Николаос Ифантидис: IKEA трайно държи 10% от пазара на обзавеждане в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Николаос Ифантидис: IKEA трайно държи 10% от пазара на обзавеждане в България

Магазинът във Варна планираме да отвори врати през есента в изцяло нов концептуален формат за ИКЕА, казва мениджърът.

Николаос Ифантидис: IKEA трайно държи 10% от пазара на обзавеждане в България

Онлайн продажбите са скочили 4 пъти, но не компенсират загубените приходи от затворения магазин, казва управителят на IKEA за България пред "Капитал"

Мара Георгиева
2902 прочитания

Магазинът във Варна планираме да отвори врати през есента в изцяло нов концептуален формат за ИКЕА, казва мениджърът.

© Николай Дойчинов


Визитка

Николаос Ифантидис пое ръководството на франчайз бизнеса на шведския мебелен гигант IKEA (ИКЕА) в България през 2017 г. след 16 години работа за бранда на гръцкия пазар. Има над 20 години опит в управлението и продажбите, като е заемал позицията регионален управител и е отговарял за трите магазина на IKEA в Северна Гърция.

Кариерата му към шведската мебелна компания започва през 2003 г. като търговски мениджър в първия гръцки магазин на IKEA в Солун. През 2006 г. ръководи откриването на централния магазин в Атина, на който е и управител до 2009 г. В рамките на IKEA той е натрупал опит като оперативен търговски директор в ресорите логистика, асортимент и комуникации, както и организацията на интериора.

Как се отрази пандемията от COVID-19 и извънредното положение на бизнеса на компанията в България? Какво променихте?

Нашата компания беше сериозно засегната от извънредното положение, а физическите ни обекти бяха затворени за определен период от време. Преминавайки през тези трудни времена, бяхме водени от два основни приоритета. На първо място, да защитим здравето на нашите служители и да запазим работата им в компанията. В същото време се стараехме да подсигурим хоризонта на нашия бизнес и финансовата стабилност, така че да има утре за всички нас. Поставихме специален фокус върху разнообразието от предложения и услуги в онлайн магазина ни като: безплатна доставка, безлихвено онлайн потребителско кредитиране, нови възможности за доставка.

С колко пораснаха онлайн продажбите по време на извънредното положение спрямо същия период на миналата година, какъв е техният дял в общите продажби на компанията - преди и в периода на пандемията?

- Извънредното положение подтикна потребителите да реновират и поддържат домовете си дори повече. Докато бяха затворени в домовете си, хората промениха обичайното си поведение при пазаруване, а онлайн продажбите на дребно скочиха глобално. За периода на изолация онлайн продажбите ни в България нараснаха почти 4 пъти в сравнение със същия период на миналата година. В подкрепа на тази тенденция на промяна в поведението на потребителите е фактът, че онлайн продажбите са двойно повече спрямо миналата година, въпреки че всички наши обекти вече са напълно действащи.

Какво се купуваше най-много в периода на извънредното положение и какво изобщо не се търсеше и бихте ли сравнили с предишните любими покупки?

- Любимите покупки на клиентите варираха от мебели за балкон и градина до детски аксесоари.

Бихте ли сравнили ефекта от пандемията тук и в Гърция върху бизнеса ви и каква подкрепа от двете държави поискахте?

- Мерките, които парламентът прие, имат добри перспективи за допринасяне към съживяването на бизнеса и най-важното - в защита на работните места на служителите в тази нестабилна обстановка.

Поставяйки безопасността на първо място, планираме да разширим инвестициите си в пазара на дребно, като затвърдим позицията си в електронната търговия и се концентрираме върху отварянето на новия магазин във Варна тази есен.

Независимо от ситуацията "Хаус маркет Гърция" наскоро обяви плановете за отварянето на нов малък магазин ИКЕА с обща площ 2000 кв.м през октомври в град Пирея.

Колко големи бяха логистичните проблеми за компанията по време на извънредните мерки и какъв беше ефектът от тях за клиентите?

- Затварянето на физическия магазин предизвика извънредно натоварване на сайта ни, което доведе до някои логистични затруднения. Трябваше да се справим едновременно с увеличената обработка в логистичния център, увеличения брой на доставките до адреси в комбинация със санитарните мерки и затрудненото снабдяване от нашите централни дистрибуционни складове в Европа, което не беше лесна задача. Тази криза ни показа проблемите в оперативен план, от което трябваше да се възползваме максимално. С помощта на нашите партньори успяхме да се приспособим, като все още работим върху подобренията в логистичните процеси.

През лятото предстои откриване на нов магазин във Варна. Какъв е размерът на инвестицията, колко ще е голям този обект, колко вида продукти ще предлага, по какво ще се различава от магазина в София? Колко нови работни места ще откриете с него?

- Магазинът във Варна планираме да отвори врати през есента в изцяло нов концептуален формат за ИКЕА за разлика от познатия до момента магазин в София. Ще бъде със средни размери по стандартите на ИКЕА, с обща площ 8000 кв.м и търговска - близо 5400 кв.м. Магазинът ще бъде позициониран на 3 нива в Delta Planet Mall, като ще предлагаме разнообразни интериори в мебелния салон, зала за аксесоари в комбинация със съвсем нов формат "IKEA on the go" бистро с прочутите ни шведски кюфтенца. Посетителите на магазина ще имат достъп до целия асортимент на ИКЕА, наличен онлайн, както и да избират от над 3500 артикула, които ще са налични за взимане на място. Откриваме 120 нови работни места, което е с 6 пъти повече в сравнение с текущата ни дейност.

Каква част от продажбите сега минава през центровете за поръчки във Варна, Бургас и Пловдив? Готов ли е българският пазар за още физически магазини ИКЕА и ако да - къде виждате потенциал и кога?

- Българският пазар е важен за нас, тъй като ни предлага много възможности за растеж. За да бъдем още по-близо до всички българи от цялата страна, въведохме нови опции за доставка, извън стандартните доставка до дома или до обект на ИКЕА. Вече предлагаме възможността и за доставяне на поръчка до офис на наш партньор в 12 града от страната, като планираме да увеличим списъка с градове в България, до които ще могат да достигат поръчките по-бързо и на по-добра цена. Сега е възможно да вземеш ИКЕА поръчката си, докато зареждаш автомобила си с бензин.

Колко са посетителите на веригата за деветте години на българския пазар, как се променя пазарният дял на компанията?

- Тази година ще отбележим десетия "ИКЕА Каталог" в България за нашите девет години работа на българския пазар. През това време посетителите ни възлизат на повече от 21 милиона. Пазарният дял на ИКЕА е стабилен с около 10% от общия пазар на обзавеждане на дома. Вярваме, че тези данни ще бъдат положително повлияни от очакваното отваряне на втория ни магазин в България.

Какви са финансовите резултати на компанията за 2019 г., какви цели си поставяте за 2020?

- Приходите от продажби на ИКЕА в България за 2019 г. са 119.4 милиона лева, а брутната печалба за същия период е 20.3 милиона лева. Всички тези резултати са плод на многобройните усилия на нашия екип в цялата страна - 400 служители за миналата година. Що се отнася до поставените цели за 2020 г., важно е да отбележим, че е изключително трудно да се поставят реалистични таргети предвид ситуацията, в която се намираме, но поне ще опитаме да сведем до минимум ефекта от загубения оборот.

Какво е бъдещето на ИКЕА в България в средносрочен план, планирате ли нови центрове за поръчки и нови магазини?

- Според плана за развитие на трите страни, в които Fourlis Group управлява магазини на ИКЕА, към която "Хаус маркет България" ЕАД принадлежи, пет нови средни по големина магазини на ИКЕА с площ от 5000 - 12000 кв.м и десет малки магазина с площ от 1000 - 2000 кв.м ще отворят през следващите пет години в Гърция, Кипър и България. Веднага след започването на работа в новия магазин във Варна ще продължим да работим по нови проекти и възможности за разширяване на бизнеса в България.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА

Визитка

Николаос Ифантидис пое ръководството на франчайз бизнеса на шведския мебелен гигант IKEA (ИКЕА) в България през 2017 г. след 16 години работа за бранда на гръцкия пазар. Има над 20 години опит в управлението и продажбите, като е заемал позицията регионален управител и е отговарял за трите магазина на IKEA в Северна Гърция.

Кариерата му към шведската мебелна компания започва през 2003 г. като търговски мениджър в първия гръцки магазин на IKEA в Солун. През 2006 г. ръководи откриването на централния магазин в Атина, на който е и управител до 2009 г. В рамките на IKEA той е натрупал опит като оперативен търговски директор в ресорите логистика, асортимент и комуникации, както и организацията на интериора.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK