Спадът на българския автопазар продължава, макар и по-бавно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Спадът на българския автопазар продължава, макар и по-бавно

Спадът на българския автопазар продължава, макар и по-бавно

Регистрациите на нови и употребявани леки коли през май са се свили с 50%

Константин Николов
5387 прочитания

© Мария Съботинова


Автопазарът в България съвсем естествено е продължил да изпитва сериозни затруднения и през май. Регистрациите на леки автомобили и камиони за месеца в Пътна полиция отново отчитат рязък спад спрямо миналата година. Единствената донякъде оптимистична нотка е, че свободното падане е намалило скоростта си, и има някакво повишение по бройки спрямо април.

Нелек спад при леките коли

Общите регистрации на нови и употребявани леки автомобили (категория M1 и N1) през миналия месец са достигнали 12 049 коли, с 50% по-малко от същия период на 2019 г. За април спадът в този сегмент беше далеч по-голям: 67%, когато отчетените регистрации бяха едва 7613 леки автомобили.

При новите леки коли обаче сривът през май остава почти същият - 68% надолу до 1442 броя при минус 73% през април и регистрираните тогава 1079 возила. Общо през първите пет месеца българският автопарк е нараснал със 72 439 леки коли нови и втора ръка, спад от 34%. За трите месеца, в който имаше извънредно положение - март, април и май, регистрациите в този сегмент са 33 912 спрямо 68 866 през периода на 2019 г.

И камионите още надолу

При новите камиони (категория N3), които винаги са били сигнал за икономическата активност, спадът е още по-голям - 82% до 70, спрямо 78% през април, когато са били продадени 63 камиона. За сметка на това при употребяваните сривът намалява - 30% при регистрирани 225 тежки машини (за април спадът беше далеч по-голям - 52%). Общо новорегистрираните камиони за петте месеца на годината са 2259 в сравнение с 3505 преди година.

Очакванията в сектора са, че постепенно автопазарът ще възстанови част от загубените позиции, но годината ще е трудна, а индустрията ще е една от последните, които ще излязат от кризата. При новите леки коли лидер по продажби досега за годината е Dacia с 1105, следвана от Skoda с 1040 и Toyota с 1023.

Цяла Европа страда

Спадът на автомобилния пазар е огромен в целия Европейски съюз. Според Асоциацията на автомобилните производители в Европа (ACEA) продажбите от януари до май на леки коли са се свили с 41.5% до 3.33 млн. броя. В Испания сривът за периода е 54.2%, в Италия - 50.4% и 48.5% във Франция. За Германия намалението е по-малко - 35%, а общо в страните от Централна и Източна Европа, които се присъединиха към ЕС след 2004 г., спадът е 35.4% до общо 403 079 автомобила.

Автопазарът в България съвсем естествено е продължил да изпитва сериозни затруднения и през май. Регистрациите на леки автомобили и камиони за месеца в Пътна полиция отново отчитат рязък спад спрямо миналата година. Единствената донякъде оптимистична нотка е, че свободното падане е намалило скоростта си, и има някакво повишение по бройки спрямо април.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    rcs20503603 avatar :-|
    Kamen Iliev

    Хората пак ще се пренасочат към коли втора употреба, особено ако търговците смъкнат цените малко, за да реализират застоялите им автомобили.

  • 2
    lgg50680406 avatar :-|
    Елена Димова

    Димитър Тойчев се възползва от младите хора в България като ги изнудва за да получава рушвети... Нима няма и той деца?

  • 3
    hua45680745 avatar :-|
    Камелия Нинова

    Множество жалби и сигнали срещу този човек, а без резултат... И на всичкото отгоре да парадира,че има чадър във вътрешна сигурност - наглост.

  • 4
    dac13635356 avatar :-|
    Данаил Миленов

    Ей това е българска работа. Този нагъл полицай бива оставен да се надува и своеволничи. Заплашва, че няма да спре да глобява, докато не стане на неговото. Къде е правосъдието?

  • 5
    bbk45635065 avatar :-|
    Андрей Костович

    хахаха кой не е чувал за Тойчев. Велик е в схемите си. Не веднъж ми е искал рушвети, търси за какво да се заяде, за да изкара някой лев. И камерите в патрулките не го спират. Явно сериозно го пазят.

  • 6
    kfy04682133 avatar :-|
    Камен Даскалов

    Виждам,че не само аз мисля така за Тойчев. Ти му подадеш пръст - той ти отхапва ръката... Види ли те, че отстъпваш - настъпва смело. Никаква милост с такива хора като него.

  • 7
    wxp16682798 avatar :-|
    Дани Илиев

    Господин Тойчев години наред се възползва от незначителния си пост за да изкарва черни пари.. не е справедливо да бъде оставян да си своеволства по този начин. Няма ли кой да го спре?

  • 8
    mcr00683812 avatar :-|
    Валентина Йорданова

    Господин Тойчев иска да се издира в йерархията, но не е толкова лесно. Няма как да стане като се опитва да събира само рушвети. Не е коректно да си затварят очите, въпреки че знаят какви ги върши. Ще си намери майсора рано или късно.

  • 9
    bds20684578 avatar :-|
    Пламена Величкова

    За съжаление много станаха полицаите като него в днешно време ... Аз лично съм се срещала с него и беше запомнящо се. Заяждаше ми се за най-малко нещо и само търсеше за какво да се хване. Но аз не бях в нарушениие и той май не беше доволен. Не успя да дизкара някой лев...

  • 10
    MilenaAtanasova avatar :-|
    Milena Atanasova

    Господин Тойчев e поредното корумпирано ченге в България. Този уж служител на реда следи стриктно не за движението по пътищата, а за хубави коли. Очевидно спира само по-лускави автомобили и започва да заплашва с отнемане на книжка, сваляне на номерата на автомобила и т.н.
    Държи се нагло и невъзпитано, не изпълнява правилно служебните си задължения, пуши цигара, докато чака рушвет и не връща документи докато не получи поне 50лв. Не е нормално полицай, който трябва да ни пази да се облагодетелства от хората насила.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Капанът AstraZeneca

Капанът AstraZeneca

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK