Милен Петков, "Пи Ен Джи 1962": Приходите от продажби на дребно спаднаха наполовина
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Милен Петков, "Пи Ен Джи 1962": Приходите от продажби на дребно спаднаха наполовина

Милен Петков, "Пи Ен Джи 1962": Приходите от продажби на дребно спаднаха наполовина

До края на годината обаче не само ще наваксаме, но и ще отбележим ръст, казва собственикът на текстилната фирма пред "Капитал"

Мара Георгиева
3166 прочитания

© Цветелина Белутова


"Пи Ен Джи 1962" е правоприемник на фирма "Панагюрище 1962", регистрирана през 2001 г. Компанията започва с търговия с хавлиени кърпи, халати и спално бельо, произведени в страната и от внос. През 2004 г. отваря свое магазинче в София - на ул. "Алабин" и "Княз Борис", което и до днес посреща клиенти, а през 2010 г. "Панагюрище 1962" влиза за пръв път и в столичен мол. През 2012 г. създателят Милен Петков започва собствено производство на текстилни изделия за дома и регистрира нова компания - "Пи Ен Джи 1962" (PNG 1962). Наименованието й е съкращение от "Панагюрище", което е трудно за произнасяне извън границите на България.

Днес "Пи Ен Джи 1962" има съвременна фабрика в софийското село Локорско, разположена на 5000 кв.м площ, в която произвежда над 40 вида текстил за дома, както и рекламен текстил. Компанията има 10 собствени магазина в София, три от които са в молове. Продава в търговски вериги, както и в други по-малки обекти, доставя продукти за хотели. Около 70% от продукцията е за износ. Заетите във фирмата са 80..

"Капитал" попита Милен Петков - собственик на "Пи Ен Джи 1962", за ситуацията на пазара по време и след въвеждане на извънредното положение.

Как се отрази извънредната ситуация на бизнеса на компанията, с колко спадна производството?

- Март и април бяха много тежки за производството. Секнаха регулярните поръчки от хотели, от търговски вериги, а поръчки от други клиенти, за които редовно произвеждаме примерно по 2000-3000 бройки спално бельо всеки месец, намаляха силно или бяха отказани. Останаха ни големи непродадени количества текстил с великденски мотиви. Тези артикули бяха произведени през февруари, когато никой не е предполагал какво ще се случи през март и април. Но хубавото на нашите изделия е, че не се развалят.

Колко магазина затворихте, с колко спаднаха продажбите за март и април, успяхте ли да се договорите с наемодателите?

- Приходите от продажби на дребно спаднаха наполовина. Затворихме три магазина в моловете, а обектите извън търговските центрове, които продължиха да работят, продаваха под 50% от обичайното. Докато беше извънредното положение, не плащахме наеми, а сега се договаряме за намаляването им. Моловете вече отвориха, но не съм обнадежден за потреблението, защото нашите продукти не са от първа необходимост. Все пак се надявам полека-лека до края на годината да се върнем към обичайните нива на продажби.

Наложи ли се да съкращавате или да пускате хора в отпуск?

- Съкратих само работещите в трите магазина в моловете, директно ги пратих на борсата, защото не знаех колко време ще продължи ситуацията със затварянето на търговските центрове. Сега обаче ги връщам на работа, назначавам ги отново. В производството не съм съкращавал хора, не се е налагало и да излизат в отпуск, защото бързо се преориентирахме да шием маски. Оказа се, че това е нова бързо растяща ниша с потенциал. Изнасяме успешно маски за Белгия, Франция, Германия и др., интересът към тях не спира. Артикулът ще бъде задължителен дълго време занапред, така че този пазарен сегмент ще се развива.

Кое беше най-голямото ви притеснение по време на извънредното положение?

- Най-големите ми притеснения са свързани с кадрите. Няма кадри за нашия бранш и това е добре известен и хроничен проблем. Фабриката ни е край София, а тук липсата на кадри за сектора е по-осезаема. Затова преди две години отворихме шивашки цех за хавлиени кърпи и халати в Твърдица, който подпомага производството ни. Страховете ми са свързани с това да не останем без работа и да се наложи да уволнявам хора, да не се окажа без ликвидност, когато се разкъса веригата на доставки. Срещнах обаче подкрепа от всички служители, които застанаха плътно до мен и не се уплашиха да продължат да идват на работа. Първите една-две седмици бяха много критични, но като започнахме с маските, колелото се завъртя, защото плащането при тях е авансово. Срещнах подкрепа и от банката. Някои доставчици обаче се отдръпнаха, макар че работим от години заедно. Кризата промени и модела на плащания - сега всеки иска авансово, а не отложено плащане.

Има ли други плюсове от кризата с коронавирус?

- Да, много голям плюс е, че всички европейски компании, които разчитаха на доставки от Китай и въобще от Далечния изток, осъзнаха, че трябва да имат и резервен план Б. Ето защо сега те се преориентират към български фабрики, сред които и нашата. Затова през месец май отчитаме 100% ръст на поръчките спрямо май миналата година. Увеличението е за всички артикули и особено за рекламен текстил. Надявам се също, че безработицата заради кризата ще ни осигури повече възможности за намиране на работна ръка.

Работите с над 50 доставчици на материали, имате ли проблеми с логистиката и с разплащанията?

- През март и април имаше много големи проблеми, от Китай нямаше никакви доставки, а от Турция имаше трудности с намирането на шофьори заради задължителната 14-дневен карантина. Сега нещата се стабилизират.

Преди седмица получихте сертификат за зелена енергия от "ЧЕЗ трейд", каква е ползата за компанията от него?

- Половината от годишното потребление на фирмата е енергия, произведена от вятърни електроцентрали. По принцип енергията от ВЕИ е по-скъпа, но използването й е важно за опазването на природните ресурси на планетата. Част от западните ни партньори изискват такъв сертификат, за тях не е без значение каква е корпоративната социална отговорност на контрагентите им.

Ще промени ли сегашната ситуация инвестиционните ви планове?

- В последните три години сме инвестирали около 3 млн. лв. в машини и технологии. Изградихме ново производствено помещение с машини за дигитален печат върху памучни платове, като част от сумата беше безвъзмездна по линия на програма "Иновации и конкурентоспособност". Така че тази година не планирам нови инвестиции и това не е заради коронавируса.

Какви са уроците от извънредното положение?

- Променихме асортимента, почнахме да шием предпазни маски, артикул, за който дори не съм и помислял. Замислям се и за друг тип артикули, свързани с тази ситуация - предпазни костюми, престилки, защитни облекла. За пореден път се убедих, че човек трябва да е гъвкав, да променя посоките, когато е нужно, да залага на различен тип клиенти, на различни канали за продажба. Заради липсата на някои от тези фактори част от колегите в бранша вече угаснаха.

Какви са прогнозите ви за развитие на бизнеса?

- Ръстът на приходите от продажбите ни през 2019 г. е около 10% спрямо 2018. Смятам, че до края на годината не само ще наваксаме спада в продажбите, но дори ще отчетем по-висок ръст на оборота в сравнение с този от 2019 г. Пазарът в България е много свит и ценово ориентиран и тази тенденция се засилва. Освен това тук има много нелоялна конкуренция, както и контрабанден внос, които свалят цената на текстилните изделия до под нулата. Затова разчитаме на външните пазари. Ситуацията е много динамична, ето защо правим прогнози само за месец напред. Трябва да усетя посоката на движение и да реша какво ще променя в работата. Засега месеците май и юни са ок.

Прогнозирам, че кризата ще се отрази положително на целия текстилен бранш заради завръщането на европейските партньори и пренасочването им към наши фабрики. Предимствата на българските шивашки фирми са добре известни - близки разстояния, бързина, гъвкавост. Можем да изпълняваме поръчки за по-малки серии. Можем да правим доставки на части, т.е. още след първата седмица от поръчката започваме да експедираме изпълнените до този момент количества, без да чакаме цялостното завършване. Всичко това се оценява от чуждестранните ни партньори.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА

"Пи Ен Джи 1962" е правоприемник на фирма "Панагюрище 1962", регистрирана през 2001 г. Компанията започва с търговия с хавлиени кърпи, халати и спално бельо, произведени в страната и от внос. През 2004 г. отваря свое магазинче в София - на ул. "Алабин" и "Княз Борис", което и до днес посреща клиенти, а през 2010 г. "Панагюрище 1962" влиза за пръв път и в столичен мол. През 2012 г. създателят Милен Петков започва собствено производство на текстилни изделия за дома и регистрира нова компания - "Пи Ен Джи 1962" (PNG 1962). Наименованието й е съкращение от "Панагюрище", което е трудно за произнасяне извън границите на България.

Днес "Пи Ен Джи 1962" има съвременна фабрика в софийското село Локорско, разположена на 5000 кв.м площ, в която произвежда над 40 вида текстил за дома, както и рекламен текстил. Компанията има 10 собствени магазина в София, три от които са в молове. Продава в търговски вериги, както и в други по-малки обекти, доставя продукти за хотели. Около 70% от продукцията е за износ. Заетите във фирмата са 80..


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK