Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 19 май 2020, 13:06, 13942 прочитания

"Атаро клима" пусна умната си фабрика за 10 млн. евро край Пловдив

Инсталацията се очаква силно да свие разходите за труд и да повиши конкурентоспособността

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Атаро клима" инвестира 10 млн. евро в нова индустриална мощност край Пловдив. Според нейните създатели това е първата в България металообработваща умна фабрика (smart factory), която работи без хора.

"Пуснахме я в действие в началото на 2020 г., но все още сме далеч от достигането на пълния й капацитет за обработка на около 6000 - 8000 тона листова ламарина годишно", каза пред "Капитал" управителят на компанията Христо Рогачев. "Атаро клима" е семейна компания, специализирана в бизнеса с инсталации за отопление, вентилация и климатизация. Целта на новата инвестиция е да се затвори инвестиционен кръг, който да гарантира висока конкурентоспособност за следващите 15-20 години и свиване на разходите.


В момента например в "Атаро клима" работят 650 души, като в самото производство са заети около 200 души. През 2019 г. разходите за заплати формират около 25% от стойността на произвежданата продукция. Когато умната фабрика премине на двусменен или дори трисменен режим на работа, тогава разходите за труд в изделието ще намалеят до 5%.

Отварянето на умната фабрика съвпадна с извънредната криза, която донесе коронавирусът. Пандемията обаче не оказва някакво сериозно влияние. Компанията няма съкращение на персонал засега, но усилено се търсят клиенти за собствените й производствени изделия, докато при търговията с климатични инсталации свиването не е толкова голямо. Новата фабрика не е планирана като отговор на кризата. От ръководството са оптимисти, че с отварянето на границите в ЕС ще обърнат тренда, тъй като пазарите им са основно там. Компанията не е кандидатствала и по схемата 60/40.

"Когато изяснявахме концепцията за модернизация, имахме най-общо два избора. Единият бе да закупим ново поколение от машините, които имаме, тоест да обновим машинния парк, но без да вкараме ново ноу-хау. В момента имаме отделни машини с оператори за различните операции по обработката на металите. Вторият начин бе да изградим много голяма автоматизирана система, която да работи сама след задаване на програма от конструктора. Плюсовете натежаха в полза на умната фабрика. Управлението й става дистанционно, а очакванията ни са, че в нашия бранш заплащането на труда ще продължи да расте и умната фабрика ни дава предимството на високата производителност", обяснява Христо Рогачев.



Част от инвестицията е финансирана със заем от Райфайзен банк, със субсидия 250 000 евро по програма "Иновации и конкурентоспособност" компанията влага в обучението на екипа, който ще управлява умната фабрика. "Освен това вложихме средства в купуването на доста скъп парцел земя до сегашната ни фабрика и в строителството на хале, което да побере огромната умна машина, която е с размери 70 метра на 30 метра", разказва Христо Рогачев. През последните две години "Атаро клима" има годишно производство на метални изделия на стойност около 20 млн. лева, а приходите от продажби от всички дейности са между 66 и 68 млн. лева.

Целта, която мениджърският екип на компанията си е поставил, е с увеличения капацитет на новата фабрика да излязат изцяло към пазарите в Западна Европа. С досегашните си мощности "Атаро клима" обезпечава с продукция строителните обекти в България. Нуждите от продукция за тукашния пазар могат да бъдат задоволени и с 10-15 на сто от капацитета на новата фабрика. Останалите 85-90 на сто ще бъдат насочени към западноевропейски клиенти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Временно прощаване със златната ера на алкохолния бизнес Временно прощаване със златната ера на алкохолния бизнес

Пандемията удари сектора, който ще трябва да търси нови начини да стигне до клиентите

26 май 2020, 543 прочитания

Дълговите инвеститори предявяват претенции към острови, круизни кораби и тематични паркове Дълговите инвеститори предявяват претенции към острови, круизни кораби и тематични паркове

Компаниите залагат всички видове активи като обезпечение за спасителни сделки в следствие на COVID-19

25 май 2020, 1878 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Милен Петков, "Пи Ен Джи 1962": Приходите от продажби на дребно спаднаха наполовина

До края на годината обаче не само ще наваксаме, но и ще отбележим ръст, казва собственикът на текстилната фирма пред "Капитал"

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10