София, мой малък Мюнхен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София, мой малък Мюнхен

Проектът предвижда да копира архитектурата на летището в Мюнхен, т.е. да се използва много стъкло и да бъде светъл

София, мой малък Мюнхен

Летище София догодина ще има частен стопанин: фондът Meridiam и строителят Strabag. Операторът - летището на Мюнхен, ще е само нает, а германският модел само частично ще се случи тук

Калина Горанова
12684 прочитания

Проектът предвижда да копира архитектурата на летището в Мюнхен, т.е. да се използва много стъкло и да бъде светъл

© Капитал


Темата накратко
  • Летище София догодина ще има частен стопанин: фондът Meridiam и строителят Strabag.
  • Нито ВАС, нито КЗК видяха нещо странно в избора за концесионер на кандидата с най-ниска инвестиционна оферта.
  • Операторът - летището на Мюнхен, ще е само нает, а германският модел само частично ще се случи тук.

Докато властта се тресе в непрестанни турбуленции и всички си задават въпроса кога ще се разбие с гръм и трясък третото правителство на ГЕРБ, най-мащабната сделка на това управление - концесията на летище София, устойчиво пътува към подписване.

Концесията, от която ще зависи как и на какви цени ще пътуват всички през следващите 35 години, се случва класически. От всичките пет оферти за аерогарата служители в Министерство на транспорта, ръководено от министър Росен Желязков, избраха да дадат най-ценния държавен актив на кандидата, предложил най-ниската оферта за инвестиции и третата по размер на концесионното плащане.

За победител беше избрано обединението SOF Connect, състоящо се от базирания в Париж фонд Meridiam и строителя Strabag, който участва с 1%. Обосновка защо е избрана точно тази оферта пред останалите нямаше. За да излезе напред победителят, двамата предложили по-големи инвестиции, получиха много ниски технически оценки, а останалите трима (в това число и победителят) - по максималните 100 точки въпреки разнородността на офертите. Пак без обяснение.

SOF Connect беше и единственият кандидат, в който летищен оператор няма участие. Победителят ще ползва опита на летище Мюнхен, което ще подпише договор за мениджмънт за 12 години, а не за целия срок на концесията, като договорът после може да бъде преподписан, но може и да не бъде. А това създава несигурност.

Пак класически - нито Комисията за защита на конкуренцията, нито Върховният административен съд (ВАС) видяха нещо смущаващо в странния избор и многото възражения на останалите участници. И на 5 юни ВАС сложи окончателен край на темата, като потвърди решението на КЗК, която в последните години демонстрира забележителен синхрон с позициите на властта. По думите на министъра на транспорта Росен Желязков договорът с концесионера ще бъде подписан до средата на юли. Това едва ли ще се случи в този кратък срок, като по принцип срокът е 3 месеца от съдебното решение.

Министър Росен Желязков даде свръхопитимистичен срок за подписване на договор - юли. Но по-скоро ще е септември
Фотограф: Надежда Чипева

Под козирката на Strabag

От този момент нататък до влизането в пълно владение на концесионера ще е необходима около година, като междувременно трябва да бъде създадено проектното дружество, да бъде платена първоначалната цена от 281.2 млн. евро и да бъдат прехвърлени активите. Концесионерът ще използва за цената и за инвестиции 130 млн. собствени средства, 302 млн. евро от търговски банки, 300 млн. евро от международни финансови институции.

При формирането на проектното дружество показателно ще бъде колко ще бъде гарантираният дивидент от разпределената печалба на Strabag, като изборът на Meridiam да вземе за партньор Strabag буди много въпроси. Компанията се ползва с негативен опит в миналото точно на летище София, след като строената от тях козирка на терминал 2 се срути и остана неремонтирана дълго време. Отделно името на компанията често се забърква в международни скандали. Собственик в нея е олигархът Олег Дерипаска. Отделно в България напоследък "Щрабаг България" печели поръчки, като това според представители на строителния сектор става с посредничеството на Иван Мирински, който е "строителният" човек на Пеевски.

На въпроса ще искат ли предоговаряне на част от условията предвид COVID -19 кризата, от Meridiam отговориха, че смятат, че концесионният договор може да остане същият, "тъй като съществуващите клаузи в него предоставят възможност за уреждане на всички последици от кризата", без да става ясно какво означава това.

Какво ще получат пътниците

Бъдещият оператор на аерогара София беше лаконичен и по отношение на първите промени, които ще стартира. "Могат да се очакват промени по отношение на изживяването на пътниците, търговските оферти и подобрения на процесите", отговориха от Meridiam. "Летище София също така ще се адаптира към новите стандарти на въглеродна акредитация и екологични мерки", отговориха още оттам след потвърждаване на първото им място.

Това, което предстои да се случи на летището според офертите след стъпването на концесионера, е да се появи нов Терминал 3 в края на десетата година (разбирай до 2031 г.), като това беше и едно от задължителните условия, а концесионерът твърди в разговори досега, че летищните такси ще започнат да се вдигат на десетата година след построяването му.

Концесията е разделена на четири фази в зависимост от ръста на пътниците. Прогнозата беше те да достигнат 23 млн. в края на концесията, или 3.4% среден годишен ръст на трафик, като никой от кандидатите не даде убедително обяснение откъде ще дойде големият пътникопоток.

Планът по офертата звучи така:

- През първите 2-3 години от концесията ще се обновяват Терминали 1 и 2, за да се премахнат тапите на пътници и ще се разделят потоците на пристигащите и заминаващите. Ще има и увеличаване на капацитета на перона и местостоянките и на паркинга за автомобили.

- През фаза 2 или най-рано на петата година от концесията ще започне подготовката на строителството на Терминал 3. Той ще бъде интегриран с Терминал 2. Проектът предвижда да копира архитектурата на летището в Мюнхен, т.е. да се използва много стъкло и да бъде светъл. Новият терминал ще бъде с 55 хил. кв. метра площ на 800 метра от метростанцията и би трябвало да бъде завършен през 2030 г. Инфраструктурата в летателната зона ще бъде разширена с 11 местостоянки. Ще се изгради нов паркинг за автомобили с над 1000 места, а мост ще свързва паркинга със зоната за check-in.

- През фаза 3 (до 2035 г.) новият Терминал 3 ще бъде разширен, Терминал 1 ще бъде разрушен, а на негово място ще се появи карго терминал.

- През Фаза 4 (след 2043 г.) ще се извърши пак разширение на Терминал 3. Ще има втори покрит паркинг с над 1400 места и 4300 кв. метра площ за допълнителни работилници и складове за резервни части и офиси за обслужване на нуждите на летището. В даден момент от концесията ще бъде инвестирано и в хотел. Сред надеждите на концесионера е Lufthansa Technik да увеличат още базите си за ремонт на летище София.

Бавария на три морета

Един от основните аргументи, които се чуха като плюс на избрания кандидат, е, че партньор на победителя е летището в Мюнхен - единственото с категория 5 звезди в Европа от 2015 г. Това е така, но моделът там едва ли ще бъде повторен напълно на местна почва.

Летището в баварската столица започва работа през 1992 г. То е преместено от средата на града в покрайнините на Мюнхен, където е построено на зелено и това до ден днешен дава възможност на аерогарата да се разширява (нещо, с което не може да се похвали летище София). В началото води сериозна борба с основния си конкурент - летището във Франкфурт, като през 2019 г. броят на пътниците, преминали през него, вече е 46.3 млн.

Има два терминала и един сателитен на втория. Вторият терминал е съвместен проект между летището и германския национален авиопревозвач Lufthansa, като участието в начинанието е разпределено 60 към 40 в полза на летищния оператор. Присъстието на силен авиопревозвач е друга съществена разлика. В София "България ер" не дава признаци изведнъж да започне да разгръща своята дейност.

Концепцията на летището в Мюнхен е то да бъде не само аерогара, а център за провеждане на различни събития. Разполага с конферентен център, детски център, здравна клиника, които са в непосредствена близост до летището. Външното пространство между двата терминала се използва активно. Декември там има коледен базар и ледена пързалка. А лятото, или поне допреди засилването на антиавиационното движение по екологични причини - изкуствена вълна за сърфисти, хабяща много ток. Цените в заведенията са като в центъра на града. Идеята е да се ползва активно т.нар. landside, т.е. зоната преди проверката за сигурност (след нея се навлиза в т.нар. airside), която да е атрактивна за живеещите в близост до аерогарата.

На неавиационните дейности се дължат 46% от приходите на летище Мюнхен - заведения, магазини, отдаването на площите под наем, включително само за реклама, паркингаи и т.н. Неща, които не са сред силните страни на столичната аерогара и има големи възможности да бъдат подобрени.

Съществена част от бизнес модела на летището в Мюнхен е избягването на аутсорсинга на дейности. Т.е. компанията оператор на летището извършва голяма част от нещата сама, посредством специализирани дъщерни фирми - 17 на брой. Дружеството, занимаващо се с безмитната търговията, е Eurotrade Commercial и има 1100 служители. То оперира 55 - 60 магазина, или над 50% от всички търговски обекти. Със заведенията е ангажирана компанията Allresto, като оперира 85% от всичките ресторанти и осигурява продуктите от местни производителите. Операторът на летището държи и хотела, който е под бранда Hilton, посредством договор за мениджмънт. Летището има дори собствено производство на баварска бира - Airbrau, като 500 хил. литра на година отиват към летището, за да стане ясно на пътника, че се намира в Бавария.

На летище София обаче подобна политика едва ли ще бъде възможна, като операторът ще трябва да прави търгове. Или българските прийоми и методи на работа едва ли ще бъдат спестени на концесионера. Добрата новина за пътниците е, че по-зле от сега трудно може да бъде. Лошата - че на летището могат да поникнат местни практики и спорни партньорства.

Темата накратко
  • Летище София догодина ще има частен стопанин: фондът Meridiam и строителят Strabag.
  • Нито ВАС, нито КЗК видяха нещо странно в избора за концесионер на кандидата с най-ниска инвестиционна оферта.
  • Операторът - летището на Мюнхен, ще е само нает, а германският модел само частично ще се случи тук.

Докато властта се тресе в непрестанни турбуленции и всички си задават въпроса кога ще се разбие с гръм и трясък третото правителство на ГЕРБ, най-мащабната сделка на това управление - концесията на летище София, устойчиво пътува към подписване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    qrp1573933353628946 avatar :-|
    Boris Krastev

    Тези Щрабаг са съдени за корупция в Австрия. Може би за това вземат 1% от цялата сделка - ударили са едно рамо за 1%.

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Само в Капитал човек може да прочете достоверна и подробна информация за цялата престъпна сага с концесията на столичното летище. Всичките останали медии само публикуват дума по дума press-release-и, спуснати от някое министерство, без да свършат грам журналистическа работа.

  • 3
    aussie avatar :-|
    aussie

    Обяснение за избора на този концесионер има, въпроса е защо никой не иска да го каже? Изглежда на поредната байганьовска сделка.
    Иначе летището в Мюнхен е много добро но за съжаление общото между него и софийското ще бъде нула.

  • 4
    briton avatar :-?
    briton

    Как точно трябва да се разбира това "За да излезе напред победителят, двамата предложили по-големи инвестиции, получиха много ниски технически оценки, а останалите трима (в това число и победителят) - по максималните 100 точки въпреки разнородността на офертите."
    Веднъж се говори от 3 лице минало неопределено ("предложили"), веднъж минало свършено ("получиха").
    Отделно как един вид офертата на спечелители не е ок, а пък получили максималните точки ("в това число и победителят".

  • 5
    briton avatar :-P
    briton

    До коментар [#4] от "briton":

    След десетия прочит разбрах. Една запетая е излишна и затова става объркването. В "двамата предложили по-големи инвестиции, получиха много ниски технически оценки" запетайка не трябва да има.

  • 6
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Щрабаг по същество е руска фирма, регистрирана във Виена. Ако не бъркам, собственикът беше Дерипаска. Виена от времето на соц-а беше и си остана седалище на руската резидентура.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK