Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 май 2020, 17:50, 1964 прочитания

Френската камара: Над 80% от фирмите отчитат спад заради кризата

Много компании отлагат инвестициите си, но има засилен интерес към български доставчици

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За проучването

Проучването на Френско-българската търговска и индустриална камара и българския офис на международната агенция за маркетингови проучвания Ipsos се провежда за втора поредна година чрез онлайн анкета. В периода 6-20 април 2020 г. на въпросите са отговорили 59 компании, членове на камарата. Преобладаващата част от тях (64%) са в сферата на услугите, следвани от производство (22%), търговия (9%) и строителство (5%). Над 80% са микро- и малки компании, 12% са средни, а 5% - големи.

Свиване на дейността, спад на приходите и отлагане на инвестициите - такъв е непосредственият ефект от кризата с коронавируса върху бизнеса в България. Това показват резултатите от анкета, проведен сред членовете на Френско-българската търговска и индустриална камара (ФБТИК) от маркетинговата агенция Ipsos. Допитването, което се организира за втора поредна година, е направено през април и дава представа за отражението на епидемията върху работата и плановете на компаниите в страната. Логично и прогнозите за тази година са доста по-песимистични. Според камарата обаче пренасочването на много европейски производители от доставчици в Китай към такива от региона дава шанс на България, като това вече е видимо и от запитванията на френски фирми.

Кризисен ефект


Почти половината от анкетираните фирми посочват, че понасят директни загуби от спиране на работа и прекратяване на договори или че дейността им е силно забавена заради кризата с коронавируса, а една пета изпитват ликвидни проблеми (виж графиките). Над 80% отчитат спад на приходите, като за половината от тях понижението е с повече от 50%. На практика всички компании вземат някакви мерки по отношение на персонала, като за половината от тях това са пускане на служителите в платен или неплатен отпуск за неопределено време или преминаване към намалено работно време. Най-крайната мярка - съкращения, предприемат близо една пета от анкетираните. Сред мерките, които според компаниите биха им помогнали в настоящата ситуация, най-често посочваните са данъчните облекчения и отсрочки за плащания към държавния бюджет (64%) и директната финансова помощ (56%).









Оценка за средата

Повечето компании (58%) дават положителна оценка на България като инвестиционна дестинация, но делът им е значително по-малък от този през миналата година (78%). Значително се понижава и делът на респондентите, които оценяват икономическата обстановка в страната като добра или много добра - едва една пета спрямо почти всеки втори през 2019 г. Прави впечатление обаче нарастващият дял на компаниите, които не могат да преценят, което е резултат от неяснотата покрай коронавируса.

Мнозинството (86%) очакват икономическата ситуация в рамките на годината да се влоши и никой не смята, че ще остане непроменена. Кризата се отразява видимо и на инвестиционните планове на компаниите, като малко над половината (51%) казват, че няма да инвестират тази година. Едва 5% са категорични, че ще направят вложения в сгради и машини спрямо 26% миналата година. Много по-малко компании планират и да наемат хора - такива инвестиции ще направят едва четвърт от анкетираните в сравнение с две трети през 2019 г. Като цяло няма промяна в оценката на компаниите за професионалната квалификация на работната сила в България, а половината от отговорилите я смятат за добра.

Трудности за бизнеса

Както и миналата година, малко под половината компании казват, че срещат трудности при осъществяване на дейността си в България. Значително обаче се променят проблемите, с които те се сблъскват. Ако през 2019 г. най-често споменаваните са били липсата на квалифицирана работна ръка и бюрокрацията, тази година най-голям е делът на компаниите (30%), посочващи неефективната правна система като проблем за бизнеса им. От Ipsos уточниха, че този отговор е даден при ниска база, тъй като едва 27 от фирмите са коментирали конкретните проблеми, които срещат. Корупцията е предизвикателство за 22% от анкетираните (17% миналата година), пак толкова е и делът на фирмите, които имат трудности с намирането на квалифициран персонал. Миналата година обаче недостигът на хора е бил посочен като проблем от 44% от компаниите.

Възможности

Независимо от проблемите обаче в сегашната ситуация България има шанс да се представи като алтернатива на отдалечените производствени дестинации като Китай. "От март насам получаваме запитвания от френски компании, които търсят български доставчици", каза директорът на ФБТИК Весела Тодорова-Мозеттиг. По данни на камарата се търсят текстилни изделия и предпазни материали, метални части и елементи, оборудване, пластмасови изделия и други продукти. Предимство на България е и изградената и развиваща се мрежа от местни компании и поддоставчици.

Друга добра новина е, че въпреки проблемите покрай епидемията и временното спиране или ограничаване на производството нито една от компаниите във ФБТИК няма планове да прекрати работа и да се оттегли от страната. "Тези трудности са свързани със ситуацията в целия свят, не с България, а с конкурентните си разходи за труд страната ни дори има предимство в тази ситуация", коментира Мозеттиг.
Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как електронният обмен на данни може да помогне на бизнеса Как електронният обмен на данни може да помогне на бизнеса

Откажете се от хартията сега и работете безопасно и ефективно, съветват експертите на ComАrch и "Елтрейд"

27 май 2020, 405 прочитания

Д банк е готова да кредитира "ТЕЦ Варна" на Ахмед Доган с 22 млн. лв. 1 Д банк е готова да кредитира "ТЕЦ Варна" на Ахмед Доган с 22 млн. лв.

Съдлъжници по договора за заем са собственикът на централата "Сигда" и дъщерното й "Пристанище ТЕЦ Езерово"

26 май 2020, 3226 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Covid 19"

Всеки ден научавайте най-важното и актуалното по темата, без излишна емоция, с данни, факти и проверена информация.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Кои са най-желаните работодатели в България и защо

Ежегодните проучвания Graduate Survey и Employer of Choice дават отговор на този въпрос

Още от Капитал
Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10