"ДжейЕлПи" инвестира 5 млн. лв. във фабрика за производство на зърнени храни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"ДжейЕлПи" инвестира 5 млн. лв. във фабрика за производство на зърнени храни

"ДжейЕлПи" инвестира 5 млн. лв. във фабрика за производство на зърнени храни

Бургаската верига за хляб и изделия усеща удара на кризата, но засега се справя с предизвикателствата

7696 прочитания

Бургаската компания за хлебни изделия "ДжейЕлПи" инвестира 5 млн. лв. в изграждането на нова производствена база в Бургас. Идеята за нея се ражда още преди 6 години. Решението е взето заради непрекъснатото разширяване на асортимента и успешното развитие на търговската мрежа. Проектът ни е "Фабрика за производство на храни", а не хлебозавод, както обикновено ни наричат, казва пред "Капитал" собственикът Димитър Людиев. Той отделя 3.5 години за проектиране и над 1 година за строителство. По първоначални планове инвестицията е трябвало да бъде от порядъка на 2.5 млн. лв. "Това за нас са сериозни средства. Използвахме парите от продажбата на всички стари производствени бази, теглихме и кредит", допълва той.

Новата производствена база разполага с отделни звена, които работят по различно време - за производство на хляб, закуски, сладкарство, кроасани, сладолед. Разполага със зона за изпичане, за шоково замразяване и експедиция, както и големи складови площи и силозното стопанство.

През зимата в базата се произвеждат около 5000 хляба, а през лятото до 6 пъти повече. През лятото 50% от произведените продукти отиват за хотелите, а продажбите в пекарните се увеличават с около 30%

През последните 7-8 години фирмата на Людиев отбелязва ръст на продажбите от 5% до 20%. През 2018 г. продажбите са за 5.1 млн. лв., а през миналата нарастват с 10%. През първите два месеца на тази година стига 20% ръст в сравнение със същия период на миналата година. Но идва кризата с COVID-19.

Отражението на кризата с пандемията

Taкa спадът на оборота на фирмата е бил 70% спрямо същия период на миналата година. В средата на месец май "ДжейЕлПи" намалява този спад до 25-30%. "Забелязва се възстановяване от кризата с пандемията, но много бавно. Най-слабо е намалението на продажбите на хляб, по-голямо е на кроасаните и останалите ни сладкарски изделия", казва Людиев. Ръководството успява да предоговори голяма част от наемите, които плаща за помещенията, в които са разположени пекарни "Зия". "Банките, с които работим, също реагираха на трудната ситуация и отложиха плащането по главниците на кредитите ни", казва Людиев.

За да не съкращава работници, ръководството взима решение да намали с 20% заплатите на персонала си. Плащаме първо на доставчици, след това наемите на помещенията и лихвите си по кредита. Всичко останало разпределяме между хората, за да можем да оцелеем в бизнеса, казват от фирмата. Трудностите, които се задават през следващите месеци, са свързани и с това, че до средата на месец май едва 10% от хотелите по морето са категорични, че ще отворят. Тази несигурност несъмнено ще повлияе на дейността ни, тъй като голяма част от продукцията ни през лятото е насочена към хотелите по Южното Черноморие, казва предприемачът.

Не е лесен бизнес

Бизнесът с хлебни изделия не е лесен, а за да се задържиш в него, се иска непрекъснато да си в крак с потребителското търсене. Людиев е в бизнеса от 1991 г., започнал е с малък обект за производство на хляб в Приморско, за да стигне до производство в най-модерната база в региона. Поддържа асортимент от 250 хлебни изделия, които предлага в 18 пекарни - 15 в Бургас, 1 в Приморско и 2 в София. Людиев е първият в Бургас, който отваря вратите на пекарните за хората.

До 2008 г. основателят на пекарни "Зия" е бил председател на Националния браншови съюз и е наясно с всички проблеми в бранша. Неговата фабрика за производство на храни "ДжейЕлПи" е първото производствено предприятие на територията на Индустриален и логистичен парк Бургас.

До преди 4-5 години фирмата на Людиев разполага с 6 производствени бази. В началото предлага продуктите си на големите търговски вериги, но не след дълго се отказва. Сега всички произведени количества отиват единствено в собствените обекти на фирмата и в някои по-малки местни вериги, както и в хотелите по морските курорти през летните месеци.

"За да се наложи един продукт, той трябва да спечели доверието на клиентите, а това никак не е лесно", казва собственикът на пекарни "Зия". На първо място трябва да се използват качествени суровини. Може цената на продукта да стане по-висока, но когато качеството е добро, той се налага на пазара. "Когато започнахме да произвеждаме кроасани на ръка, правехме съвсем малко на ден. Днес количеството е значително, а кроасаните са в топ 3 на най-продаваните ни продукти, казва Людиев.

Опитахме се преди време да предлагаме и френски франзели. Те обаче не се приемат добре от българина, той предпочита утвърдения през годините хляб, казва Людиев. Затова в обектите му се предлагат 5 вида хляб с квас, който се произвежда ежедневно. Разработва и хляб с твърда пшеница, с лимец, с ръж, с куркума и тиквено семе. Българинът харесва здравословни продукти и има афинитет към по-екзотичните подправки, добавя той.

Крахът на франчайза

"Когато тръгнахме да разработваме търговската си мрежа, бяхме наясно, че ще ни бъдат необходими добри локации. Доста предприемачи по онова време започнаха да прилагат франчайз бизнеса. Ние също наехме консултанти, разработихме договори и предприехме стъпка в тази посока. Първата ни пекарна "Зия" в София беше на този принцип", разказва Людиев. Оказва се обаче, че франчайз бизнес в пекарската сфера се разработва много трудно.

Преди всичко заради неспазването на правилата. "Гледната точка на франчайз получателя е една, а нашата гледна точка за развитието на марката - съвсем друга", казва собственикът. Ние държим на специалното обучение на персонала, на използването на определена марка кафе, което много често се заменя с по-евтино по решение на франчайз получателя. Той непрекъснато търси по-евтини варианти, което не влияе добре на марката ни, допълва предприемачът. Това са и причините да се откаже от франчайз бизнеса и напълно самостоятелно да разработва марката си.

Бургаската компания за хлебни изделия "ДжейЕлПи" инвестира 5 млн. лв. в изграждането на нова производствена база в Бургас. Идеята за нея се ражда още преди 6 години. Решението е взето заради непрекъснатото разширяване на асортимента и успешното развитие на търговската мрежа. Проектът ни е "Фабрика за производство на храни", а не хлебозавод, както обикновено ни наричат, казва пред "Капитал" собственикът Димитър Людиев. Той отделя 3.5 години за проектиране и над 1 година за строителство. По първоначални планове инвестицията е трябвало да бъде от порядъка на 2.5 млн. лв. "Това за нас са сериозни средства. Използвахме парите от продажбата на всички стари производствени бази, теглихме и кредит", допълва той.

Новата производствена база разполага с отделни звена, които работят по различно време - за производство на хляб, закуски, сладкарство, кроасани, сладолед. Разполага със зона за изпичане, за шоково замразяване и експедиция, както и големи складови площи и силозното стопанство.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    mihomen avatar :-|
    mihomen

    Герберски бургаски схеми с евро средства и монопол със закуски по училищата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Оригами бизнес

Оригами бизнес

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK