Автоиндустрията в Югоизточна Европа може да загуби над 8 млрд. евро от кризата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автоиндустрията в Югоизточна Европа може да загуби над 8 млрд. евро от кризата

За последните две години в България са сертифицирани над 160 млн. евро инвестиции в автомобилния сектор

Автоиндустрията в Югоизточна Европа може да загуби над 8 млрд. евро от кризата

България се изкачва до трето място по износ на компоненти през 2019 г., показва доклад на SeeNews

2944 прочитания

За последните две години в България са сертифицирани над 160 млн. евро инвестиции в автомобилния сектор

© Цветелина Белутова


Автомобилната индустрия в Югоизточна Европа (ЮИЕ) може да загуби над 8 млрд. евро заради кризата покрай коронавируса. Това показват предварителни оценки на агенция SeeNews, която анализира сектора в 11 държави в региона. Макар и без завод за асемблиране на коли, през 2019 г. България успява да изпревари Сърбия и да се нареди на трето място по износ на компоненти за индустрията, става ясно от данните.

Ефекти

Засега неясно остава какви ще бъдат икономическите ефекти от кризата, но като цяло експертите са единодушни, че автомобилната индустрия ще бъде сред най-засегнатите. Това може да има катастрофални последици за страните в ЮИЕ, където производството на коли и части е сред основните двигатели на икономиката, а компаниите в сектора са сред най-големите работодатели, се посочва в доклада. В пика на епидемията редица заводи в региона обявиха, че спират временно работа. Сред основните причини за това бяха нарушените доставки на материали от Китай, както и прекратеното производство на големите клиенти.

Износ

От общо 11 държави в региона автомобили се асемблират само в три - Румъния, Словения и Сърбия. Опитът на китайската Great Wall да сглобява коли в Ловеч завърши неуспешно в началото на 2017 г., а миналата година стана ясно, че Volkswagen няма да избере страната за следващия си завод. Въпреки това със своите фабрики за различни компоненти за индустрията и благодарение на развитието на сектора последните години през 2019 г. България успява да изпревари Сърбия и да се нареди на трето място по износ с резултат от 891.1 млн. евро.

Като цяло обаче експортът на автомобили и части за тях от региона намалява с 4.4% до малко под 19 млрд. евро през 2019 г. по данни на Световния търговски център. Това е първият спад, който индустрията отчита от 12 години насам, а причината е пониженото търсене на автомобили в световен мащаб.

Индустрията в България

По данни на Аутомотив клъстер България за 2019 г. в страната има повече от 250 компании с 65 хил. служители, които работят за автомобилната индустрия, а секторът създава 10% от брутния вътрешен продукт. Според експерти брутните приходите на тези компании са в размер на 3.3 млрд. евро, но изчисленията на SeeNews на база отчетите за 2018 г. показват общ оборот от около 2.5 млрд. евро.

Голяма част от преките чуждестранни инвестиции през последните 15 години са в автомобилния сектор. От 2005 г. са инвестирани общо 525 млн. евро в над 20 проекта, сертифицирани по Закона за насърчаване на инвестициите. Само през 2018 и 2019 г. са сертифицирани проекти за над 160 млн. лв., основно в София, Пловдив и Северозападна България.

Автомобилната индустрия в Югоизточна Европа (ЮИЕ) може да загуби над 8 млрд. евро заради кризата покрай коронавируса. Това показват предварителни оценки на агенция SeeNews, която анализира сектора в 11 държави в региона. Макар и без завод за асемблиране на коли, през 2019 г. България успява да изпревари Сърбия и да се нареди на трето място по износ на компоненти за индустрията, става ясно от данните.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK