Ресторанти, хотели и фитнес зали са изправени пред бъдеще на социална дистанция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ресторанти, хотели и фитнес зали са изправени пред бъдеще на социална дистанция

Затварянето на ресторанти, кафенета, киносалони и фитнеси се очаква да продължи няколко седмици, ако не и месеци

Ресторанти, хотели и фитнес зали са изправени пред бъдеще на социална дистанция

Бизнесите въвеждат креативни мерки за безопасност, за да се справят с кризата

8459 прочитания

Затварянето на ресторанти, кафенета, киносалони и фитнеси се очаква да продължи няколко седмици, ако не и месеци

© Reuters


Посетители на едно от многото заведения за хранене - Pret A Manger, в Лондон бяха изправени пред много по-различно преживяване в сравнение с посещението им преди месец. Преди опашките за обяд се извиват извън вратата, докато сега се пет или шест души наведнъж. Прегради от плексиглас разделят персонала и клиентите до касите, а маркировките на пода сигнализират колко близо един до друг могат да стоят чакащите. Менюто, което обикновено включва около 60 продукта, е намалено до 11 и е разрешено само вземането на храна за вкъщи.

"Pret ще бъде много различен оператор", признава изпълнителният директор на веригата Пано Кристоу пред Financial Times. Той добавя, че ударът върху всички 500 обекта на фирмата в Обединеното кралство ще бъде "значителна крачка назад".

Pret е една от първите хранителни вериги, която рестартира част от бизнеса си, след като правителствата в Европа въведоха пълна карантина, за да забавят разпространението на вируса. В Обединеното кралство Burger King и KFC също отвориха няколко обекта за доставка и храна за вкъщи, като въведоха подобни мерки, за да се приобщят към социалното дистанциране и стриктните правила за чистота.

Приобщаване

Затварянето на ресторанти, кафенета, киносалони и фитнеси се очаква да продължи няколко седмици, ако не и месеци. Собствениците им в страни като Великобритания, Франция и Германия са предупредени, че ще са едни от последните, за които ще приключи карантината. Изпълнителният директор на Burger King във Великобритания Аласдър Мърдок обяви, че сценарият на групата е за 24-седмично ограничение, въпреки че смята, че 12 седмици са по-вероятни.

Много бизнеси в сектора вече правят опит да се подготвят за новото нормално, като предоставят допълнително пространство, почистват редовно, дават предпазни средства на персонала и въвеждат технология, която ограничава взаимодействието между клиенти и служители. Изпълнителният директор на веригата фитнес центрове PureGym Хъмфри Кобълд сподели, че компанията може да разреди разстоянието между пътеките за бягане и да ограничи броя едновременно трениращи в залата.

Други компании се сблъскват с по-екстравагантни проблеми. Италианската фирма Nuova Neon Group 2 предложи плажните шезлонги и чадъри да бъдат разделени от пластмасови прегради, така че хората да могат да събират тен безопасно. Шеф-готвачът Джейсън Атъртън сподели в подкаст, че се опитва да измисли начин, по който виното да бъде сервирано "от половин метър".

Нови предизвикателства за бизнеса

Мерките на предпазливост показват колко големи са предизвикателствата, с които тези бизнеси ще се сблъскат задълго след като мерките за домашна карантина бъдат разхлабени. Ще бъде необходимо да се поддържат мерки за социално дистанциране, принуждаващи компаниите драстично да променят начина си на дейност.

"Бизнесите, свързани със свободно време и гостоприемство, са ударени най-лошо и ще се възстановят най-бавно", казва Уил Хоукли от одиторската компания KPMG. "В магазина за дрехи все още можете да поддържате социална дистанция, но в ресторанта или в бара социалното взаимодействие е ключово."

Дори в страни като Дания, където правителството разхлаби мерките, като отвори училищата, яслите, фризьорските салони и салоните за красота, бизнесите в сферата на свободното време са последни в списъка. Ресторантът Vietnamese в Копенхаген подчерта видовете промени, с които ресторантьорите се борят. Оттам споделят още, че когато започнат работа отново, ще намалят наполовина броя на допусканите клиенти, както и че всички сервитьори и целият кухненски персонал ще трябва да използват ръкавици за еднократна употреба, които да сменят на всеки 30 минути.

Веригата индийски ресторанти Amrit в Берлин обяви, че е въвела стриктни правила за хигиена в бизнеса с доставки, които ще въведе и в ресторантите. "Всеки ден измерваме и регистрираме телесната температура на служителите, преди да започнат и след като приключат работа. Всеки работник с най-малко отклонение бива изпратен вкъщи", добавят още от веригата.

Плановете на Amrit за евентуално по-широко отваряне показват колко много допълнителна работа ще има за хилядите ресторанти в големите градове. "Всеки път, когато гостите на масата се сменят, ще деизинфекцираме масата, свещта, менюто и столовете. Мобилните устройства за сметки ще бъдат почиствани на всеки 30 минути." Веригата сподели още, че ще създаде "списък с присъстващи", така че да може "да проследи следите на инфекцията, ако е необходимо".

Креативни предложения

Правителството в Швейцария сигнализира, че е отворено за креативни предложения, които биха могли да разрешат на индустрията да отвори врати за клиентите си скоро. Официалната програма за разхлабване на мерките в страната е разделена на три фази - започна от 27 април и приключва в средата на юни, но не включва ресторанти и барове.

Асоциацията на работодателите в сектора на ресторантьорството GastroSuisse публикува детайлни предложения до държавата за възстановяване на дейността. Те включват използването на временни "странични маси", на които сервитьорите да оставят храна и напитки, без да е необходимо да се навеждат или приближават до клиентите.

Бизнесите също бързат да подобрят технологиите си. Лидерът на веригата киносалони Vue Тим Ричардс казва, че технологичните отдели на компанията пренастройват онлайн системите за резервации, за да разредят местата за сядане. Azzurri Group, която притежава веригите ресторанти Zizzi и ASK, обяви, че работи върху това да позволи на клиентите си да поръчат предварително и да плащат, без да имат контакт с обслужващия персонал.

Доза оптимизъм за хотелите

За глобалните хотелски вериги като Mariott и Accor всяко "изплуване" след карантина ще бъде бавно. Анализаторът от Bernstein Ричард Кларк казва, че очаква "някаква степен на нормалност" за хотелите до ноември. Но анализатори от Morgan Stanley прогнозират, че връщането към нивата от 2019 г. може да отнеме поне шест години. Някои от големите хотелски вериги посочват скорошния напредък в Китай като доза оптимизъм. Около 90% от хотелите там са отворени и нивата на заетост са достигнали 31% от предишно нулево ниво, отчита анализаторската компания STR Global.

"Ако видите какво се случва в Китай, то ще ви даде глътка надежда, че хората искат да се измъкнат", казва главният директор по развитие в Accor Гаурав Бхушан. Въпреки това той предупреждава, че "само защото се е случило на едно място, не означава, че абсолютно същото ще се случи и другаде".

Председателят за Европа, Близкия изток и Африка на Mariott Лиъм Браун заяви, че всеки детайл се обмисля за времето, в което хотелите могат да отворят отново. Групата дори е направила ревизия на почистващите си препарати, за да се увери, че атакуват по-голям набор от микроби.

Грейм Смит, управляващ директор на консултантската компания AlixPartners, заяви, че за бизнесите е приоритет да "разберат истинската стойност на повторното отваряне, както и практическите ограничения на това колко бързо може да продължи". "Компаниите трябва да преквалифицират персонала, да възстановят и ремонтират обекти, да организират проверки за здраве и безопасност и да обмислят маркетингови стратегии. Хората не искат обектите да отварят твърде бързо. След като отвориш и си разпуснал персонала (схеми за отпуска на правителството), се излагаш на риск", добавя още той.

Посетители на едно от многото заведения за хранене - Pret A Manger, в Лондон бяха изправени пред много по-различно преживяване в сравнение с посещението им преди месец. Преди опашките за обяд се извиват извън вратата, докато сега се пет или шест души наведнъж. Прегради от плексиглас разделят персонала и клиентите до касите, а маркировките на пода сигнализират колко близо един до друг могат да стоят чакащите. Менюто, което обикновено включва около 60 продукта, е намалено до 11 и е разрешено само вземането на храна за вкъщи.

"Pret ще бъде много различен оператор", признава изпълнителният директор на веригата Пано Кристоу пред Financial Times. Той добавя, че ударът върху всички 500 обекта на фирмата в Обединеното кралство ще бъде "значителна крачка назад".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK