Андрей Петров, "dm България": Целта е до края на годината магазините ни да станат поне 90
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Андрей Петров, "dm България": Целта е до края на годината магазините ни да станат поне 90

Андрей Петров, "dm България": Целта е до края на годината магазините ни да станат поне 90

Преди дни стартира партньорството ни с foodpanda за онлайн поръчки, казва управителят на компанията пред "Капитал"

Мара Георгиева
6484 прочитания

© Велко Ангелов


Андрей Петров e председател на борда на управителите на "dm България". Той е част от ръководния екип на компанията още от нейното основаване през 2008 г. Преминал е през различни позиции като регионален мениджър "Експанзия" и ръководител на сектор "Логистика". В момента отговаря за ресор "Експанзия" и ръководи съвместно с Евелина Великова и Анна Драганова отдел "Продажби".

"Капитал" попита Андрей Петров за ситуацията на пазара по време и след въвеждане на извънредното положение.

Какъв беше ефектът от 2 месеца извънредно положение върху бизнеса ви - колко спаднаха продажбите, с колко обекта работихте, имаше ли освободени служители или в отпуск?

- Отчетохме спад на продажбите, който в зависимост от развитието на ситуацията варираше на седмична база в диапазона от 15% до 35%. Освен това се промени предпочитанието на клиентите към търговските локации. До 13 март традиционно най-посещавани бяха магазините ни в моловете. След този период забелязахме, че все повече хора пазаруват в кварталните ни филиали и в ритейл парковете. С други думи - в обекти, които са извън големите търговски центрове, по-големите части от които така или иначе бяха затворени, и където има по-големи възможности за спазване на социална дистанция.

През цялото време работеха 83 от нашите магазини, като затворихме само 3, разположени в търговски центрове. Това ни позволи и да изпълним най-важния приоритет за нас - да запазим всички служители на компанията. Благодарение на гъвкавостта ни при определяне на работното време, преразпределение на екипите и така нататък не само че не освободихме нито един човек, но и не намалихме заплати и не сме изпращали хора в неплатен отпуск. Бързам да уточня, че ако е имало хора, с които сме се разделили в този период, основната причина за раздялата не е била свързана с извънредното положение. Единствено почти всички наши колеги проявиха съпричастност към моментното състояние на фирмата и доброволно използваха част от полагаемия им се платен годишен отпуск.

Планирате ли онлайн продажби и ако да - кога, ако не - защо?

- Ние трябваше да реагираме много бързо на променената обстановка. Извънредното положение, което доведе до намаляване на клиентите в магазините, ни принуди да ускорим реализацията на някои проекти, сред които е и да предоставим възможност на клиентите ни да пазаруват онлайн.

Буквално преди няколко дни стартира партньорството ни с foodpanda. Така хората в 16 града могат да поръчват през платформата близо 800 от любимите им продукти от асортимента на dm и да ги получат до час.

За колко от колко обекта в молове успяхте да договорите неплащане на наем? Преговаряте ли с други наемодатели за сваляне на наеми и с какъв успех?

- Още с обявяването на извънредното положение изпратихме писмен апел към всички наемодатели за отстъпка в наема. Реакциите и ефектът варираха между 0 и 100% в пряк и преносен смисъл. Много от наемодателите ни реагираха партньорски. Парадоксът е, че в повечето случаи "по-малките" ни партньори реагираха по-адекватно от "по-големите".

Част от наемодателите видяха опашки пред магазините ни в някои дни и решиха, че ние сме едва ли не "печелившите от кризата". Истината е, че наложените ограничения за брой клиенти едновременно и периодичната дезинфекция значително се отразиха на процеса на обслужване, което и доведе до опашки пред магазините в някои периоди. В края на краищата кризата е идеален вариант за проверката на едни отношения, било то връзка, приятелство или бизнес партньорство. В този смисъл успяхме да си направим изводи на кои партньори и в каква степен можем да разчитаме занапред.

Колко е средният касов бон по време на пандемия, кои са най-продаваните продукти сега?

- Според нашите данни в периода на извънредното положение средният касов бон нарасна с повече от 20% за сметка на броя посещения. Хората започнаха да планират и да купуват наведнъж необходимите продукти за по-дълъг период.

Що се отнася до най-търсените продукти, през последните два месеца приоритетно се купуват стоки от ежедневна необходимост, а не толкова артикули, които се приемат по-скоро като луксозни. Най-често хората пазаруваха почистващи препарати и дезинфектанти, продукти за домакинството, тоалетна хартия, биохрана и хранителни добавки. Сред най-купуваните продукти са и основните за лична хигиена като душ гелове, сапуни и шампоани, както и артикулите за грижа за бебето - основно пюрета, пелени и мокри кърпи.

Планирате ли да кандидатствате за някоя от мерките на държавата (60/40, заеми)?

- Не, за момента не сме кандидатствали и не сме ползвали финансиране по нито една от държавните мерки за подпомагане и на този етап не планираме да го направим, но не знаем какво ще ни поднесе бъдещето.

Предвиждате ли откриване на нови магазини до края на годината, променихте ли по някакъв начин инвестиционната си програма?

- По-скоро я адаптирахме към новата обстановка и това, което виждаме към момента, а не я променихме драстично. Продължаваме да реализираме плановете си за експанзия и да отваряме нови филиали. По време на обявеното извънредно положение в страната отворихме своите два най-нови магазина в Шумен и София, водени от идеята да бъдем максимално близо до хората. През лятото планираме откриване на първия магазин на dm в Казанлък, а до края на календарната година се стремим да имаме поне още 3-4 нови обекта, с което общият брой на магазините ни да стане поне 90. Локациите на тези нови обекти ще бъдат съобразени с промените в потребителските навици за пазаруване. Това означава, че ще се фокусираме върху търговски улици, ритейл паркове и популярни места в кварталите на големите градове, а не толкова върху търговските центрове.

Какви са прогнозите ви за 2020 като приходи, финансов резултат? А за следващата?

- С оглед на обстановката с коронавируса смятам, че все още е прекалено рано за прогнози за финансовите резултати за 2020 година. Все още има много неизвестни - как ще се развие ситуацията, ще има ли втора вълна на вируса и ако да, колко тежка ще е тя.

Ние се подготвяме за различни сценарии. Те варират от лек спад, преминават през "нулева" година и стигат до леко оптимистичния, но много желан - минимален ръст на оборота. Крайният финансов резултат ще бъде силно зависим от оптимизацията на разходите ни на база очакваното намаление на приходите спрямо първоначалните планове за годината.

Имайки предвид многото неизвестни, е трудно да направим прогноза и за 2021 година. Това ще бъде възможно след няколко месеца. Въпреки това аз съм сигурен, че dm ще запази водещата си позиция на пазара на дрогерийни стоки в България. Ние ще продължим развитието на мрежата си, разширяването на портфолиото ни и модернизацията на магазините.

Андрей Петров e председател на борда на управителите на "dm България". Той е част от ръководния екип на компанията още от нейното основаване през 2008 г. Преминал е през различни позиции като регионален мениджър "Експанзия" и ръководител на сектор "Логистика". В момента отговаря за ресор "Експанзия" и ръководи съвместно с Евелина Великова и Анна Драганова отдел "Продажби".

"Капитал" попита Андрей Петров за ситуацията на пазара по време и след въвеждане на извънредното положение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Целта на такива вериги в България би трябвало да бъде да лобират за промяна в законодателството за да могат да продават лекарства от първа помощ както е във Великобритания, Франция, САЩ, Холандия и т.н. Защото в този си вид в България, те са само магазини за козметика и прах за пране, а не "дрогерии" в класическия смисъл на думата. Това ще бъде добре и за конкуренцията на пазара (каквато ние в България винаги много мразим). Виждам че Софарма вече са успели да заобиколят закона с тяхната верига, която е нещо средно между дрогерия и аптека.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK