Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

eBag разполага с модерна складова база от 3000 кв.м, която позволява изпълнение на 600-800 поръчки дневно

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Мара Георгиева, Константин Николов
6323 прочитания

eBag разполага с модерна складова база от 3000 кв.м, която позволява изпълнение на 600-800 поръчки дневно

© Цветелина Белутова


Според даденото от Merriam-Webster определение за "шок в системата" той произвежда внезапен и обикновено неприятен за някого ефект. Но в практиката има и немалко случаи, когато подобен неочакван удар може да доведе и до нещо положително.

Такъв е и възходът на онлайн доставките на хранителни продукти в цял свят, който беше ускорен от пандемията на коронавирус. По-бавните може да усетят болезнено шока, но адаптивните търговци и потребителите печелят. България не страни от глобалните тенденции и за последния месец на този пазар излязоха няколко нови играча, а лидерът разшири дейността си. Някои от тези компании отдавна имаха такива планове, а други просто използваха момента и действаха бързо. Но крайният резултат е налице и според хора от сектора развитието на е-търговията с хранителни продукти и бързооборотни стоки е било ускорено поне с година заради вируса, а стойността й тепърва ще расте бурно.

Един лидер, малки играчи и няколко новака

Според Евростат едва около 4% от българите са пазарували онлайн храни и хранителни стоки през 2019 г. Но действителността е още по-различна, тъй като тези данни включват основно доставката на храна от ресторанти. Реалният размер на онлайн търговията с хранителни и бързооборотни стоки е далеч по-малък. И няма как да е другояче, когато този пазар все още е в зародиш и е съсредоточен основно в София. Големите национални вериги поне досега не се интересуваха от него, няколко нови играча навлязоха едва в последния месец, малки квартални магазини работят на него, но доставят основно в районите си, а лидер е млада компания, която за няколко години успя да достигне оборот от 8.7 млн. лв. през 2019 г. В първите си години платформата eBag работеше, като доставяше продукти от магазините на "Фантастико", но впоследствие реши да продължи самостоятелно и отвори централен склад, чрез който да обслужва района на София със собствени куриери. Сега услугата включва над 12 000 стоки от различни търговци и производители, които продава през сайта си.

Въпреки все още сравнително ниските си на пръв поглед приходи компанията растеше бурно, а заради карантината покупките през нея избухнаха. В един момент в началото на епидемията търсенето беше толкова голямо, че нямаше свободни часове за доставки за дни напред и компанията беше принудена да пуска отделни слотове за нови поръчки, за да може да ги изпълнява. С успокояването на ситуацията поръчките се завърнаха към изпълнение за 3 часа или в посочени от клиента ден и час. За това помогна и планираното още преди коронавируса разширение на бизнеса.

Иван Александров
Фотограф: Капитал

"Покрай COVID-19 забавихме малко експанзията, тъй като търсенето беше прекалено голямо и ние не смогвахме да отговорим на всички. След като се върнахме към един по-нормален ритъм, възстановихме и плановете си. Инвестицията ни включва нови хора, коли, както и чисто технологично да можем да се справим с обработка на поръчките, разширяване на складовата ни база - хладилни камери, стелажи и т.н.", заяви пред "Капитал" Иван Александров, основател и изпълнителен директор на eBag.

В първите седмици на април стартира друга услуга, но с коренно различен модел. Веригата "Фантастико" отново се завърна в този сегмент, но с нов партньор - платформата за доставка на храни и стоки foodpanda. Те започнаха с предлагането на около 500 артикула от куриерите на Foodpanda от осем супермаркети в София, които да могат да осигурят бързо изпълнение на поръчките за около 30 минути.

"В платформата на foodpanda предложихме топ артикулите според продажбите във физическите ни обекти и на този етап виждаме, че най-силно търсени са хранителните продукти. Разбира се, продължаваме да анализираме потребителското търсене и сме готови да разширим кръга от предлагани стоки", обявиха от "Фантастико".

Ивайло Нецов

И според изпълнителния директор на foodpanda за България Ивайло Нецов търсенето продължава да расте. "Съвсем малко поспадна средната кошница - от 40 на 38 лв., но предлаганите стоки вече са близо 700, а отскоро добавихме и плодове и зеленчуци", заяви той пред "Капитал".

Подобен модел използва и друга платформа за доставка на храна - gladen.bg, която от този месец си партнира с веригата хипермаркети HIT в София (виж таблицата). Марката "Мандарин", която има три супермаркета в София, пък доставя от месец в столицата и Варна.

В тази ситуация беше нормално интерес към този бизнес да проявят директно и веригите. Но поне засега едва две от тях показват амбиции, и то при различни модели и предлагане. В края на април Т Market обяви, че пуска свой онлайн магазин с над 1000 продукта, който на първо време обслужва поръчки от София и околностите и доставя с куриерска фирма. "Метро" пък разшири програмата си за доставки за бизнеса и към крайни клиенти, като им предлага 3200 артикула през е-платформата M-SHOP, но отново на територията на София и близките околности.

Тук сме за дълго

Петър Павлов
Фотограф: Капитал

"Интересът към продажби онлайн имаше своя логичен пик преди 4-5 седмици, когато потребителското настроение беше доста по-истерично. Сега има спад, но по мое мнение, краткосрочно и средносрочно, интересът само ще се увеличава. Смятам, че до края на годината ще достигне нива като тези по време на извънредното положение в страната", заяви пред "Капитал" Петър Павлов, генерален директор на Т Маркет. Според него инвестициите в онлайн бизнеса се равняват на отварянето на един невиртуален магазин на Т Маркет. "Защото това е друг канал, който изисква своите инвестиции, но същевременно ползва и синергията на създадената организация на компанията", допълва мениджърът.

Очакванията на всички в сектора са, че ефектът от карантината няма да е еднократен и много потребители ще продължат да пазаруват онлайн бързооборотни стоки и след облекчаването на мерките.

"Според мен ще се разделим между офлайн и онлайн пазаруване - една по-малка част от потребителите ще пазаруват само онлайн или само офлайн, а по-голямата част ще миксира спрямо нуждите си и как се чувства", смята Иван Александров от eBag. Компанията му постоянно разширява покритието си и вече доставя и в Перник и Драгичево, след като преди време достигна и до Нови Искър и Костинброд. На ден се обслужват над 1000 домакинства, докато преди карантината са били около 300. Основната цел на Александров е Пловдив, като той се надява да доставя във втория най-голям български град до края на годината.

От foodpanda също казват, че ще разширяват бизнеса си с "Фантастико", а са в напреднали разговори и с "много голяма верига супермаркети с национално покритие", което може да стане ясно до юли. Платформата разширява бизнеса си чрез партньорства и с ритейлъри в други сегменти като дрогериите dm, веригата за електроника "Техномаркет", магазините за играчки "Хиполенд" и др.

"Чрез всички тези договори с различни търговци все по-активно ще развиваме тъй наречената категория quick commerce, която е част и от глобалната стратегия на компанията майка Delivery Hero", казва Ивайло Нецов от foodpanda.

Палитра от модели

Интересното в цялото бързо развитие на онлайн търговията с бързооборотни стоки е, че почти никои от новите и старите играчи в този сегмент не следват един и същ модел. И Иван Александров, и Ивайло Нецов бързат да посочат, че стратегиите им са различни, но има място за всеки.

Според Александров предимството на eBag e разнообразието и многото производители, марки и търговци, които предлагат продуктите си през платформата. За пример той сочи фермерските продукти на "Добрев" и месния производител "Бредас". "Хората искат по-голямо разнообразие, а на този етап то може да дойде само от нас. Не сме зависими от странични фактори, управляваме и оптимизираме процесите изцяло ние самите", допълва той.

За Нецов пък плюсът на foodpanda и "Фантастико" е бързината. "Хората, които примерно си поръчват седмичните поръчки от друг онлайн търговец, не пазаруват от нас, и обратно. При нас са по-спешни поръчки като прясно мляко, защото потребителят сега е видял, че няма, и знае, че ще дойде за 30 минути", допълва изпълнителният директор на foodpanda за България.

В цялата тази нова еуфория някак странно отсъстват и не се чуват големите вериги. Докато много от европейските им групи майки и конкуренти от години работят в онлайн сегмента, българските супермаркети остават аналогови. Ясно е, че за компании като тях подобни инвестиции ще са по-значителни и изискват промяна в мисленето. Освен това на място във физическия обект изкушенията от импулсни покупки са по-големи.

Пред "Капитал" две от веригите все пак обявиха, че внимателно следят тенденциите на пазара. От "Кауфланд България" казаха, че правят анализ на ситуацията, "за да видим как бихме могли да бъдем най-полезни за нашите клиенти и да продължим да им осигуряваме продукти и услуги със същото високо качество, каквото им предлагаме и при физическото пазаруване".

От "Лидл България" пък заявиха, че гледат в по-дългосрочен аспект на онлайн търговията. "За нас това би било огромна стъпка, която изисква много сериозно планиране и съответната подготовка. Ние не целим краткосрочно решение в отговор на засиленото търсене на този тип услуги в момента, породено от ситуацията с извънредното положение. Реализацията на истинско пълнокръвно решение не би могла да се случи с бързо адаптиране или частично преструктуриране на процеси", коментираха от веригата.

Ясно е, че пътят пред онлайн търговията с бързооборотни стоки е само нагоре. Все още няма официални оценки колко голям е пазарът в момента. Иван Александров от eBag казва, че преди кризата разчетите са сочели увеличение на приходите на компанията му за 2020 г. с над 100% до около 18 - 20 млн. лв., но заради коронавируса сега очакванията са за оборот 25 млн. лв. "Винаги съм се целил в едни 100 млн. лв. продажби в София, но преспокойно могат да станат и 200 млн. лв.", казва основателят на eBag. Според него, ако грубо пазарът на бързооборотни стоки в София е около 5 млрд. лв., то до няколко години онлайн бизнесът може да достигне 10% от него, тоест 500 млн. лв. Но за него важното е, че сегашната ситуация е ускорила промените в сектора поне с година.

Петър Павлов от "Т Маркет" също смята, че потенциалът е голям. "Ние се движим с около 5 до 7 години по-бавно спрямо страните в Централна Европа, които на свой ред се движат с подобно изоставане от Западна Европа. Тоест в следващите 10 години този пазар само ще расте, ще търси отличаващи се един от друг играчи и тепърва има да развива своите ниши на потребителско предпочитание", казва той. Според Павлов компанията му ще инвестира основно в подобряване на клиентското преживяване.

Оцеляване на приспособяващите се

Случващата се промяна в модела на пазаруване на бързооборотни стоки е факт в цял свят, като темповете на развитие варират в отделните държави. И никъде другаде тези бързи промени не са по-видими от САЩ. Въпреки огромните инвестиции от гиганти като Amazon и Walmart в е-търговия с хранителни продукти през последните години и възхода на самостоятелни услуги като Instacart, делът на този сегмент на щатския пазар беше относително нисък. Преди пандемията едва 3-4% от американците пазаруваха от супермаркети онлайн спрямо 19% в Южна Корея, 14% в Китай и 7% във Великобритания. Но със заключването на американските потребители у дома е-поръчките отбелязаха рекорд и достигнаха около 20% от всички, а някои проучвания дори сочеха дял от над 30%. В началото много от търговците не успяваха да изпълнят навреме доставките, тъй като капацитетът им беше запълнен за дни наред.

Повечето анализатори очакват с успокояването на ситуацията и отпускането на мерките в големите американски градове голяма част от клиентите да се завърнат в магазините, но делът на онлайн поръчките да остане на по-високи нива от преди - около 5 - 10%.

Подобна беше ситуацията и на британския пазар, който обаче от години има утвърдени играчи в онлайн търговията с бързооборотни стоки като Ocado. Въпреки това гигантът Tesco обяви, че за първи път през април е надхвърлил 1 млн. доставки седмично и клиентите продължават да променят навиците си.

Автор: Капитал

Според даденото от Merriam-Webster определение за "шок в системата" той произвежда внезапен и обикновено неприятен за някого ефект. Но в практиката има и немалко случаи, когато подобен неочакван удар може да доведе и до нещо положително.

Такъв е и възходът на онлайн доставките на хранителни продукти в цял свят, който беше ускорен от пандемията на коронавирус. По-бавните може да усетят болезнено шока, но адаптивните търговци и потребителите печелят. България не страни от глобалните тенденции и за последния месец на този пазар излязоха няколко нови играча, а лидерът разшири дейността си. Някои от тези компании отдавна имаха такива планове, а други просто използваха момента и действаха бързо. Но крайният резултат е налице и според хора от сектора развитието на е-търговията с хранителни продукти и бързооборотни стоки е било ускорено поне с година заради вируса, а стойността й тепърва ще расте бурно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    vzoran avatar :-|
    vzoran

    За есента и зимата, който се подготвил..... който не е да си мисли. Всяка от платформите има предимства и недостатъци, но скоро очаквам конкуренцията да очертае водещите. Мога да дам само един съвет: 1. Максимално количество минерална вода в една доставка 11л.; Бутилки с 11л. Вода в асортимента; 3. Минимална сума за поръчка (според конкурентите).

    Да видим кой ще бъде първи.

  • 2
    teob avatar :-|
    Теодоси Бялков

    Забравили сте Булмаг.орг за Варна , Шумен и Търговище - нормални цени както в магазините им. Доставка 3лв. за над 50 лв. поръчка доставката е безплатна.

  • 3
    gih43648488 avatar :-|
    gih43648488
  • 4
    abdulhazred avatar :-|
    abdulhazred

    Ехе, лидерът на пазара имал капацитет за 600-800 доставки на ден.

    Това е горе-долу колкото пътникопотока в един средно натоварен супермаркет за един час.

    Може още от сега да му туряте капака на този бизнес, няма как да е ефективен, т.е. цените ще са по-високи и съответно ще се ползва от малцина, до 5-10 години я вземе 1-2% от общия пазар, я не.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK