Връзката Черно море – Белгия - Армения
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Връзката Черно море – Белгия - Армения

Codific стартира като хоби на Арам Ховсепян и се превръща в реален бизнес през 2014 г.

Връзката Черно море – Белгия - Армения

Софтуерната компания Codific разработва продукти с висока степен на защита, а Бургас е в центъра на дейността

Йоан Запрянов
8568 прочитания

Codific стартира като хоби на Арам Ховсепян и се превръща в реален бизнес през 2014 г.

© Codific


Арам Ховсепян не е родом от Бургас, нито живее там от 20 години насам. Въпреки това казва, че морският град все още е мястото, което нарича вкъщи. И мястото, на което решава да развие голяма част от компанията си - софтуерната Codific, която разработва продукти с висока степен на сигурност и един от най-интересните представители на бургаския софтуерен сектор. Над половината от стегнатия екип от 17 души на компанията се намира в града, а самият Ховсепян казва, че "фирмата спокойно може да се класифицира като Made in Burgas, защото критичната маса се сформира в града и все още се намира там".

Консолидираните приходи на Codific от дружествата в България и Белгия са 646 хил. лв. през 2019 г., а печалбата е 20 хил. лв. Само година по-рано приходите са били на същото ниво, но печалбата е била 253 хил. лв. Разликата се дължи на инвестиции в разширение на екипа и нови офиси.

Случайности и не само

Ховсепян е роден в Ереван, Армения, и попада в Бургас в началото на 90-те години. Впоследствие се мести да живее в Белгия, където се намира и днес. Codific се ражда като хоби по време на докторантурата на Ховсепян в Католическия университет в Льовен, но се превръща в истински бизнес едва през 2014 г. Освен в Бургас Codific има представителства и в София, Барселона и Льовен. В Барселона се намира и проф. Дах Флаше, съдружникът на Ховсепян в Codific, който се включва в компанията през 2018 г.

Причината Codific да се учреди в Бургас Ховсепян нарича "щастлива случайност". "През 2014 г. бях поканен като гост на семинар на тема "Хоризонт 2020", организиран от Европейския парламент. По същото време бях спечелил финансиране от Фламандския фонд за проект в областта на интернет на нещата (IoT). Случайността ме срещна с първия ни бургаски колега Николай Дяков, с когото започнахме работа в първия ни "офис" - който всъщност беше кафенето на първия етаж на мол "Галерия". Така започнахме да градим продуктите си и да правим проекти за други фирми като партньор", разказва Ховсепян.

В момента компанията разработва основно свои собствени продукти. Най-известният от тях е VideoLab - платформа за развиване на комуникативни умения сред лекари и медицински лица, която се ползва главно в Холандия и Белгия. Друг продукт, който се радва на висок интерес, TestPortal, е насочен към университети - приложение за организиране на изпити от дистанция, отново фокусирано върху сигурността и невъзможността да се манипулират резултати. Други разработки на компанията пък се използват в сферата на човешките ресурси и конкретно при подбора на кадри.

Ховсепян казва, че дейността на компанията е разделена на две. Първата част са продуктите, а втората - работата с други фирми. Но подчертава, че това, което прави Codific, не е класически аутсорсинг. "Насочени сме към услуги и разработване на уеб приложения за индустрии с високи изисквания по отношение на киберсигурност. Една от най-скорошните ни разработки е платформа за смятане на ДДС, което звучи елементарно, но не е, когато си международна корпорация с милиони транзакции на ден. В това звено работим като равен партньор с компанията и правим последващата поддръжка на продукта", казва той.

Как се гради екип

В Codific работят сравнително малко на брой хора - едва 17. Причината за това не е, че фирмата не може да наеме повече хора, а че предпочита да изгражда своите собствени кадри. В Бургас това се случва чрез академията на Codific. В нея курсистите започват с курс по програмиране по определена технология като писане на уеб приложения. Впоследствие най-добрите от тях получават предложение за интензивен стаж в компанията, а най-добрите от стажа - и предложение за работа. По същия начин работи и съдружникът на Ховсепян Дах Флаше в Барселона, като там той набира кадри от кампуса на Geneva Business School в града.

"Набираме кадрите с най-висок потенциал, а опитът играе по-скоро второстепенна роля. Уменията за бързо учене, както и амбицията са по-важни за нас. Имаме структура и знанията как точно да шлайфаме необработени диаманти", казва Ховсепян.

Собствеността на компанията е поделена между него и Флаше, но от миналата година започва и програма за раздаване на акции сред служителите - в който случай малкият им брой е допълнителен плюс. Ховсепян казва, че така всички носят отговорност. "Това е нещо, което е много типично за Силициевата долина, но не толкова в България или дори Белгия."

Бъдещето на фирмата може да се окаже свързано именно със Силициевата долина. Ховсепян вече мисли за навлизане на американския пазар, като в началото на годината прави опознавателно посещение на една от големите конференции по киберсигурност в САЩ. Основната цел при такъв сценарий би била разпространение на VideoLab.

Потенциалното разширение на Codific към САЩ би означавало и почти сигурно търсене на външен капитал, какъвто до момента липсва във фирмата. "Това, което научихме в Силициевата долина, е, че големият плюс на външните инвестиции е, че водят до бързо развитие. Ако искаме утре да вземем още 1000 университета, за това ще трябва външен капитал", казва Ховсепян. Но той все още не е убеден, че моментът за подобно развитие е правилен, не на последно място и заради коронавируса.

Засега сигурните и предварително решени планове на Codific не са се променили въпреки новата обстановка на работа. Ховсепян казва, че частният сектор в Белгия е поел голям удар, дългосрочните ефекти от който са все още неясни. "За щастие ние сме продуктова компания и освен това голяма част от портфолиото ни са големи корпорации и държавни клиенти. Не очаквам свиване, може би дори ще търсим още кадри, но първо трябва да отшуми бурята", завършва той.

Q&A


Как се отразява коронавирусът на Codific?


Ние сме хоризонтална организация с фокус върху отговорности и автономия като начин на работа. За нас короната не променя много по отношение на вътрешните процеси. Още преди вируса работехме от вкъщи, когато се налагаше, и поначало имахме инфраструктурата за работа от разстояние. По-скоро колегите са тъжни, защото не могат да обядват заедно, да пият кафе и да играят тенис на маса.


Така ли стоят нещата и по отношение на клиентите?


Зависи. Някои от продуктите ни като VideoLab са доста по-търсени заради карантината. От друга страна, частният сектор в Белгия е силно ударен и някои от клиентите ни са аут до септември. Решенията при клиентите се бавят повече, макар да имат повече време.

Арам Ховсепян не е родом от Бургас, нито живее там от 20 години насам. Въпреки това казва, че морският град все още е мястото, което нарича вкъщи. И мястото, на което решава да развие голяма част от компанията си - софтуерната Codific, която разработва продукти с висока степен на сигурност и един от най-интересните представители на бургаския софтуерен сектор. Над половината от стегнатия екип от 17 души на компанията се намира в града, а самият Ховсепян казва, че "фирмата спокойно може да се класифицира като Made in Burgas, защото критичната маса се сформира в града и все още се намира там".

Консолидираните приходи на Codific от дружествата в България и Белгия са 646 хил. лв. през 2019 г., а печалбата е 20 хил. лв. Само година по-рано приходите са били на същото ниво, но печалбата е била 253 хил. лв. Разликата се дължи на инвестиции в разширение на екипа и нови офиси.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    phs25641823 avatar :-?
    Антон Стойков

    Здравейте,

    Подобни статии безплатни ли са или се плаща за тях?
    Ако са безплатни или поне не са безбожно скъпи искам и аз една таква реклама..

  • 2
    yoanzapryanov avatar :-|
    Yoan Zapryanov

    До коментар [#1] от "Антон Стойков":

    Здравейте,

    Статията е част от редакционното ни съдържание и конкретно от изданието "Капитал Градове" за Бургас. Всички рекламни публикации в сайта и изданията на "Капитал " се отбелязват като такива. Тази не е от тях.

    Поздрави,
    Йоан

  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Браво на тая фирма,ама все пак говорим за 600 хиляди лв годишен оборот. Колкото на една квартална бакалия.

    Наистина ли в Бургас няма някакви по-големи фирми за които да се пише?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK