавата концесионер

© Meridiam


Концесията на летище София е напът да бъде финализирана в изключително тежък момент за световната авиация. Невижданата криза на въздушния пазар заради COVID-19 със сигурност ще доведе до големи промени във въздуха като фалити на авиокомпании, консолидации и огромни предизвикателства за летищната, останали почти без пътници.

За бъдещ концесионер на летище София беше избрано обединението SOF Connect, като в него участие имат инвестиционният фонд Meridiam с 99% и строителната Strabag (1%), а летище Мюнхен има специален ангажимент към SOF Connect като трето лице - летищен оператор.

Победителят беше обявен на 17 юли 2019 г. Последва масирано обжалване на търга в КЗК от всички останали кандидати - обединението между Airport de Paris и TAV, операторът на летище Франкфурт Fraport; класираните на четвърто място - летище Манчестър и китайският им партньор; и номер пет - строително-инвестиционната SSB с оператор Копенхаген. Сега процедурата е на ниво обжалване във Върховния административен съд, като заседанието ще е на 7 май.

В контекста на настоящата авиационна криза министерството на транспорта е провело свое неофициално проучване сред кандидатите дали потвърждават интереса си, като според коментара на министър Росен Желязков от пет четири са потвърдили. От министерството не дадоха допълнителна информация кой е отказалият се, но според източници на "Капитал" най-вероятно става въпрос за обединението между строително-инвестиционната SSB и летище Копенхаген. Всъщност мотивът на допитването на министерството е, че е минала година и валидността на офертите е изтекла, обясни представител на кандидат.

"Капитал" потърси победителя за коментар по настоящата авиационна криза и интереса им към летище София.

Потвърждавате ли интереса си към концесията на летище София?

Томас Вайер
Източник: Munich Airport

Томас Вайер, главен финансов директор на "Летище Мюнхен": "Позицията и интересът на "Летище Мюнхен" към "Летище София" изобщо не са се променили. Заради кризата дори ще засилим фокуса си върху разширяване на нашия международен бизнес и предлагане на услуги. Ще предоставим на българското правителство и на своите партньори целия си опит в експлоатацията и управлението на летища и разработване на дестинации. Всъщност по-рано тази година ние вече започнахме с подготовката на преходния период и сме готови да започнем веднага след като съдът потвърди възлагането на концесията на Meridiam, Strabag и "Летище Мюнхен".

Ралф Гафал
Източник: Munich Airport

Ралф Гафал, управляващ директор на Munich Airport International: Мащабът и въздействието на епидемията от коронавируса върху летищата, авиокомпаниите и цялата авиационна индустрия са огромни и не могат да се сравнят с никоя друга криза, която ние от летище Мюнхен или авиационната индустрия като цяло се е налагало да преодоляваме през последните десетилетия. Независимо от това ние живеем в глобален свят с международно свързани бизнеси и икономики, където превозът на пътници и товари е и ще продължи да бъде важен ключов фактор за успеха. Затова работим за бързото и успешното възстановяване на нашата индустрия.

След като стане възможно основната вълна от разпространение на корона вируса да бъде управлявана и необходимите мерки за безопасна и здравословна среда бъдат прилагани, ще започне постепенно премахване на забраните върху пътуванията в глобален мащаб.

Щефан Верман
Фотограф: Георги Кожухаров

Щефан Верман, говорител на Meridiam за летище София: Да, потвърждаваме интереса си. В съответствие с тръжните правила вече удължихме валидността на офертата на SOF Connect по искане на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

Ще искате ли промяна на някои от условията на концесията?

Щефан Верман, говорител на Meridiam за летище София: Смятаме, че договорът за концесия може да остане същият, тъй като съществуващите клаузи в него предоставят възможност за уреждане на всички последици от кризата.

Кога очаквате да има окончателно произнасяне на съда по процедурата?

Щефан Верман, говорител на Meridiam за летище София: Като се има предвид извънредното

положение в България, на този етап не е ясно дали следващото съдебно заседание ще се проведе, както е насрочено през май, както и кога ще приключи съдебното производство. Във всеки случай, ако съдът отхвърли всички жалби, като по този начин потвърди решението на Комисията за защита на конкуренцията, SOF Connect ще работи за гладко и безпроблемно приключване на процедурата и подписване на концесионния договор в изискуемите срокове.

Какво показват прогнозите ви за ефекта на настоящата криза върху бизнеса ви?

Томас Вайер, главен финансов директор на "Летище Мюнхен": Разбира се, ограниченията върху пътуванията и драстичните намаления на полетите в резултат на коронавируса не ни подминават без последствия. Ние обаче своевременно коригирахме нашите икономически и финансови приоритети, за да гарантираме не само ликвидността на летището, но и да защитим здравето на нашите пътници и служители.

Специално създадена работна група редовно оценява и приоритизира нашите действия, като същевременно е в близък контакт с всички заинтересовани страни, институции и местни власти. Например отложихме някои строителни проекти на паркинга, новата корпоративна централа и новия бюджетно ориентиран хотел. Освен това временно е затворена ненужната инфраструктура като допълнителните съоръжения на Терминал 2 и са осигурени места за паркиране на над 100 самолета, които са извън експлоатация.

В същото време с ключовите заинтересовани страни и авиокомпании подготвяме и обсъждаме различни прогнози и сценарии за увеличаване на трафика. Когато националните и международните ограничения за пътуване бъдат отменени, ние ще бъдем готови да възобновим бързо и цялостно дейността си. Засега ще продължим да следваме нашия ограничен режим на работа и ще гарантираме завръщането на хората от чужбина, както и карго доставките.

Андреас фон Путкамер, старши вицепрезидент за авиацията на "Летище Мюнхен": Летището се подготвя за възобновяване на трафика. Вече достигнахме най-ниското равнище. За 2020 г. като цяло може да очакваме да достигнем 50% от трафика през 2019 г.

Концесията на летище София е напът да бъде финализирана в изключително тежък момент за световната авиация. Невижданата криза на въздушния пазар заради COVID-19 със сигурност ще доведе до големи промени във въздуха като фалити на авиокомпании, консолидации и огромни предизвикателства за летищната, останали почти без пътници.

За бъдещ концесионер на летище София беше избрано обединението SOF Connect, като в него участие имат инвестиционният фонд Meridiam с 99% и строителната Strabag (1%), а летище Мюнхен има специален ангажимент към SOF Connect като трето лице - летищен оператор.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Избраният за концесионер не е Летище Мюнхен, а пореден инвестиционен фонд, с анонимни акционери, без никакъв опит в управлението на летища, с намерение за НАЙ-МАЛКО инвестиции от всички кандидати, и с лимитиран живот (като всеки фонд) от 30 години. Летище Мюнхен беше използвано само за примамка - днес са тук, утре изчезват, защото те НЕ са участник в договора за концесия. Какво ще се случи обаче след като lifespan-ът на фонда-концесионер изтече по време на концесията? На КОЙ тогава ще бъде прехвърлена концесията. Може би това е идеята.

  • 2
    aussie avatar :-|
    aussie

    Странно звучи да имаш за кандидат купувачи големи летищни оператори с доказани умения и да подариш летището на фонд който няма дори и собственик. А от инвестиционна гледна точка просто не ми се говори. Долна корумпирана политическа пасмина.

  • 3
    fcl45655278 avatar :-|
    fcl45655278

    Тоест, щом при настоящата ситуация все още проявяват интерес при същите условия, сметай колко неизгодни са били за България. И все още са.
    Най-добре концесията да се прекрати и да започне проект за ново софийско летище с по-подходящо разположение и възможности за разрастване.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK