Кои са най-желаните работодатели в България и защо
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кои са най-желаните работодатели в България и защо

Кои са най-желаните работодатели в България и защо

Ежегодните проучвания Graduate Survey и Employer of Choice дават отговор на този въпрос

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
6659 прочитания

Ежегодните проучвания Graduate Survey и Employer of Choice събират информация в анкети от над 50 въпроса, на база на които се класират най-желаните работодатели в България. Проучванията се използват за богат анализ и работа по подобрението на атрактивността на фирмата като работодател, а клиенти на проучванията са над 50 от най-разпознаваемите компании в страната и света.

Всяка година класациите подреждат Топ 50 на най-желаните работодатели, но тази година, предвид повишения интерес заради променената обстановка на пазара на труда, класацията обхваща Топ 100.

До 2019 г. в класиранията рядко има изненади или по-сериозни размествания. България е относително малък пазар, на който информацията се разпространява бързо и когато дадена компания инвестира в човешкия капитал или има employer branding кампания, това се усеща. В началото на 2020 г. десетки фирми са подготвили своя план за развитие и управление на работодателската си марка, но сега се налага да го променят в движение.

Подготвените комуникационни бюджети, участията в събития и организирането им се пренасочват в най-добрия случай към проучване на новата среда на пазара на труда или редуциране на евентуални негативни ефекти.

В тази среда проучванията Graduate Survey и Employer of Choice предлагат на всяко дружество възможност за разширен доклад, в който да се анализират силните и слабите страни на бранда, да се измери "Защо потенциалните служители избират или биха ли избрали нашата компания, в сравнение с лидера в индустрията и средно за индустрията?"

Целта на проучванията всъщност не е да класират просто Топ 100 на работодателите, а да дадат информация на бизнеса, която да се използва в стратегията за привличане, задържане и управление на хора в компанията.

Проучването

Общо 13 922 валидни анкети са регистрирани при провеждане на проучванията сред студенти Graduate survey (5830 анкетирани) и Employer of Choice (8092). Анкетите са попълвани онлайн, като в изследването влизат студенти от всички 51 университета в България, както и българи, учещи в университети в чужбина. Работещите са от цяла България. Алфата на Кронбах (статистически термин, обозначаващ надеждността на данните) е 0.906.

Резултатите

Вижте Топ 100 на работодателите с най-висок работодателски имидж сред студентите тук: https://tothetopinternational.com/graduatesurvey2020/

И сред работещите тук: https://tothetopinternational.com/employer-of-chooice2020/

Какво привлича служителите

Една от най-важните промени, които наблюдаваме в проучването, е, че сред Топ 5 причини за формиране мнението на работещите за първа година влиза и "Финансово стабилна компания".

"Съвсем естествено, в момента, ако трябва да избира нов работодател, средностатистическият българин ще обърне внимание и на финансовата стабилност на компанията или поне до олко има имидж на финансово стабилен работодател", коментира Георги С. Георгиев, част от екипа организатор на проучването за България.

Ето и кои са топ 5 най-високо оценени преимущества на компаниите, които привличат служителите:

  • Има добра репутация сред клиентите си
  • Има силен и известен бранд
  • Предлага висококачествени продукти/услуги
  • Финансово стабилна
  • Предлага професионално обучение и възможности за развитие

"Важно е да напомним, че всяка компания има различна привлекателна сила и е абсолютно необходимо да знае коя е. Представената обобщена информация може да е само насока, а индивидуалните резултати от проучването Employer of Choice за всяка компания са инструмент за измерване на имиджа сред потенциалните служители. Той може да послужи на компанията да измери имиджа си и "Какво виждат в нея потенциалните служители?", но останалата работа трябва да бъде свършена вътре в организацията. Това най-общо е и "формулата" за управление на работодателската ни марка", коментира още Георги Георгиев от ToTheTop Agency.

Какво привлича студентите

"Особеното тази година е, че мнението на студентите наистина се е повлияло от реакциите на компаниите в настоящата обстановка. Ситуацията ги е накарала да се замислят за естеството на бизнеса и работата, която ще извършват при евентуалния си бъдещ работодател.

Мнението на студентите, доказано се е променило и се радваме, че успяхме да го измерим и предоставим на бизнеса, за да се адаптира към променената ситуация", споделя Георги С. Георгиев, част от екипа на проучването Graduate Survey в България.

През 2020 г. студентите търсят повече сигурност в добре познати брандове и популярни сред клиентите фирми, като три от общо пет най-високо оценени причини за избор на работодател са свързани с възможността за развитие, обучение и растеж в компанията чрез разнообразни задачи.

Ето и кои са Топ 5 най-високо класирани причини за избор на работодател от всички над 5300 гласували студенти:
Най-високо средно оценени причини за избор на работодател
(Обобщено за всички фирми и индустрии)
1 Има добра репутация сред клиентите си.
2 Има силен и известен бранд.
3 Вярвам, че имам възможност за развитие там.
4 Предлага професионално обучение и възможности за развитие.
5 Предлага възможност да работя по разнообразни задачи.

Интересно е да споменем, че за 4-те години, в които се провежда проучването в България, стартовата заплата и нивото на заплащане и придобивки никога не са били сред Топ 5 причините за избор на бъдещ работодател. Фактори като възможността за обучения, кариерно израстване и работа в среда, която развива уменията на студента, винаги са заемали място в класацията на най-търсените работодатели както обобщено, така и в разрезите по индустрии.

Какви са очакванията за стартово заплащане

Студентите споделят и каква е желаната стартова заплата при бъдещия им работодател. В различните индустрии числото е много различно и има индустрии като IT и разработка на софтуерни продукти, които надигат средната стойност, но въпреки тези условности осреднената желана стартова работна заплата е 1245.36 лв.

Само 1.5 % от студентите са посочили желани стартови заплати, на които биха отговорили единица компании, освен ако предложеното от тях не е наистина изключително. А 8.53% са посочили желана заплата от 2300 лв. или по-висока (включвайки гореспоменатите 1.5%).

Най-висок процент са все пак реалистите, които посочват очаквано начална заплата от 400 до 1399 лв. - общо 59.03 %

Как избират?

В проучванията всеки анкетиран избира кой е №1 желан от него работодател и след това го оценява по 50 критерия, за да се разбере на какво точно се обосновава този имидж за компанията и защо точно той е най-предпочитан за него. Изследват се и каналите, по които се е формирало това мнение и въпреки че за всяка компания то е строго индивидуално, обобщените данни показват, че 50.15 % от студентите използват социалните мрежи за получаване на информация. А 47.15% посочват, че правят това от реклами в интернет, 23.88% - от приятели студенти, 22.08% - от кариерната страница на компанията, 20.98% - от служители на фирмата, 20.78% - от реклами по телевизията и 19.18% - от семейство и познати.

За сравнение - при работещите социалните мрежи са източник за 43.28%, служители на компанията - 38.01%, реклами в интернет 34.75%, семейство и познати - 27.94%, реклами по телевизията - 18.82%.

Какво означава мнението на работещи и студенти за работодателите

Проучванията на имидж като работодател са строго индивидуални за всяка компания, като за всяка от компаниите в Топ 100 може да се направи индивидуален доклад и анализ "Защо работещи или студенти искат да работят за компанията, както и защо биха предпочели друг работодател?"

Това, което можем да заключим със сигурност от проучванията през 2020 година, е, че пазарът на труда и желанията на работещите са се променили. Че това, с което бяха свикнали експертите по човешки ресурси, подбор и мениджърите като свое предимство и начин на привличане, вече е възможно да не е в сила. Затова и интересът към проучванията тази година е извънреден, а целият ресурс на организаторите е впрегнат в предоставянето на информация към бизнеса.

Повече за методологията и съдържанието на проучванията можете да прочетете на сайта на организатора за България ToTheTop Agency

Ежегодните проучвания Graduate Survey и Employer of Choice събират информация в анкети от над 50 въпроса, на база на които се класират най-желаните работодатели в България. Проучванията се използват за богат анализ и работа по подобрението на атрактивността на фирмата като работодател, а клиенти на проучванията са над 50 от най-разпознаваемите компании в страната и света.

Всяка година класациите подреждат Топ 50 на най-желаните работодатели, но тази година, предвид повишения интерес заради променената обстановка на пазара на труда, класацията обхваща Топ 100.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

Още от Капитал

Остани практичен

Остани практичен

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK