От 100 до нула
Глобалните автомобилни гиганти трябва да действат бързо и да скъсат с миналото
Когато автомобилните производители продадоха 95 млн. коли и товарни превозни средства през 2017 г., границата от 100 млн. изглеждаше съвсем близо. След разочароващите 2018 и 2019 тази година трябваше да бъде повратната точка. И наистина ще бъде - но в обратната посока. В момент, когато правителствата по света наредиха затварянето на заводи, а потребителите в карантина отложиха покупките, очакванията са продажбите на автомобили да паднат с 20% (виж графиката) до нива, невиждани от дъното на глобалната финансова криза от 2007-2009 г. Опасенията за втора вълна от COVID-19 прави несигурни прогнозите за 2021 г. Индустрията, която така или иначе вече е изправена пред неясно и колосално скъпо преминаване към електромобили, ще излезе трансформирана от пандемията - но не непременно за по-добро.
Повечето автопроизводители влизат в тази криза в по-добра форма от предишната рецесия преди десетилетие. Тогава американските General Motors (GM) и Chrysler поискаха съдебна защита от кредиторите си и се нуждаеха от държавни помощи. Сега балансите им изглеждат по-стабилни, разходите са ограничени, а компаниите се преструктурираха с поглед върху печелившите бизнеси. Нищо обаче не можеше да ги подготви за коронавируса. Първо Китай, след което и светът бяха затворени. Автокомпаниите, доставчиците на части, дилърите и сервизите прекратиха работа.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.