Иван Френкев, "Родопска тъкан": Производството ни е свито наполовина, продажбите ни през април паднаха 10 пъти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Иван Френкев, "Родопска тъкан": Производството ни е свито наполовина, продажбите ни през април паднаха 10 пъти

Иван Френкев

Иван Френкев, "Родопска тъкан": Производството ни е свито наполовина, продажбите ни през април паднаха 10 пъти

Най-големият ни проблем е ликвидността, казва собственикът на "Дриймс къмпани" пред "Капитал"

Мара Георгиева
4485 прочитания

Иван Френкев

© Велко Ангелов


"Дриймс къмпани" - Смолян, е създадена през 2012 г. с основен предмет на дейност производство и продажба на традиционен български текстил за дома - родопски одеяла, халища, губери, покривки за легла, завеси, възглавници, килими. Компанията държи правата върху марката "Родопска тъкан".

"Дриймс къмпани" - Смолян, е една от двете български фирми, които през 2017 г. изработиха всички над 30 артикула от лимитираната колекция VÄSSAD на IKEA, която се продаваше в магазините на шведската компания в целия свят. Това бе първата колекция на IKEA, изцяло произведена в България.

"Капитал" попита Иван Френкев - собственик на "Дриймс къмпани", за ситуацията на пазара след въвеждане на извънредното положение.

Как се развива компанията в условията на пандемия и извънредно положение?

- Затворихме фирмения магазин, затворени бяха и всички магазини в страната, в които доставяме наши изделия. Затвориха и нашите чуждестранни партньори - ние продаваме над 80% от изделията си зад граница - основно във вериги в Западна Европа, а част от продукцията - бутикови изделия - и в Северна Америка. В момента изпълняваме една поръчка за Швейцария на традиционен български текстил, която е свързана с много ръчна работа. Някои от чуждестранните ни партньори изпълняват онлайн поръчки, но всичко това е съвсем малка част от обичайната ни натовареност. Производството ни е свито наполовина. Продажбите ни през април са паднали десет пъти в сравнение с април миналата година.

Продължава ли сътрудничеството на компанията с IKEA?

- Да, за IKEA произвеждаме шалове от мериносова вълна, но в момента не изпълняваме поръчки за шведската компания. От ситуацията на пазара страдат и нашите доставчици. Ние работим само с български компании, които ни подготвят прежди, но в момента използваме прежди на склад и не поръчваме нови количества.

Наложи ли се да освобождавате хора?

- Не, нямаме освободени служители. Част от работещите пожелаха да излязат в отпуск, защото се притесняват от евентуална зараза. Останалите са на работа. Продължаваме да плащаме заплати и осигуровки, както и всички разходи, но това подяжда резервите на фирмата.

Ще се възползвате ли от икономическите мерки на правителството - например мярката 60/40?

- Мярката 60/40 е неработеща и това не е само мое мнение. Не е сработила и мярката за новите банкови инструменти в подкрепа на бизнеса. Свързахме се с няколко банки, но те нямат идея как ще се случват нещата. Вече трети месец няма яснота, бизнесът е оставен на мускули. Проблемът е също дали изобщо тези мерки ще стигнат до малките фирми като нашата. Българската банка за развитие, която ще осигурява финансовия ресурс, трябва приоритетно и в най-кратки срокове да изясни механизмите на сътрудничество с търговските банки. Трябва да са ясни условията за кандидатстване и да има широка кампания за популяризирането им, за да може малките и средните предприятия като нашето да се възползваме от заеми при по-добри условия и да си осигурим ликвидност.

Коя е най-голямата трудност за бизнеса ви сега?

- Ликвидността. В момента изчерпваме резервите на фирмата, а, за да рестартираме производствения цикъл, ще са нужни средства. Имаме няколко проекта с търговски вериги в чужбина, имаме вече одобрени мостри и в някакъв момент ще трябва да задвижим производството, но за това ще са ни нужни средства. Те ще са нужни не само за рестартирането на дейността, но и след това - докато се завърти колелото, защото обичайната практика на веригите е за отложено плащане. Това означава, че ние ще трябва да имаме достатъчно ликвидност не само за да стартираме работа, но и поне още 35-40 дни след изпълнение на поръчките и продажбата им, докато започнат да влизат оборотни пари по фирмените сметки. Държавата би могла да подкрепи производствените фирми и по друг начин, ако например реши да обнови наличностите в Държавния резерв, където ние бихме могли да предложим одеяла. Срещаме големи проблеми и с логистиката - трудно се намира транспорт, освен това е двойно по-скъп от преди.

@@kapi:[email protected]@Каква е съдбата на плановете ви за инвестиции?

- Всички планове за инвестиции в материална база са спрени за неопределено време поради несигурността. Инвестираме единствено в доизбистряне на портфолиото ни за есенно-зимния сезон. Ясно е, че ще изнесем товара на кризата, но трябва да се знае, че не искаме подаръци от държавата, нито да ни се хвърлят пари. Единственото, което искаме, е да ни се даде възможност да работим, за да съхраним работните места и нашето ноу-хау. В регион като Смолян, който е обезлюдяващ, ако хората останат дълго време без работа, ще заминат за чужбина, за да си търсят прехраната, и няма да се върнат. Тогава бизнесът в региона ще бъда жестоко ударен, защото след кризата дори да иска да наеме хора, няма да има кого да наеме.

Интервюто взе Мара Георгиева

"Дриймс къмпани" - Смолян, е създадена през 2012 г. с основен предмет на дейност производство и продажба на традиционен български текстил за дома - родопски одеяла, халища, губери, покривки за легла, завеси, възглавници, килими. Компанията държи правата върху марката "Родопска тъкан".

"Дриймс къмпани" - Смолян, е една от двете български фирми, които през 2017 г. изработиха всички над 30 артикула от лимитираната колекция VÄSSAD на IKEA, която се продаваше в магазините на шведската компания в целия свят. Това бе първата колекция на IKEA, изцяло произведена в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    ivangabrovo avatar :-|
    ivangabrovo

    Интересна фирма.
    Смислено изказване на собственика.
    Нещото, което не изглежда добре: Написано е 800 000 лева приходи /за година, предполагам/. При средносписъчен персонал 23 души прави средно под 1500 евро на месец на човек. Твърде малко за фирма произвеждаща висококачествени ръчно изработени продукти, както е според представянето. Бих определил работата на хората, отговорни за продажбите /предполагам собственикът е водещ там/ като незадоволителна. Особено, както казват, че контактуват директно с клиентите си.
    Заплащането на персонала определено е под 1000 лева бруто /средно/. За съжаление, не съм оптимист за бъдещето на фирмата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK