Парковете движеха растежа на Disney. След това дойде COVID-19
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Парковете движеха растежа на Disney. След това дойде COVID-19

Shutterstock

Парковете движеха растежа на Disney. След това дойде COVID-19

Disney диверсифицира в най-грешния бизнес по време на пандемия

The Economist
1976 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Преди много години в една далечна галактика - февруари, за да бъдем точни - Боб Айгър напусна като изпълнителен директор на една удивително успешна компания. Disney беше на върха на боксофиса със седем от десетте най-касови филма за 2019 г. Компанията тъкмо беше пуснала стрийминг услугата си Disney+, която да се състезава с Netflix. Отгоре на всичко току-що беше приключило и придобиването на 21 Century Fox за 69 млрд. долара. За 14-те години с Айгър начело на компанията цената на акциите на фирмата се беше вдигнала четири пъти. На 5 май Айгър се завърна като един полупенсиониран джедай, за да обяви резултатите на Disney за първото тримесечие, спирането на изплащането на дивиденти и срива на печалбата с 91% спрямо година по-рано.

Сериозният удар на заразата

COVID-19 зарази всички големи медийни групи. Кината не работят, рекламите липсват, не се снимат нови продукции и няма спорт на живо, който да се предава по телевизията. Малко компании обаче страдат толкова, колкото Disney. Netflix расте, защото потребителите си стоят вкъщи. AT&T и Comcast са стабилни заради стария, но стабилен мобилен и кабелен бизнес. Disney е най-тежко ударена по същите причини, заради които и растеше с години - под ръководството на Айгър най-известната медийна компания се превърна в много повече от медийна компания. За нейно съжаление тя се диверсифицира в най-грешните бизнес начинания във времето на пандемия.

Преди десетилетие медийната мрежа на Disney, която включваше Disney Channel, ESPN и ABC, носеше две трети от оперативната печалба на компанията. Миналата година те отговаряха за половината. С все по-малко потребители на платена телевизия Disney трябваше да инвестира в другите си бизнеси. Едната насока беше филмовите студиа на фирмата, където печалбите скочиха заради придобиването на компании като Lucasfilm и Fox. Това доведе след себе си скок и в продуктовия бизнес, в който влизат продажбата на пластмасови светлинни мечове и играчки на "Железния човек". За миналото тримесечие печалбата на Disney Studios спадна с 8% на годишна база. Без нови филми поне до юли следващото тримесечие ще бъде още по-лошо.

Грешната посока

Като изключим сделката с Fox, най-голямото разширение на Disney под ръководството на Айгър беше в тематични паркове и курорти. Миналата година капиталовите вложения в тази посока бяха 4.1 млрд. долара - повече, отколкото Disney плати за Lucasfilm през 2012 г. Шест парка и четири круизни кораба (плюс един частен остров на Бахамите) се отплатиха, като донесоха една трета от оперативната печалба на компанията за 2019 г., два пъти по-голям дял, отколкото десет години по-рано.

Боб Чапек, който през февруари наследи Айгър като изпълнителен директор, управляваше звеното. Точно този бизнес е най-уязвим при социална дистанция. Със затворени паркове и закотвени кораби печалбата за тримесечието от сегмента падна с 58%.

Паркът на Disney в Шанхай отвори отново на 11 май, но само 30% от общия си капацитет. На посетителите е забранено да прегръщат Мики Маус и трябва да носят маски. В магазина си Disney продава такива в пакет по четири с лика на Мики или R2-D2 срещу 20 долара.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Преди много години в една далечна галактика - февруари, за да бъдем точни - Боб Айгър напусна като изпълнителен директор на една удивително успешна компания. Disney беше на върха на боксофиса със седем от десетте най-касови филма за 2019 г. Компанията тъкмо беше пуснала стрийминг услугата си Disney+, която да се състезава с Netflix. Отгоре на всичко току-що беше приключило и придобиването на 21 Century Fox за 69 млрд. долара. За 14-те години с Айгър начело на компанията цената на акциите на фирмата се беше вдигнала четири пъти. На 5 май Айгър се завърна като един полупенсиониран джедай, за да обяви резултатите на Disney за първото тримесечие, спирането на изплащането на дивиденти и срива на печалбата с 91% спрямо година по-рано.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK