Машини на бавни обороти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Машини на бавни обороти

Shutterstock

Машини на бавни обороти

След масовото затваряне на заводи в България повечето вече подновяват производство, но са далеч от предишните обеми

4951 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Темата накратко
  • След масовото затваряне на заводи в България повечето вече подновяват производство, но са далеч от предишните обеми.
  • Някои компании печелят от кризата, като доставят продукти за растящи сектори.
  • Прогнозите за годината са трудни заради динамичната ситуация, но е ясно, че спад ще има.

Над 250 компании с 65 хил. служители. Това е кратката визитка на българските производители на компоненти за автомобилната индустрия, които през последните години заеха значителна част от сектора на машините и оборудването. Със срива на автомобилостроенето в глобален план и затварянето на заводите заради коронавируса много от българските доставчици бяха принудени да свият производството и дори временно да спрат работа. Макар че продуктите на повечето предприятия не са ограничени само до автомобилната индустрия, много от другите им клиенти също бяха засегнати от карантинните мерки и свитото търсене.

Има и малка група печеливши в сектора - например производителите на компоненти за медицинска апаратура или решения за автоматизация, стабилно стоят и производителите на опаковъчни машини. В същото време от Азия вече идват добри сигнали и, макар и бавно, производството и поръчките се възстановяват. Като цяло обаче компаниите очакват спад тази година, а немалка част въобще се въздържат от прогнози.

Индустрия под карантина

Малко след като епидемията обхвана Европа, редица производители на авточасти обявиха, че временно спират работа. Сред тях бяха най-големият работодател в сектора "Язаки България" с 6000 работници, "СЕ Борднетце" със заводи в Карнобат и Мездра, "Теклас" с основно производство в Кърджали и по-малки фабрики в други градове, русенските "Монтюпе" и "Витте аутомотив", "Костал България аутомотив" в Пазарджик, "Нурсан отомотив" в бургаското село Люляково и др. Предприятията вече постепенно възстановяват работа, но при свит капацитет и с редица санитарни ограничения. Основният двигател в момента е Азия, където най-тежката вълна на пандемията премина и заводите започнаха да правят поръчки за части. В Европа пък производството си поднови чешката Skoda (Volkswgen Group), но редица други производители на оригинално оборудване продължават да отлагат отварянето. А това удря спирачки и на рестарта на доставчиците в България.

В началото на месеца "Язаки" възстанови производството си на кабели в заводите в Ямбол и Сливен, като очакванията са те да работят на около 70% от капацитета си. Дни по-късно отвори и заводът в Димитровград, но в обозримо бъдеще той няма да надвиши 50% от капацитета си. "Несигурните времена, в които се намираме, не ни дават възможност да кажем кога ще имаме възможност да възстановим нормалното си производство и какво ще приемем за нормално", казаха от компанията за "Капитал".

С една пета от капацитета си вече работи и "Витте аутомотив", която произвежда автомобилни заключващи системи. От средата на годината обаче компанията очаква повечето клиенти да възстановят поръчките си, като междувременно част от производството на германския собственик от други европейски заводи е прехвърлено в русенското предприятие, което допълнително ще увеличи обема (виж карето долу).

След месец пауза от края на април работи и друг чуждестранен производител на автомобилни компоненти с близо 1000 служители, който разчита на поръчки от Европа. "Засега работим за един клиент, други също искаха да пуснат производството, но отлагат. Всяка седмица ситуацията се променя", казаха от компанията.

Пандемията на практика нанася допълнителен удар върху автоиндустрията, където забавянето се усеща още от миналата година. "В сектора бяхме донякъде подготвени за забавяне и намаление на обемите производство през 2020 г., но коронавирусът се превърна в един вид катализатор и задълбочи тази криза, с която се стигна до пълно спиране на цялата верига за доставки", каза председателят на борда на "Аутомотив клъстер България" Иван Михайлов. "Донякъде при инженерните компании в бранша е малко по-различно, защото техните проекти продължават да се развиват, тъй като сроковете за разработка не са се променили", добави той.

Неизбежен спад

Всичко това неизбежно се отразява и на продажбите на компаниите. Ефектът вече е видим при публичните дружества, които публикуват резултати към края на март. Спад с над 5% за първото тримесечие отчита производителят на хидравлични системи "М+С хидравлик" - Казанлък, който продава продукцията си основно в Европа. Очакванията на компанията са до средата на годината спадът да се задълбочи до над 9%. Как ще завърши годината засега не е ясно, като от дружеството посочват, че ситуацията се развива изключително бързо и е практически невъзможно да се направи надеждно измерима преценка на потенциалния ефект на пандемията.

По предварителни данни намаление с 9% на консолидираните нетни приходи за март има и "Монбат". За цялото първо тримесечие групата, която има два завода за батерии в България и рециклиращи мощности в страната и чужбина, очаква да отбележи близо 12% понижение на продажбите.

Макар да не дава отделни резултати за компанията си в България, която е основното й звено за производство на чипове и сензори за автомобилната индустрия, белгийската група Melexis също очаква оборотът да се свие. "Въпреки че за първото тримесечие на 2020 г. групата отчете 19% ръст на продажбите на годишна база, очакванията за второто тримесечие са, че затруднените доставки както на материали, така и към клиентите ще имат значителен негативен ефект", посочват от Melexis. В началото на април групата оттегли прогнозата си за годината, като уточни, че икономическият ефект от пандемията не може да се измери.

Производителите на домакинска техника също отчитат спад на продажбите. "Нашият сектор ежедневно търпи загуби, които растат с всеки изминал ден. Нарушените доставките на суровини, компоненти и други необходими за производството изделия са сериозен проблем. Спадът в поръчките се увеличава. Предприятията са пред спиране на производствената си дейност", казват от браншовата организация на производителите на домакински електроуреди "APPLiA България". По данни на организацията само за април продажбите в страната са спаднали с над 30%. "Очакваме този срив да продължи през следващите месеци вследствие на противоепидемичните мерки, увеличаващата се безработица и намаляването на доходите на домакинствата", прогнозират оттам. Макар че за първото тримесечие най-големият производител - "Теси", има ръст на приходите на годишна база, резултатът е по-слаб от очаквания, а прогнозите до средата на годината са негативни (виж интервюто с търговския директор Емануил Тотев).

Новите условия за бизнес

Основният проблем в сегашната ситуация е общият спад в бизнес активността, смятат от "Шнайдер електрик", която произвежда автоматични прекъсвачи в завода си в Пловдив. "Към този момент не преживяваме трудности като липса на поръчки или слаба ликвидност. Както има замразени договори и производства, така има и действащи проекти и възможности", каза регионалният мениджър на групата Schneider Electric Радослав Кошков (виж карето долу). По думите му в момента е трудно да се направят категорични прогнози и затова компанията работи по няколко сценария според очакваните приходи за годината. "Естествено би било психологическото напрежение в бизнес средите да си каже думата. Ще се наложи много бързо да се приспособим към новите условия", добави той. Според него обаче, за да се възстанови цялостната бизнес динамика, средата в България ще има нужда от специални поощрителни политики.

Въпреки че продължава да работи на пълни обороти и наема хора, доставчикът на компоненти за автоматизация "Фесто производство" също очаква 5 до 10% спад на оборота за годината. "Това няма да е проблем за нас, надяваме се спадът в икономиката да не е по-голям или по-дълготраен", каза управителят на компанията Георги Атанасов (виж карето долу). Надежда според него дава фактът, че в световен план спирането на производството е неравномерно във времето и по географски региони. "Клиентите в Азия вече поръчват повече, отколкото преди епидемията. Надявам се техният ръст да компенсира евентуалния спад от Европа или Северна Америка", добави той.

Засега понижение на продажбите не отчита и производителят на опаковъчни машини Multivac, който има завод край София. Според управителя на "Мултивак България" Трифон Филипов обаче (виж карето долу) икономическото забавяне в света ще отложи много инвестиционни проекти и ще отнеме време, преди бизнесът да се върне към нормалното. Затова и възможно най-бързото възстановяване на икономиката ще бъде решаващо за индустрията като цяло. Освен отварянето на заводите това включва и засилване на потреблението, което да им гарантира трайна работа на пълни обороти.

Очакваме да работим нормално след юни

Христо Христов, управител на "Витте аутомотив България"

В момента работим с около 20% от капацитета си, тъй като европейските и американските заводи все още са спрени. Очакваме втората половина на май по-голямата част от тях да възобновят производството си и тогава да се възстановят поръчките към нас. Всички работници са разпределени по график, тези, за които няма работа в момента, са в платен годишен отпуск. Нямаме никакво намерение да съкращаваме персонал. Направили сме програма да запазим капацитета след рестарта, още повече че след кризата очакваме да имаме дори повече работа. Причината е, че междувременно направихме трансфери на производство от Германия и Чехия, така че след юни ще започнем да изпълняваме и тези поръчки и да работим нормално.

В едни сфери има спад, в други нуждите се повишават

Радослав Кошков, регионален мениджър на Schneider Electric за България, Албания, Северна Македония и Косово

На този етап не ни се налага да свиваме персонал. Има спад на общата бизнес активност, който се отразява в динамиката на поръчките, но имаме и повишен интерес в специфични сфери, свързани с енергиен мениджмънт, както и с автоматизация - например smart grid и SCADA проекти, които позволяват отдалечено отчитане и управление. От само себе си отпадат всички разходи, свързани с пътувания, обучения и събития, и като цяло имаме нагласата да бъдем дисциплинирани по отношение на разходите си. Подготвяме се за различни сценарии, така че да имаме план за действие, независимо как ще се развие ситуацията. Нашият бизнес модел позволява достатъчна гъвкавост, защото покриваме различни сфери и обикновено, когато една от тях спада, в други търсенето и нуждите се повишават.

Бизнесът ни продължава да се развива добре

Трифон Филипов, управител на "Мултивак България"

Противно на общата пазарна тенденция нашият бизнес продължава да се развива сравнително добре. До момента не установяваме спад в обема на поръчките и в приходната част на производствената и на търговската ни компания в България. Динамиката на продажбите на машини, опаковъчни материали и резервни части съвпада с бюджетните ни цели за първото тримесечие на 2020 г. Нямаме намерение да съкращаваме служители. За част от нашите служители беше въведена дистанционна форма на работа, а за заетите в производството ни - допълнителна смяна във връзка със стриктното съблюдаване на законовите мерки за спазване на социална дистанция на работното място.

Като се имат предвид очакваният спад на икономиката в България и влошената макроикономическа рамка в еврозоната, очакваме по-скоро умерен инвестиционен климат, който ще наложи по-гъвкави и ефективни модели на управление. Това неблагоприятно влияние би могло да доведе до забавяне или отлагане на инвестиционните решения до момента, в който дейността и поръчките на компаниите се нормализират, за да бъде гарантиран процесът на възвръщаемост. Във връзка с това нашият екип подготвя комплексна стратегия, с която да отговори адекватно на новите пазарни тенденции и бизнес предизвикателства.

Поръчките от някои сектори растат, но очакваме лек спад на продажбите за годината

Георги Атанасов, управител на "Фесто производство"

Като производствено предприятие как организирате работата си в ситуация на пандемия?

- Още в края на февруари концернът Festo създаде кризисен щаб на корпоративно ниво с няколко функции. Едната е опазване на служителите от заразяване и предотвратяване на евентуално разпространение на заразата, ако се случи да има инфектиран служител. Другата е запазване на веригата на доставки и осигуряване непрекъсваемост на производството и продажбите. На 5 март ние в София вече имахме създаден наш локален кризисен щаб с доста набелязани и предприети мерки. Така че още преди да бъде регистриран първият случай на коронавирус в страната, ние бяхме подготвени - с всички предпазни средства, с въведен home office за над 270 души, с подобрена IT инфраструктура за отдалечен достъп до нашите сървъри и т.н. Впоследствие разбрах, че германската държава има готови предписания за работа и организация на фирмите в случай на пандемия още от 2010 - 2012 г., които са актуализирани през 2020 г. Такава подготовка позволява много бързо мерките да се приспособят за локалните нужди и да се въведат.

Наблюдавате ли спад на поръчките и какви са прогнозите ви за годината?

- Още в началото на годината, докато кризата беше в Китай, се забеляза увеличение на поръчките от определени браншове там, а вече се наблюдава и от европейски клиенти. Имаме голям ръст на поръчките от хранително-вкусовата и пакетиращата индустрия, фармацията, производителите на лабораторно-медицинска техника, като за отделни продуктови линии увеличението е 5 до 10 пъти. Като цяло за март и април имаме много добри входящи поръчки, може би и за май ще бъдем на нивото от миналата година плюс мъничко отгоре. Но това е временен ефект. Огромният спад в останалите индустрии, най-вече автомобилостроенето, ще доведе до известен спад и при нас, който към днешна дата очакваме да бъде 5 до 10% на годишна база. Няма да е голям, защото продуктите на Festo като концерн, а и нашите продукти, стигат до над 300 хил. активни клиента в целия свят и в различни индустрии. Азия вече се възстановява, има възходящо ниво на поръчки, които донякъде компенсират спадовете в Европа.

Увеличават ли се разходите ви в сегашната ситуация?

- Негативните ефекти от кризата са свързани най-вече с увеличаването на разходите. От 13 март хората в производството работят на съкратено работно време, така че да осигурим по 1 час пауза между смените за преобличане в съблекалните и дезинфекция. Това намалява работното време с по 30 минути на смяна, което е за сметка на работодателя и води до 7-8% загуба на капацитет. При около 600 души в производството това означава недостиг на 40-50 души. По тази причина от началото на извънредното положение в България досега имаме назначени около 30 души допълнително, през май ще назначим още 20 души, така че реално имаме ръст на персонала. Знаем, че може би това не е за постоянно, но е помощ за хората, които са съкратени от други фирми, да имат работа поне за няколко месеца. Разбира се, за компанията това означава, че разходите за персонал нарастват непропорционално на обема на производството. Имаме доста разходи и за дезинфекция и предпазни средства. Забелязва се също поскъпване на някои материали, които купуваме.

Затруднена ли е веригата на доставки?

- Заради усложнената ситуация с международния транспорт имаме почти двойно забавяне. Ако преди транспортът до централния склад на Festo в Германия, където доставяме нашите продукти с камиони, беше ден - ден и половина, в момента е два дни и повече. Това забавяне донякъде влияе и на наличността на нашите продукти, и на степента на реакцията ни. Една трета от нашите продукти се доставят по заявка на клиента и ние в рамките на 9 календарни дни от поръчката трябва да ги осигурим, а вече губим един ден повече. От друга страна, въздушният транспорт, който използваме за много доставки, най-вече на електронни компоненти от Азия, поскъпна в пъти и се намали като възможност, забави се, което донякъде създава проблем и поражда временен недостиг на компоненти. Важното е, че за концерна осигуряването на доставките е основен приоритет. Това запазва рентабилността на Festo, но осигурява работоспособността и на всичките ни индустриални клиенти.
Темата накратко
  • След масовото затваряне на заводи в България повечето вече подновяват производство, но са далеч от предишните обеми.
  • Някои компании печелят от кризата, като доставят продукти за растящи сектори.
  • Прогнозите за годината са трудни заради динамичната ситуация, но е ясно, че спад ще има.

Над 250 компании с 65 хил. служители. Това е кратката визитка на българските производители на компоненти за автомобилната индустрия, които през последните години заеха значителна част от сектора на машините и оборудването. Със срива на автомобилостроенето в глобален план и затварянето на заводите заради коронавируса много от българските доставчици бяха принудени да свият производството и дори временно да спрат работа. Макар че продуктите на повечето предприятия не са ограничени само до автомобилната индустрия, много от другите им клиенти също бяха засегнати от карантинните мерки и свитото търсене.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK