ВАС: фондът Meridiam и Strabag ще са концесионери на летище София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ВАС: фондът Meridiam и Strabag ще са концесионери на летище София

До месеци столичното летище ще има частен оператор

ВАС: фондът Meridiam и Strabag ще са концесионери на летище София

Нито една институция не видя нищо странно в избора на най-ниската инвестиционна оферта и третата като цена

Калина Горанова
7350 прочитания

До месеци столичното летище ще има частен оператор

© Надежда Чипева


Върховният административен съд потвърди окончателно избора на концесионер на летище София. Това е обединението "Соф кънект", в което влизат фондът Meridiam и Strabag, а за оперирането му ще ползват подкрепата на летище Мюнхен.

Решението на комисия от Министерство на транспорта беше обжалвано в съда от трима от останалите четирима участници. Това бяха Airport de Paris, които бяха в обединение с турската TAV, летище Манчестър, които кандидатстваха с китайски партньор и операторът на летището във Франкфурт - Fraport, който държи на концесия летищата във Варна и Бургас, заедно с варненската група "Химимпорт".

ВАС за малко под месец се справи с делото и потвърди решението на Комисията за защита на конкуренцията от 14 ноември 2019 г., която пък потвърди избора на транспортното министерство още по-скоропостижно - тя взе решение бързо след изборите и само ден след като чу детайлните възражения срещу избора излезе с решение от 284 страници.

Всички за победителя

Изборът на победителя предизвика изненада, като кандидатът даде най-ниска оферта за инвестиции и трета поред оферта за концесионно плащане, а летищният оператор дори не е част от консорциума. Не бяха дадени никакви обяснения за мотивацията на избора от страна на държавата.

Победителят излезе напред, след като участниците с най-високо предложение за концесионно плащане получиха много ниски оценки на техническите си предложения - Airport de Paris и строително-инвестиционната SSB с оператор Копенхаген. Останалите два - Fraport и Манчестър, както и победителят, получиха пък максималния брой точки на техническото предложение - 100, въпреки че бяха предложили доста различен размер на инвестициите. Те обаче не бяха опасност за победителя, за да го надминат по точки заради по-ниското предложение за инвестиционно плащане.

Какво казва съдът

Въпреки липсата на каквато и да било логика и множеството аргументи в жалбите, КЗК остави без уважение всичко и за пореден път действа в синхрон с властта.

Сега съдът е приел, че КЗК е осъществила дължимия контрол по законосъобразност и се е произнесла в рамките на проучването, което е регламентирано в Закона за концесиите. Тричленният състав на ВАС е установил също, че правилно КЗК не е открила нарушения при провеждане на процедурата, а също и несъответствия между офертата на спечелилия участник и документацията за възлагане на концесията.

"Върховните съдии приемат, че КЗК е извършила дължимата проверка по законосъобразността на действията на министъра на транспорта, информационните съобщения и технологии както в процедурата за допускането до участие, така и по отношение на съответствието на определения за концесионер консорциум с критериите за възлагане на концесията, посочени в техническата документация", пише съдът.

Сега пред частния оператор на най-голямото летище в България има само технически задачи - по подписване на договор, прехвърляне на активи и плащане, което все пак ще отнеме месеци.

Върховният административен съд потвърди окончателно избора на концесионер на летище София. Това е обединението "Соф кънект", в което влизат фондът Meridiam и Strabag, а за оперирането му ще ползват подкрепата на летище Мюнхен.

Решението на комисия от Министерство на транспорта беше обжалвано в съда от трима от останалите четирима участници. Това бяха Airport de Paris, които бяха в обединение с турската TAV, летище Манчестър, които кандидатстваха с китайски партньор и операторът на летището във Франкфурт - Fraport, който държи на концесия летищата във Варна и Бургас, заедно с варненската група "Химимпорт".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    mminchev avatar :-|
    Милен Минчев

    Може би е за добро, въпреки че прекалено често в републиката ни взеха институции, които би трябвало да са коректив една на друга, да действат в "ясен симбиоз", ако ми позволите цитата. Може и всичко да е наред, не е странно, че загубилите оспорват решението, странно е обаче отказът от обяснение с какво точно е най-добра избраната оферта - май е буквално само с обещания най-добра... Но дано всичко е за добро, то всъщност летището е на такова дъно в момента, като всяко друго предприятие, менажирано от държавата, че дори само шуробаджанащината да премахне концесионера, пак драстично по-добре ще бъде от сега...

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Позор! Отново гоним големи стратегически инвеститори, за да дадем държавна собственост на пореден анонимен инвестиционен фонд, с анонимни акционери и ограничен срок на активност от 30 години, обаче свързан с местните олигарси на Бойко Борисов.

  • 3
    ss avatar :-|
    SS

    Като гледам едните уж франсета , ама в симбиоза с турци !
    Другите брекзитари с китаци , а фрапорт ги видяхме във Варна и Бургас ...

  • 4
    bba30550215 avatar :-(
    bba30550215

    Дамугоначукам задетодадохатова супердоходно дружество други да му сърбат печалбите!

    До коментар [#3] от "SS":

  • 5
    ynx1591527700664954 avatar :-|
    Dimitar Grudev

    Кучетата лаят, кервана си върви. Мога ли само да попитам всички скандализирани, братя и сестри, не ви ли писна? Не ви ли омръзна да се учудвате от действителност в която аз живях 25 години, не защото нещо е различно, а защото съм на 32 и извън страната от известно време. Пожелавам късмет и чудеса, всичко друго е нереалистично 🙈🤣


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK