Спадът на българския автопазар продължава, макар и по-бавно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Спадът на българския автопазар продължава, макар и по-бавно

Спадът на българския автопазар продължава, макар и по-бавно

Регистрациите на нови и употребявани леки коли през май са се свили с 50%

Константин Николов
3290 прочитания

© Мария Съботинова


Автопазарът в България съвсем естествено е продължил да изпитва сериозни затруднения и през май. Регистрациите на леки автомобили и камиони за месеца в Пътна полиция отново отчитат рязък спад спрямо миналата година. Единствената донякъде оптимистична нотка е, че свободното падане е намалило скоростта си, и има някакво повишение по бройки спрямо април.

Нелек спад при леките коли

Общите регистрации на нови и употребявани леки автомобили (категория M1 и N1) през миналия месец са достигнали 12 049 коли, с 50% по-малко от същия период на 2019 г. За април спадът в този сегмент беше далеч по-голям: 67%, когато отчетените регистрации бяха едва 7613 леки автомобили.

При новите леки коли обаче сривът през май остава почти същият - 68% надолу до 1442 броя при минус 73% през април и регистрираните тогава 1079 возила. Общо през първите пет месеца българският автопарк е нараснал със 72 439 леки коли нови и втора ръка, спад от 34%. За трите месеца, в който имаше извънредно положение - март, април и май, регистрациите в този сегмент са 33 912 спрямо 68 866 през периода на 2019 г.

И камионите още надолу

При новите камиони (категория N3), които винаги са били сигнал за икономическата активност, спадът е още по-голям - 82% до 70, спрямо 78% през април, когато са били продадени 63 камиона. За сметка на това при употребяваните сривът намалява - 30% при регистрирани 225 тежки машини (за април спадът беше далеч по-голям - 52%). Общо новорегистрираните камиони за петте месеца на годината са 2259 в сравнение с 3505 преди година.

Очакванията в сектора са, че постепенно автопазарът ще възстанови част от загубените позиции, но годината ще е трудна, а индустрията ще е една от последните, които ще излязат от кризата. При новите леки коли лидер по продажби досега за годината е Dacia с 1105, следвана от Skoda с 1040 и Toyota с 1023.

Цяла Европа страда

Спадът на автомобилния пазар е огромен в целия Европейски съюз. Според Асоциацията на автомобилните производители в Европа (ACEA) продажбите от януари до май на леки коли са се свили с 41.5% до 3.33 млн. броя. В Испания сривът за периода е 54.2%, в Италия - 50.4% и 48.5% във Франция. За Германия намалението е по-малко - 35%, а общо в страните от Централна и Източна Европа, които се присъединиха към ЕС след 2004 г., спадът е 35.4% до общо 403 079 автомобила.

Автопазарът в България съвсем естествено е продължил да изпитва сериозни затруднения и през май. Регистрациите на леки автомобили и камиони за месеца в Пътна полиция отново отчитат рязък спад спрямо миналата година. Единствената донякъде оптимистична нотка е, че свободното падане е намалило скоростта си, и има някакво повишение по бройки спрямо април.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    rcs20503603 avatar :-|
    Kamen Iliev

    Хората пак ще се пренасочат към коли втора употреба, особено ако търговците смъкнат цените малко, за да реализират застоялите им автомобили.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK