Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 22 май 2020, 13:00, 35285 прочитания

Гриша Ганчев: Хубаво е да се купят концесии в нефтени полета и да се тръгне и на експорт

Председателят на управителния съвет на веригата "Петрол" за проекта за нова държавна петролна компания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Гриша Ганчев е собственик на групата "Литекс", която има инвестиции в различни области, включително и в търговията с горива. Заради този му дългогодишен опит той беше поканен в управлението на "Петрол" от банкера Цветан Василев, след като той чрез финансирани от КТБ дружества взе контрола над компанията. Притежава и футболния ЦСКА.

Част от темата

Държавен капитализъм

Къде са ключовете за петролните бази

КЗК от години твърди, че са нужни държавни складове, повече опции за ползване на европейски складове и онлайн система за свободни обеми

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Как ще коментирате създаването на държавна петролна компания?

Това е изключителна бизнес находка. Мисля, че са малко 100 бензиностанции да се построят. Най-хубаво ще е да се спрат на 150 - 160, за да покрият цялата държава. И дано да са се присетили, че трябва да спретнат и една рафинерия. Има много незастроени морски терени, не с капацитета на "Нефтохим" от 12 млн. тона, а например за 5-6 млн. Хубаво е да се помисли и да се купят концесии в нефтени полета и да се тръгне и на експорт. Защото мощта на една държава се равнява на мощта на световни конгломерати като Shell, British Petroleum и т.н. Така ще се вдигне и БВП.


Колко ще платим за това?

150 бензиностанции по 1 млн. евро са 150 млн. евро. Рафинерията - примерно около 2 млрд. долара. Нефтените находища са по договорка. Знам, че нашите първи хора имат контакти в арабските държави и много лесно ще могат да платят подобна концесия.

Инфографика


Какъв ще е ефектът от обявената идея държавата да строи бензиностанции и складове?

Уникален! Но нека първо нарисуваме петролния бизнес в държавата: до 1990 г. са се търгували 4 млрд. литра бензин и дизел през бензиностанции, поради демографския срив в момента се търгуват общо 3 млрд. литра, от които 500 млн. литра бензин, същото количество автогаз и 2 млрд. литра е дизелът, но 2.5 млрд. литра минават през бензиностанции. 3300 бензиностанции са регистрирани и работят в момента в държавата, т.е. 63 хил. литра на обект на месец. При себестойност, данъци и преки разходи без финансови (виж изчислението в таблицата) брутната печалба на бензиностанция на месец е 1720 лв., или 20 640 лв. годишно.



Всички са се взрели в горивата в момента, но според мен най-големият консуматив в момента в държавата е хлябът. Трябва да се помисли да се направят 2-3 хлебозавода и да се отворят 200 - 300 магазина за хляб, за да могат да се контролират цените. Другото е лекарствата, ние сме най-заболялата нация, не е лошо 400 - 500 държавни аптеки да се отворят. И накрая, тъй като горивата все пак са лукс, аз понеже съм селски човек и движа между селски хора в провинцията, ракията им е голям проблем, защото им е скъпа, както и бирата. Да се помисли за малко ракиджийници и пивоварни и магазини за ракия и бира.

Защото 30 години се мъчим да развиваме т.нар. пазарно стопанство. Не е лошо сега да се върнем към плановото стопанство. И да направим смес между пазарно и планово стопанство.

И това къде по света е работило досега?

Никъде, но ние сме новатори. Нашата държава трябва да го опита.

Може ли държавната компания да купи бензиностанции и конкретно тези на "Петрол"?

Не мога да знам дали ще търсят да купуват. Но ако ще строят, между година - година и половина отнема ваденето на разрешенията за строеж. А ако решат да купуват, като видяхте как излизат сметките, ще ги затрупат. От общо 3300 поне 3000 ще се предложат. Предлагане има, дори в малките градчета не е само по една бензиностанция. А за "Петрол" собствениците на бензиностанции около групата ще трябва да си решат.

Ще купува ли държавата и складове?

Предполагам, защото за такава мащабна дейност.

А "Петрол" има ли такива, които не ползва?

Много са. Около 15.

Пробвали ли сте да продавате някои от тях през годините?

Не. Няма интерес. Който е в бизнеса, той си е направил складове.

А кой според вас е мозъкът на идеята?

Не знам. Някой умен човек, капацитет, е дал съвет на премиера и той го е одобрил. Но съм възхитен. Нека опитат.

Конкурентен ли е сега пазарът според вас?

В горивата се въртят огромни обеми пари и, виждате - накрая почти нищо като печалба. Веригите държат 650 бензиностанции, има още 2650 други и всеки избира къде да зарежда. Ето, Марешки, царят на горивата в държавата, никой не знае откъде докарва, но си продава евтино и му върви бизнесът. Но нека и държавата се опита.

А каква е целта на държавната верига?

Може да чака дивиденти държавата, да се пълни бюджетът Това разкриване на нови работни места...

Може ли държавата да купи обратно бизнеса от "Лукойл"?

Там по мои сметки са инвестирани грубо 2.5 млрд. долара - в ремонт на рафинерията, бензиностанции, складове Но вече има подобен прецедент - Путин плати на Абрамович и разни други и изкупи и уголеми "Роснефт" и я направи мегакомпания. За да няма разни малки да му се пречкат. А "Лукойл" вече е с много чужди акционери

Чували ли ли сте в сектора кой ще е начело на новата държавна компания?

Не. Могат да ме наемат, но аз съм много скъп. Едно 20-30 хил. лв. на месец ще им искам.

Колко ще струва на данъкоплатеца тази държавна компания?

Тя щяла да се финансира от банков кредит.

А търговските банки дали ще искат или ще е ББР?

Лошото е, че търговските банки ще се отдръпнат да финансират частните компании. Защото няма да са в час какви ще са действията на държавната компания и ще е трудно да се прогнозира частния бизнес.

Защо не се случи сделката за "Петрол" с "Инса ойл"?

Разговорите отшумяха. Труден съм.

Интервюто взе Калина Горанова

Капитал #20

Текстът е част от брой 20 на седмичния Капитал (22-28 май). В броя ще прочетете още:

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори

И още: Валери Симеонов: След Божков е ред на Златев; Четири страни в ЕС против плана на Меркел и Макрон; Заведенията в Гърция вече работят

25 май 2020, 884 прочитания

Дълговите инвеститори предявяват претенции към острови, круизни кораби и тематични паркове Дълговите инвеститори предявяват претенции към острови, круизни кораби и тематични паркове

Компаниите залагат всички видове активи като обезпечение за спасителни сделки в следствие на COVID-19

25 май 2020, 591 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Къде са ключовете за петролните бази

КЗК от години твърди, че са нужни държавни складове, повече опции за ползване на европейски складове и онлайн система за свободни обеми

Още от Капитал
Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10