Френската камара: Над 80% от фирмите отчитат спад заради кризата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Френската камара: Над 80% от фирмите отчитат спад заради кризата

Епидемията принуди много компании да ограничат и дори временно да спрат работа

Френската камара: Над 80% от фирмите отчитат спад заради кризата

Много компании отлагат инвестициите си, но има засилен интерес към български доставчици

2932 прочитания

Епидемията принуди много компании да ограничат и дори временно да спрат работа

© Георги Кожухаров


За проучването

Проучването на Френско-българската търговска и индустриална камара и българския офис на международната агенция за маркетингови проучвания Ipsos се провежда за втора поредна година чрез онлайн анкета. В периода 6-20 април 2020 г. на въпросите са отговорили 59 компании, членове на камарата. Преобладаващата част от тях (64%) са в сферата на услугите, следвани от производство (22%), търговия (9%) и строителство (5%). Над 80% са микро- и малки компании, 12% са средни, а 5% - големи.

Свиване на дейността, спад на приходите и отлагане на инвестициите - такъв е непосредственият ефект от кризата с коронавируса върху бизнеса в България. Това показват резултатите от анкета, проведен сред членовете на Френско-българската търговска и индустриална камара (ФБТИК) от маркетинговата агенция Ipsos. Допитването, което се организира за втора поредна година, е направено през април и дава представа за отражението на епидемията върху работата и плановете на компаниите в страната. Логично и прогнозите за тази година са доста по-песимистични. Според камарата обаче пренасочването на много европейски производители от доставчици в Китай към такива от региона дава шанс на България, като това вече е видимо и от запитванията на френски фирми.

Кризисен ефект

Почти половината от анкетираните фирми посочват, че понасят директни загуби от спиране на работа и прекратяване на договори или че дейността им е силно забавена заради кризата с коронавируса, а една пета изпитват ликвидни проблеми (виж графиките). Над 80% отчитат спад на приходите, като за половината от тях понижението е с повече от 50%. На практика всички компании вземат някакви мерки по отношение на персонала, като за половината от тях това са пускане на служителите в платен или неплатен отпуск за неопределено време или преминаване към намалено работно време. Най-крайната мярка - съкращения, предприемат близо една пета от анкетираните. Сред мерките, които според компаниите биха им помогнали в настоящата ситуация, най-често посочваните са данъчните облекчения и отсрочки за плащания към държавния бюджет (64%) и директната финансова помощ (56%).

Оценка за средата

Повечето компании (58%) дават положителна оценка на България като инвестиционна дестинация, но делът им е значително по-малък от този през миналата година (78%). Значително се понижава и делът на респондентите, които оценяват икономическата обстановка в страната като добра или много добра - едва една пета спрямо почти всеки втори през 2019 г. Прави впечатление обаче нарастващият дял на компаниите, които не могат да преценят, което е резултат от неяснотата покрай коронавируса.

Мнозинството (86%) очакват икономическата ситуация в рамките на годината да се влоши и никой не смята, че ще остане непроменена. Кризата се отразява видимо и на инвестиционните планове на компаниите, като малко над половината (51%) казват, че няма да инвестират тази година. Едва 5% са категорични, че ще направят вложения в сгради и машини спрямо 26% миналата година. Много по-малко компании планират и да наемат хора - такива инвестиции ще направят едва четвърт от анкетираните в сравнение с две трети през 2019 г. Като цяло няма промяна в оценката на компаниите за професионалната квалификация на работната сила в България, а половината от отговорилите я смятат за добра.

Трудности за бизнеса

Както и миналата година, малко под половината компании казват, че срещат трудности при осъществяване на дейността си в България. Значително обаче се променят проблемите, с които те се сблъскват. Ако през 2019 г. най-често споменаваните са били липсата на квалифицирана работна ръка и бюрокрацията, тази година най-голям е делът на компаниите (30%), посочващи неефективната правна система като проблем за бизнеса им. От Ipsos уточниха, че този отговор е даден при ниска база, тъй като едва 27 от фирмите са коментирали конкретните проблеми, които срещат. Корупцията е предизвикателство за 22% от анкетираните (17% миналата година), пак толкова е и делът на фирмите, които имат трудности с намирането на квалифициран персонал. Миналата година обаче недостигът на хора е бил посочен като проблем от 44% от компаниите.

Възможности

Независимо от проблемите обаче в сегашната ситуация България има шанс да се представи като алтернатива на отдалечените производствени дестинации като Китай. "От март насам получаваме запитвания от френски компании, които търсят български доставчици", каза директорът на ФБТИК Весела Тодорова-Мозеттиг. По данни на камарата се търсят текстилни изделия и предпазни материали, метални части и елементи, оборудване, пластмасови изделия и други продукти. Предимство на България е и изградената и развиваща се мрежа от местни компании и поддоставчици.

Друга добра новина е, че въпреки проблемите покрай епидемията и временното спиране или ограничаване на производството нито една от компаниите във ФБТИК няма планове да прекрати работа и да се оттегли от страната. "Тези трудности са свързани със ситуацията в целия свят, не с България, а с конкурентните си разходи за труд страната ни дори има предимство в тази ситуация", коментира Мозеттиг.

За проучването

Проучването на Френско-българската търговска и индустриална камара и българския офис на международната агенция за маркетингови проучвания Ipsos се провежда за втора поредна година чрез онлайн анкета. В периода 6-20 април 2020 г. на въпросите са отговорили 59 компании, членове на камарата. Преобладаващата част от тях (64%) са в сферата на услугите, следвани от производство (22%), търговия (9%) и строителство (5%). Над 80% са микро- и малки компании, 12% са средни, а 5% - големи.

Свиване на дейността, спад на приходите и отлагане на инвестициите - такъв е непосредственият ефект от кризата с коронавируса върху бизнеса в България. Това показват резултатите от анкета, проведен сред членовете на Френско-българската търговска и индустриална камара (ФБТИК) от маркетинговата агенция Ipsos. Допитването, което се организира за втора поредна година, е направено през април и дава представа за отражението на епидемията върху работата и плановете на компаниите в страната. Логично и прогнозите за тази година са доста по-песимистични. Според камарата обаче пренасочването на много европейски производители от доставчици в Китай към такива от региона дава шанс на България, като това вече е видимо и от запитванията на френски фирми.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK