Новият брой: Накъде след вота
Close

От 100 до нула

Глобалните автомобилни гиганти трябва да действат бързо и да скъсат с миналото

Когато автомобилните производители продадоха 95 млн. коли и товарни превозни средства през 2017 г., границата от 100 млн. изглеждаше съвсем близо. След разочароващите 2018 и 2019 тази година трябваше да бъде повратната точка. И наистина ще бъде - но в обратната посока. В момент, когато правителствата по света наредиха затварянето на заводи, а потребителите в карантина отложиха покупките, очакванията са продажбите на автомобили да паднат с 20% (виж графиката) до нива, невиждани от дъното на глобалната финансова криза от 2007-2009 г. Опасенията за втора вълна от COVID-19 прави несигурни прогнозите за 2021 г. Индустрията, която така или иначе вече е изправена пред неясно и колосално скъпо преминаване към електромобили, ще излезе трансформирана от пандемията - но не непременно за по-добро.

Повечето автопроизводители влизат в тази криза в по-добра форма от предишната рецесия преди десетилетие. Тогава американските General Motors (GM) и Chrysler поискаха съдебна защита от кредиторите си и се нуждаеха от държавни помощи. Сега балансите им изглеждат по-стабилни, разходите са ограничени, а компаниите се преструктурираха с поглед върху печелившите бизнеси. Нищо обаче не можеше да ги подготви за коронавируса. Първо Китай, след което и светът бяха затворени. Автокомпаниите, доставчиците на части, дилърите и сервизите прекратиха работа.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал