Камиони от миналото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Камиони от миналото

Хартиеният документ обикаля през всички по веригата на превоза - изпращач, получател, превозвач, спедитор

Камиони от миналото

Спедиторите искат въвеждането на електронни товарителници, за да се намали обменът на хартиени документи по време на пандемията

Калина Горанова
4332 прочитания

Хартиеният документ обикаля през всички по веригата на превоза - изпращач, получател, превозвач, спедитор

© Цветелина Белутова


2020 г. - годината на коронавируса. Дигитализацията е издигната в култ. Работи се от дома, семинарите са онлайн, училището също. Практиките по йога достигат до вас с помощта на компютъра. Дори пиенето на бира с приятели вече е дистанционно.

Шофьорите на камиони няма как да вършат работата си дистанционно, нищо че е 2020 г. Но в кабината на камиона някъде по пътищата на Европа те са принудени да пътуват с хартиените си товарителници. Договорът за превоза на стоката между изпращача на стоката и превозвача трябва в няколкото си оригинални копия да финишира в ръцете на всички по веригата на превоза - изпращач, получател, превозвач, спедитор. А после товарителницата продължава да има свой собствен хартиен живот и много след като е обиколила всички участници. Тя трябва да бъде съхранявана от тях 5+1 години, ако фирмата е имала ревизия, и 10+1 години, ако не е имала такава, в случай че бъде поискана от данъчните при проверка.

Борбата за използването на електронни товарителници се води от години от страна на спедиторите с българската администрация, в частност Министерството на транспорта и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Сега силно затруднената обстановка заради COVID-19 и препоръките за социално дистанциране са добра възможност за спедиторите да се обърне отново внимание на въпроса.

Позицията на Националното сдружение на българските спедитори (НСБС) е публикувана на сайта на организацията. Плюсовете от въвеждането на електронните товарителници са много. Пестене на време и средства, по-бързо администриране, по-добра отчетност, по-добра база за статистика и анализ, по-добър контрол от страна на митническа и данъчна администрация, по-добра събираемост на държавни вземания и изсветляване на сделки от сивия сектор, екологичен ефект, подобрение в междуфирмената задлъжнялост. А в един COVID-19 свят - и по-малкото хартиен обмен на документи, разглеждан като потенциален преносител на вируса между всички участници в превоза.

Пътуване назад във времето

Авиацията отдавна е дигитална, развила се успешно самостоятелно през годините. При морските превози има т.нар. телекс релийз и можеш да си получиш контейнера, ако изпращачът е инструктирал корабната линия да го освободи срещу имейл и по същество на практика се работи електронно, обяснява Явор Панталеев, председател на управителния съвет на НСБС. Дори при железопътните превози, които на българска територия са застинали назад в миналото, Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" е променила наредбата за жп превоз на товари, като въвежда електронната товарителница като равностойна на хартиената.

Така на практика само автомобилният транспорт остава архаичен в това отношение. Преди едно от обясненията за липса на действия по въпроса е била невъзможността за извършване на контрол на пътя. Таблетите обаче вече би трябвало да са елиминирали това ограничение и всичко да може да се случва в движение и контролът дори да бъде подобрен.

Складове за хартия

Какво се получава обаче на практика. При международен курс, например от България за Германия, на товарния пункт тук шофьорът получава вече напечатаната международна товарителница (т.нар. CMR). Тя се изготвя в три оригинални екземпляра, подписани от изпращача и от превозвача. Първият екземпляр се предава на изпращача, вторият придружава стоката, а третият се задържа от превозвача. Екземплярите могат да бъдат и повече, а спедиторът като организатор на транспорта също получава такъв. Шофьорът тръгва, връщането му обратно обикновено отнема известно време, като често трябва да извърши и други доставки по пътя си.

Товарителниците са необходими при възстановяването на ДДС и изпращачът чака документ, подписан от получателя, като с него после при нужда ще доказва, че не е извършил фиктивен износ, обяснява Панталеев. Така се случва изпращачи на стока да бавят плащания към спедитора, докато получат обратно подписан оригинал на хартия, тъй като не може да са 100% сигурни, че данъчните няма да ги поискат на хартия.

Колко е лесно да си електронен

България е ратифицирала Допълнителния протокол към Конвенция CMR (Конвенцията за договора за международен автомобилен превоз на стоки) относно електронната товарителница (влязъл в сила на 05.06.2011 г.). Съгласно него електронната товарителница има същата доказателствена стойност и функции, като съдържа всички задължителни реквизити и представлява пълен еквивалент на хартиената товарителница.

Изискванията не са толкова сложни: уникален номер, електронен подпис, да съдържа същата информация като товарителницата на хартия. Е-товарителницата трябва да е създадена от регистриран и допустим за автомобилната администрация софтуерен доставчик. Той трябва да предоставя информация на компетентните органи, изпращача, спедитора, действащ като комисионер. Софтуерният доставчик трябва да поддържа база данни, списък с всички издадени от него е-товарителници и да ги предоставя на компетентните органи при необходимост. За нуждите на контрола е-товарителницата трябва да е достъпна на борда на автомобила, като да има и техническа възможност тя да се свали или да се изпрати електронно копие за контрол. Тя също трябва да се съхранява във фирмата поне 5 години.

Или за разлика от много области, където законите спъват дигитализацияята, тук всичко е въпрос на изготвяне на софтуер. Очакванията на бранша сега са кризисната ситуация да раздвижи администрацията да направи тази крачка.

2020 г. - годината на коронавируса. Дигитализацията е издигната в култ. Работи се от дома, семинарите са онлайн, училището също. Практиките по йога достигат до вас с помощта на компютъра. Дори пиенето на бира с приятели вече е дистанционно.

Шофьорите на камиони няма как да вършат работата си дистанционно, нищо че е 2020 г. Но в кабината на камиона някъде по пътищата на Европа те са принудени да пътуват с хартиените си товарителници. Договорът за превоза на стоката между изпращача на стоката и превозвача трябва в няколкото си оригинални копия да финишира в ръцете на всички по веригата на превоза - изпращач, получател, превозвач, спедитор. А после товарителницата продължава да има свой собствен хартиен живот и много след като е обиколила всички участници. Тя трябва да бъде съхранявана от тях 5+1 години, ако фирмата е имала ревизия, и 10+1 години, ако не е имала такава, в случай че бъде поискана от данъчните при проверка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK