Как 64 млн. лв. по програмата за конкурентоспособност няма да се инвестират в компаниите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как 64 млн. лв. по програмата за конкурентоспособност няма да се инвестират в компаниите

Как 64 млн. лв. по програмата за конкурентоспособност няма да се инвестират в компаниите

Парите бяха пренасочени за мерките срещу коронакризата, въпреки че проектите бяха одобрени

3726 прочитания

© Цветелина Белутова


До 21 май 2019 г. микро-, малки и средни производители кандидатстваха с проекти по процедура за "Подобряване на производствения капацитет в малките и средни предприятия" на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност", за да финансират бъдещите си инвестиции в машини и оборудване за увеличаване на производството.

Допустимите кандидати бяха разделени в 9 групи в зависимост от категорията предприятие (микро, малко или средно) и дейността - високотехнологични, нискотехнологични промишлени производства и интензивни на знание услуги. За всяка група беше определен отделен бюджет, в рамките на общия по процедурата (146.7 млн. лв.).

Внесени бяха 1532 проекта. Бюджетът осигури финансиране на 340 проекта на обща стойност 143.285 млн. лв. В т.нар. "резервни списъци" останаха повече от 1000 компании с високо оценени проекти, за които не достигна финансиране. По данни от страницата на Управляващия орган (УО) на оперативната програма към 9 март 2020 г. са сключени договори с 323 предприятия, като стойността на договорената безвъзмездна финансова помощ е 138.8 млн. лв.

В края на април Комитетът по наблюдение на програмата взе решение да финансира още проекти от резервните списъци с 64.218 млн. лв. - с предложен от УО допълнителен бюджет по процедурата. Средствата идват от остатъци, неусвоени, спестени пари в последната година на референтния период, които следва да се договорят с компаниите до края на 2020 г., за да не бъдат загубени. Планираното увеличение на бюджета позволи финансиране на още около 120 компании, които биха могли да направят инвестиции в машини и оборудване. Средствата бяха насочени само към малки и средни предприятия от нискотехнологичните производства, без да е спазен първоначалният модел на разпределение.

В периода 22-27 май тази година бяха изпратени официални покани до всички, за които достига допълнителният ресурс. Предприятията подготвиха впечатляващи по количество и обем документи на хартия, а тези, които имаха задължения към държавата, ги погасиха или разсрочиха с официални споразумения, за да докажат правото си да сключат договори. Всяка изрядна компания получи обаждане по телефона от експерт на УО за уточняване на ден и час за подписване на договор. Някои от фирмите дори подписаха едностранно своите договори на място в Министерство на икономиката.

Внезапна промяна

На 12 юни внезапно УО започна масово да отменя уговорените часове отново с телефонно обаждане. На 26 юни, до всички поканени бяха изпратени мейли, в които се обяснява:

"С оглед извънредната ситуация в световен и национален мащаб и необходимостта от спешни мерки в осигуряване на ликвидност на възможно най-голям брой български предприятия Управляващият орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014 -2020 пренасочва средствата предвидени за провеждане на наддоговаряне по процедура BG16RFOP002-2.040 "Подобряване на производствения капацитет в малките и средни предприятия" към бюджетите на двете процедури." (бел.авт., става дума за двете процедури, които ще финансират оперативни разходи на фирмите, за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19 за микро-, малки и средни предприятия).

Другият основен аргумент, посочен от УО, за да се спре наддоговарянето на средствата, беше отказът на част от компаниите да сключат договори и потенциалният риск от неусвояване на средствата от нереализирани инвестиционни проекти.

Изводите

Програма "Иновации и конкурентоспособност" е единствената европейска програма в България, която от 2007 г. подкрепя инвестиционните намерения на производствените предприятия.

Процедурите, които финансират инвестиции в машини и оборудване с цел подобряване на производствения капацитет, се радват на най-голям интерес от компаниите. Традиционно, хиляди фирми кандидатстват, за да подпомогнат реализацията на краткосрочните си инвестиционни стратегии. В много голяма част от случаите без подкрепата на програмата инвестициите във високотехнологично ново оборудване не се случват.

Ясно е, че без подкрепа на еврофондовете малките и средните предприятия не биха и помислили за инвестиции в машини и оборудване във време на криза. От друга страна, ефектът от инвестиции сега би бил видим в началото на 2021 г., когато икономиката ни ще има нужда от гъвкави и конкурентни МСП, готови да се адаптират към нуждите на пазара бързо и ефективно.

В тази връзка аргументът за спиране на процеса на наддоговаряне поради отказ на някои компании да сключат договори не е състоятелен, защото решението на Комитета по наблюдение на програмата предвиждаше в такива случаи да бъдат поканени следващите в списъка кандидати.

Големият брой одобрени проекти, попадащи в резервния списък, както и наличието на предварително обосновани чрез бизнес планове инвестиции, гарантират достатъчен брой устойчиви предприятия, които да усвоят ресурса по предназначение.

Всяко работещо предприятие има потребност както от оборотен капитал, за да посреща ежедневните си задължения, така и от инвестиционен, който да осигурява бъдещото му конкурентно развитие.

Основна идея на програмата е подкрепа на предприятията с висок потенциал за развитие, с цел постигане на устойчив растеж. Подобен растеж би бил възможен само чрез навременни и адекватни инвестиции за повишаване на технологичния, иновационния и управленския капацитет на компаниите.

Добрата бизнес среда се нуждае от предвидимост и коректност от страна на държавата. Действия, с които в рамките на три месеца Комитетът по наблюдение на програмата взема две диаметрално противоположни решения, рушат доверието в институциите и демотивират бизнеса. В трудни моменти като този, изходът е мобилизация на ресурсите и осигуряване на подкрепа за МСП с всички възможни средства.

Кремена Раднева е управляващ партньор,"Интер консулт груп" ООД, член на БАКЕП

Кои са засегнатите

Основните губещи са компании с персонал от 50 до 250 човека с различен производствен профил. Това са в голямата си част шивашки предприятия, печатници, производители на дограма, метални изделия, хартия, хранителни продукти и др. На практика това са фирми с дългогодишен устойчив бизнес, демонстрират много добри икономически показатели в последните години, работодатели са на повече от 10 хил. души.

Сред големите консултантски компании няма информация някоя от поканените компании да е отказала да сключи договор. Това е доказателство за силата и смелостта им да инвестират средно по около 600 хил. лв., готовността им да поемат риска да се обвържат с нови кредити в името на обновен машинен парк и осигуряване на по-висока ефективност на производството.

Какво мислят предприемачите

Фирмите споделят недоумението си от разнопосочните решения на УО на програмата. Голяма част от тях се чувстват излъгани и не крият разочарованието си, че няма да могат да реализират проектите си. Все пак се прокрадва лъч надежда, че ръководството на оперативната програма може отново да размисли и да стимулира инвестициите на малките и средните предприятия още сега с ново решение.

*Рубриката се подготвя със съдействието на Българската асоциация на консултантите по европейски програми (БАКЕП)

До 21 май 2019 г. микро-, малки и средни производители кандидатстваха с проекти по процедура за "Подобряване на производствения капацитет в малките и средни предприятия" на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност", за да финансират бъдещите си инвестиции в машини и оборудване за увеличаване на производството.

Допустимите кандидати бяха разделени в 9 групи в зависимост от категорията предприятие (микро, малко или средно) и дейността - високотехнологични, нискотехнологични промишлени производства и интензивни на знание услуги. За всяка група беше определен отделен бюджет, в рамките на общия по процедурата (146.7 млн. лв.).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK