Какво да очакват работодателите след края на извънредното положение
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво да очакват работодателите след края на извънредното положение

Какво да очакват работодателите след края на извънредното положение

Кои са проблемите при организирането на работа от разстояние и с какво ще се сблъскат при връщането в офиса

2568 прочитания

Работата от разстояние представи редица предизвикателства пред работодателите, сред които администрирането на трудовите правоотношения, практическата организация на работата в режим домашен офис, правилата за конфиденциалност, включително и риск от възникване на трудова злополука в работно време у дома, който лежи на работодателя, както и много други неочаквани проблеми. В момента след края на извънредното положение предизвикателствата пред компаниите продължават и сред най-острите от тях остават въпросите, свързани с управлението на договорните отношения със служителите, както и не съвсем ясните параметри на новата заповед на здравния министър от сряда вечерта по отношение на мерките, които работодателите трябва да вземат при организиране на връщането на работещите в офисите.

Това бяха част от проблемите, дискутирани от участниците в уебинара "Предизвикателството пред работодателите след извънредното положение", организиран от "Капитал" в четвъртък от 15 часа. Участниците в уебинара - адвокат Весела Кабатлийска, ръководител на трудовоправен екип и съдружник в Адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници", Борислава Иванова, директор "Човешки ресурси" в "Модис България", част от "Адеко груп", и Фани Давидова, директор "Човешки ресурси", "Агрия груп", коментираха извънредните правни способи, предоставени на работодателите по време на извънредното положение, които остават в сила и два месеца след края му, включително възможностите едностранно да налага работа от разстояние, ефективните методи за дистанционно администриране на трудовоправните отношения и неизвестностите пред компаниите при планирането на поетапно връщане към работата в офис среда. (Вижте видеото по-долу.)

Рисковете при въвеждане на работа от разстояние

По време на извънредното положение, както и два месеца след това промяната в работата от разстояние е единствено в начина, по който тя се възлага от работодателя - едностранно с негова заповед, а не с промяна в договорните условия. Съществуват няколко видове рискове, заради които работодателите се колебаят да възлагат дистанционна работа, коментира адв. Кабатлийска.

Такъв например е рискът от възникване на трудова злополука в работно време, който е за сметка на работодателя и изисква той да осигури безопасни и здравословни условия на труд в условията на работа хоум офис, включително и да даде ясни инструкции на служителите в това отношение.

На следващо място са правилата за конфиденциалност, при въвеждането на които трябва да се съобрази включително и фактът, че в едно семейство, буквално на една маса може да има работещи в конкурентни фирми, както и необходимостта да се запази и интегритетът на информационните системи с цел сигурност при комуникация от разстояние.

Дискусионен въпрос в практиката със значими последици е подписването на документи по електронен път извън физическото присъствие на лицата, доколкото е трудно преодолима нагласата, включително и на държавната администрация, да се държи на хартиен документ със син подпис и мокър печат.

По този въпрос адв. Кабатлийска съветва всички работодатели и работещи в отделите за човешки ресурси да обърнат сериозно внимание на Наредбата за вида и изискванията за създаването и съхраняването на електронни документи в трудовото досие на работника или служителя, която предлага цялостна система за преодоляване на проблема чрез създаването и поддържането на такава система. Разходите по създаването й са за сметка на работодателя, включително и ако се налага на работника или служителя да се издаде квалифициран електронен подпис например.

За да се гарантира ефективността и безопасността на този вид електронна комуникация между работодателя и работника, трябва изрично както в Правилника за вътрешния трудов ред, така и в индивидуалния трудов договор да се въведе задължение за работника и служителя да приема волеизявления и нареждания по електронен път, казва адв. Кабатлийска. В противен случай служителят няма да е задължен да приема електронни инструкции и просто може да си затвори мейла, без да носи отговорност, дава пример тя.

Борислава Иванова от "Модис България" разказва за техния опит при решаване на тези проблеми при администриране на трудовите правоотношения. Една от мерките е въвеждане на система за изцяло онлайн подписване на документите чрез декларация, с която се приравнява физическият подпис с даването на електронно съгласие. Служителят декларира, че знае последиците от това, и предоставя адрес, от който ще работи дистанционно.

Организация на прехода и неясната заповед на здравния министър

Повечето от работодателите, които работят в административна структура, са изкушени да се върнат в офиса, защото работата от разстояние невинаги е подходящ модел. Извънредната епидемична обстановка не променя съществено условията за работодателите, както и заповедта на министъра на здравеопазването от сряда, която е твърде неясна, коментира Фани Давидова от "Агрия". Тази заповед според нея може да бъде прочетена по два начина - както че връщането на работа е изцяло по преценка на работодателя, така и в смисъл, че при наличие на възможности да се работи от разстояние това трябва да се осигури. Според нея въпросът може да се реши съвместно от работодателя и службите по трудова медицина към него, които да направят преценка доколко могат да се въведат всички изисквания за безопасна работа, най-вече необходимата физическа дистанция между работещите.

Същото мнение изразява и адв. Кабатлийска - заповедта на здравния министър е много неясна по отношение на това в каква степен е задължителна работата от разстояние. Според нея разумното тълкуване е, че работата от разстояние е задължителна, доколкото работодателят няма друг начин да осигури мерките за защита, а това се преценява съвместно със службата по трудова медицина.

Необходимата дистанция на работното място в офиса може да бъде осигурена и чрез работата на екипи, като една част от персонала работи у дома, както и чрез гъвкаво работно време в компании, чиято специфика позволява това - например, когато се изисква резултат в определена времева рамка.

Ако работодателят е осигурил достатъчно противоепидемични мерки и няма опасност за живота и здравето на работниците, той би могъл да изиска връщането им на работа.

Меренето на ефективността на работещите хоум офис не е достатъчно ефективно в условията, в което бяхме поставени - затворени принудително в къщи, обградени с деца и животни без социални услуги, коментира Фани Давидова. Съвсем друго ще бъде, когато стане достъпен социалният живот навън, смята тя.

Работата от разстояние представи редица предизвикателства пред работодателите, сред които администрирането на трудовите правоотношения, практическата организация на работата в режим домашен офис, правилата за конфиденциалност, включително и риск от възникване на трудова злополука в работно време у дома, който лежи на работодателя, както и много други неочаквани проблеми. В момента след края на извънредното положение предизвикателствата пред компаниите продължават и сред най-острите от тях остават въпросите, свързани с управлението на договорните отношения със служителите, както и не съвсем ясните параметри на новата заповед на здравния министър от сряда вечерта по отношение на мерките, които работодателите трябва да вземат при организиране на връщането на работещите в офисите.

Това бяха част от проблемите, дискутирани от участниците в уебинара "Предизвикателството пред работодателите след извънредното положение", организиран от "Капитал" в четвъртък от 15 часа. Участниците в уебинара - адвокат Весела Кабатлийска, ръководител на трудовоправен екип и съдружник в Адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници", Борислава Иванова, директор "Човешки ресурси" в "Модис България", част от "Адеко груп", и Фани Давидова, директор "Човешки ресурси", "Агрия груп", коментираха извънредните правни способи, предоставени на работодателите по време на извънредното положение, които остават в сила и два месеца след края му, включително възможностите едностранно да налага работа от разстояние, ефективните методи за дистанционно администриране на трудовоправните отношения и неизвестностите пред компаниите при планирането на поетапно връщане към работата в офис среда. (Вижте видеото по-долу.)


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    VladimirYosifov avatar :-?
    Владимир Йосифов

    Слушам и си мисля за бъдещи промени на пазар наеми апартаменти.
    За моя изненада, В бранш имоти не се говори за такива промени, а това е неизбежно. Част от наемателите, работещи от дома си, ще променят или адерса си, или обзавеждането на нает апартамент.
    Ще бъде ли нужно абониране за доставка на интернет от още един доставчик. Резервен интернет ще бъде ли искан от работодателите ?
    Ако двойката работи от дома си ще трябва да имат различен доставчик на интернет. Или два рутера от един доставчик, ако харесват точно тази компания.

    Ще се наложи апартамент с домашен офис да има СОТ.
    Ще се наложи да имат застраховка на техниката на служебния домашен офис.
    Ще се наложи, някои служители да имат Работно място, в наетия апартамент, в отделна стая. Ако се налага да говори пред камера ще бъде нужно не само фон, а и отделяне от останалите членове на домакинството.
    Гъвкавото работно време, за някои служители, работещи в дома си, ще е по-лесно ако имат отделно Работно помещение. Това ще се отрази на търсенето на апартаменти с подходящо разпределение.
    Много въпроси има.



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK