Акостирането на круизни кораби в Бургас под въпрос заради коронавируса
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Акостирането на круизни кораби в Бургас под въпрос заради коронавируса

''Пристанище Бургас''

Акостирането на круизни кораби в Бургас под въпрос заради коронавируса

За трета година външни фактори ограничават достъпа до Черно море и българските пристанища

2399 прочитания

''Пристанище Бургас''

© ''Пристанище Бургас''


След отбелязани две поредни нулеви години при акостирането на круизни кораби в бургаското пристанище, тази година има заявка за посещение на един круизен кораб. Това е CROWN IRIS на компанията "Мano Мaritime", който по план трябва да пристигне през октомври с 1400 пасажери на борда, казва директорът на "Пристанище Бургас" Диян Димов. Ситуацията с разпространението на коронавирусa /COVID-19/ обаче ще окаже влияние на плановете на круизните компании за пътувания. На този етап големите от тях отказват предварително планираните посещения на лайнери през май в пристанищата. Очаква се да има анулирани или пренасочени круизни пътувания и през следващите месеци. Заради ситуацията с коронавируса Асоциацията на средиземноморските круизни пристанища "MеdCruise" обяви, че ще проведе 56-та си Генерална асамблея, планирана за края на месец май чрез видеоконферентна връзка.

"Отбелязването на две поредни нулеви години при акостирането на круизни кораби в бургаското пристанище бе в резултат от геополитическата обстановка в региона - конфликтът в Украйна, терористичните актове и военното положение в Турция, както и завишените такси за преминаване през Босфора с последващо преустановяване на посещения на пасажери в Истанбул, което е най-близкото пасажерско пристанище", казва Димов. Посещенията на лайнери в българските пристанища са част от круизни линии, които се осъществяват в Средиземно море. През изминалата година се появиха индикации за подобряване на обстановката и бяха направени заявки за посещения в Истанбул, което доведе и до искания за посещение в български пристанища през настоящата и за следващите години от няколко круизни компании.", допълва Димов.

Пристанищата от Бургас, Варна, Констанца и Одеса са се обединили в работна група "Черно море". Решението е взето по време на Генералната асамблея на MedCruise миналата година. Целта на работната група е да възстанови круизните пътувания по Черно море, казва директорът на "Пристанище Бургас". Четири круизни кораба са заявили посещения в Бургас през 2021г и един за 2022 г на круизните компании "Crystal Cruises", "ROW Management", Ltd "Silversea" и "Azamara Cruises", допълват от ръководството на бургаското пристанище.

Нов кораб до остров Света Анастасия

От това лято в предлагането на пътувания в Бургаския залив ще се включи и нов хибриден еко-катамаран. Той ще пътува от пристанище Бургас до остров Света Анастасия, старинен Созопол, остров Свети Иван и до Несебър и ще разполага с 30 туристически места. По време на пътуването пред пасажерите ще бъдат представяни културно-историческите забележителности по крайбрежието. От монтирани на плавателния съд датчици корабът ще събира информация за чистотата на водата, вълнението в морето и вятър. Корабчето е построено по проект "Плаване през Черно море", финансиран по ОП "Черноморски басейн 2014-2020".

Катамаранът ще използва електрическа енергия, осигурявана от монтирани соларни батерии. От няколко дни са възстановени и пътуванията на общинския кораб до остров Света Анастасия при спазване на всички мерки за предпазване от COVID-19. В корабчето са определени 15 места за откритата палуба и 25 за долната, като местата и дистанцията са обозначени със стикери. Задължително е носенето на маски и ръкавици за туристите. Корабът се дезинфекцира на всеки час.

Ръст на товарите

За 2019 г. държавният оператор "Пристанище Бургас" отчита 13% ръст на товарооборота в сравнение с предходната година. Основна разлика с 2018 г. и предходните години е, че има промяна в съотношението насипни/генерали товари, съобщават от ръководството на пристанището. Докато в предходните години е по-голям делът на насипните товари, то през изминалата тенденцията е обърната. Делът на генерални товари от общия товарооборот е 58%, а на насипните 42%. За сравнение, през 2018 г. съотношението е било 63% насипни към 37% генерални товари. Обработените генерални товари в "Пристанище Бургас" са с над 75% повече в сравнение с този вид товари през 2018 г. Това повишение се дължи основно на по-големия тонаж изкуствени торове, обработени от държавния оператор.

Разширение на зоната за обществен достъп

С решение от юли 2019 г. Министерски съвет даде съгласието си за премахване на две сгради намиращи се на територията на пристанищен терминал "Изток - 1" в района между пето и осмо корабно място, където ще се извърши рехабилитация на инфраструктурата. Районът ще ocвoбoди oт тoвapнo-paзтoвapни дeйнocти и по този начин разширението на Зоната за обществен достъп в Бургас ще достигне до автогара "Юг" и главната улица "Александровска", като плановете са да се обособи вторичен градски център в близост до морето.

Предстои да отвори врати и новият Конгресен център в Зоната за обществен достъп в Бургас. Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" инвестира 14 млн. лева в изграждането му, като главен изпълнител на строителните дейности е "Щрабаг". Залата ще се използва целогодишно като място за провеждане на конференции, браншови срещи, изложби, образователни форуми в морския град. Част от нея са също офисни площи, кабинети за научноизследователска дейност за контрол и изследване на Черно море.

След отбелязани две поредни нулеви години при акостирането на круизни кораби в бургаското пристанище, тази година има заявка за посещение на един круизен кораб. Това е CROWN IRIS на компанията "Мano Мaritime", който по план трябва да пристигне през октомври с 1400 пасажери на борда, казва директорът на "Пристанище Бургас" Диян Димов. Ситуацията с разпространението на коронавирусa /COVID-19/ обаче ще окаже влияние на плановете на круизните компании за пътувания. На този етап големите от тях отказват предварително планираните посещения на лайнери през май в пристанищата. Очаква се да има анулирани или пренасочени круизни пътувания и през следващите месеци. Заради ситуацията с коронавируса Асоциацията на средиземноморските круизни пристанища "MеdCruise" обяви, че ще проведе 56-та си Генерална асамблея, планирана за края на месец май чрез видеоконферентна връзка.

"Отбелязването на две поредни нулеви години при акостирането на круизни кораби в бургаското пристанище бе в резултат от геополитическата обстановка в региона - конфликтът в Украйна, терористичните актове и военното положение в Турция, както и завишените такси за преминаване през Босфора с последващо преустановяване на посещения на пасажери в Истанбул, което е най-близкото пасажерско пристанище", казва Димов. Посещенията на лайнери в българските пристанища са част от круизни линии, които се осъществяват в Средиземно море. През изминалата година се появиха индикации за подобряване на обстановката и бяха направени заявки за посещения в Истанбул, което доведе и до искания за посещение в български пристанища през настоящата и за следващите години от няколко круизни компании.", допълва Димов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK