Телеком пазарът: А1 лидер по мобилни абонати, "Теленор" - по мобилни приходи, а БТК - от интернет и общ оборот
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Телеком пазарът: А1 лидер по мобилни абонати, "Теленор" - по мобилни приходи, а БТК - от интернет и общ оборот

Телеком пазарът: А1 лидер по мобилни абонати, "Теленор" - по мобилни приходи, а БТК - от интернет и общ оборот

"Булсатком" е водещата компания в доставката на телевизия, показа проектът за годишен доклад на КРС

Константин Николов
17055 прочитания

Дяловете на големите играчи на телекомуникационния пазар остават почти непроменени и през 2019 г. Отделните сегменти продължават да са съсредоточени в четири големи играча - "А1 България", БТК, "Булсатком" и "Теленор България". Такива са основните изводи в проекта за годишен доклад на Комисията за регулиране на съобщенията, публикуван в КЗК.

Мобилни услуги

На пазара на мобилни телефонни услуги две компании си поделят лидерството. По абонати лидер е А1 с дял от 38.5%, следван от "Теленор" с 33.4% и БТК с 28.1%. КРС не дава брой на абонатите в доклада си, а само процентни дялове. В отчетите си за 2019 г. обаче телеком компаниите обявиха, че в края на годината са имали съответно 3.82 млн. абонати (А1) и 3 млн. ("Теленор"). От БТК още не са съобщили резултатите си за 2019 г., но очакванията са да са лидери по общ оборот от всичките дейности.

При оборота от "мобилен бизнес" лидер е "Теленор" с дял от 41.2%, следван от "А1 България" 33.7% и БТК с 25.2% от приходите. Което не е особена изненада, тъй като лидерът се занимава основно с мобилни услуги, а двете компании, които го следват, предлагат и телевизия и фиксиран интернет. Общият обем на изходящия трафик от мобилни мрежи в страната е 19 589 млн. минути, с 1.1% повече от 2018 г.

При мобилния достъп до интернет водещите участници на пазара са БТК, А1 и "Теленор". На база брой абонати А1 изравнява дела на БТК от 34.1%, докато "Теленор" е с 31.8%. Броят на абонатите на мобилен достъп до интернет чрез 4G (LTE) отбелязва ръст от 13.7% спрямо 2018 г., с което делът им достига 61.8% от всички абонати на мобилен нет.

Телевизия и интернет

В сегмента на доставка на телевизионни и радиоуслуги и фиксиран интернет големите играчи отново са три, но този пък с участието на "Булсатком" за сметка на "Теленор". "Булсатком" продължава да е лидер на телевизионния пазар и по абонати, и по приходи, като миналата година мина под знака на преструктурирането на задълженията й и влизането на нови акционери, а от тази година има и ново ръководство.

Според доклада на КРС през 2019 г. делът на "Булсатком" в този сегмент е 36.3% по брой абонати и 36.7% на база приходи, макар и по двата показателя да се отчита спад - съответно 2.8 и 3.2 процентни пункта. След оператора е "А1 България" с дял от 25% по брой абонати и от 28.5% по приходи, и БТК - съответно с 24.1% и 20.7%.

Телевизионният сегмент е и по-конкурентен от мобилния - макар основната част от него да се държи от "Булсатком", А1 и БТК, на пазара работят и много на брой малки регионални оператори - общо 247. В сайта на КРС още седят абонатите на телевизия от предишната 2018 г. - тогава "Булсатком" е имал 793 749 клиенти, А1 - 489 511, а БТК - 468 303.

Според КРС приходите от пренос и разпространение на радио- и телевизионни програми отчитат растеж от 5.1% спрямо 2018 г., като той е основно от скок на оборота на IPTV и кабелна телевизия. Броят на абонатите на платена телевизия на дребно се увеличава с 0.1% спрямо предходната година до общо 2.03 млн. души. В доклада се казва, че най-предпочитаната платформа е сателитната телевизия с дял от 47.5%, макар и със спад от 3.2 процентни пункта спрямо 2018 г., следвана от кабелната с 27.2%, и 25.3% за IPTV, чиято популярност е скочила с 3.5 процентни пункта.

Интернет пазарът

Българският пазар на мобилен и фиксиран интернет като цяло се оценява на около 998 млн. лв., с 12.5% повече от предишната година. Абонатите на фиксиран достъп до мрежата нарастват с 5.7%. И тук играчите основно са три, но останалата част от пазара е по-голяма и фрагментирана, тъй като другите доставчици в сектора са над 650. Лидер е БТК с дял от 27.2% на база абонати и 21.1% по приходи. Следват "A1 България" с дялове от съответно 26% и 17.6%, и "Булсатком" с 8.4% и 10.3%. През 2018 г. лидер по абонати отново беше БТК с 515 164 абонати, следвана от "А1 България" с 497 126 и "Булсатком" с 168 606 клиенти на фиксиран интернет.

Фиксираните линии намаляват

Съвсем очаквано спадът продължава при фиксираната телефония - общо 13.2%. БТК продължава да има най-голям пазарен дял на база фиксирани телефонни постове (60.2%), като намалението спрямо 2018 г. е с 0.5 процентни пункта, следвана от А1 (24.5%) с ръст от 0.8 процентни пункта. При "Теленор" за едногодишния период се отчита минимално намаление с 0.1 процентни пункта до 13.4%.

Дяловете на големите играчи на телекомуникационния пазар остават почти непроменени и през 2019 г. Отделните сегменти продължават да са съсредоточени в четири големи играча - "А1 България", БТК, "Булсатком" и "Теленор България". Такива са основните изводи в проекта за годишен доклад на Комисията за регулиране на съобщенията, публикуван в КЗК.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    tigervi avatar :-|
    tigervi

    Изглежда по-платежоспособните абонати предпочитат Теленор.

  • 2
    iavorski avatar :-|
    iavorski

    До коментар [#1] от "tigervi":

    Прочетете пак статията - никъде не се казва че имат повече приходи в лева. Просто дела на мобилните услуги е по-голям / поради липса на диверсификация /

  • 3
    datamode avatar :-|
    datamode

    До коментар [#1] от "tigervi":

    нормално.. най високи цени.
    съвместно с по малко добавена стойност към малкия набор от услуги + успешна рекламна кампания. в добавка услугата им не е с особено добро качество (покритие) = скъпо и некачествено

  • 4
    tigervi avatar :-|
    tigervi

    До коментар [#3] от "datamode":

    Теленор имат по-добро покритие, по-стабилна мрежа и по-високи скорости от БТК. За А1 не мога да правя сравнение, не ползвам техни мобилни услуги.


    До коментар [#2] от "iavorski":

    "При оборота от "мобилен бизнес" лидер е "Теленор" с дял от 41.2%, следван от "А1 България" 33.7% и БТК с 25.2% от приходите." От този цитат излиза, че Теленор имат най-много приходи в мобилния сегмент или поне аз така го разбирам.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK