Неизгодният за българските превозвачи пакет "Мобилност" беше приет от европарламента
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Неизгодният за българските превозвачи пакет "Мобилност" беше приет от европарламента

Неизгодният за българските превозвачи пакет "Мобилност" беше приет от европарламента

България ще заведе дело пред съда на Европейския съюз

Калина Горанова
2844 прочитания

© Юлия Лазарова


Европейският парламент прие окончателно правилата по пакета "Мобилност", които ще затруднят сериозно транспортните компании от периферията на съюза. Това се случва след тригодишна сага, като инициативата беше дадена от Франция и стана известна като пакета "Макрон". Промените засягат изискванията за почивка на шофьорите, командировъчните им и каботажните превози.

Министърът на транспорта Росен Желязков обяви, че България ще заведе дело пред съда на Европейския съюз в двумесечен срок от публикуването на пакета "Мобилност" в Официалния вестник на съюза. "Ще поискаме анулиране на част от разпоредбите на пакет "Мобилност" и в момента тече подготовка за това. Останалите държави членки ще имат възможността да се присъединят към нашата позиция, за да бъдем по-ефективни във воденето на делото", заяви още Желязков.

Изкривен баланс

"Първоначално замислен като законодателство, което цели да постигне баланс между подобрените условия на труд и социалните условия за водачите в международния транспорт и свободата на превозвачите да предоставят трансгранични услуги в рамките на Единния вътрешен пазар, окончателно приетият Пакет мобилност 1 се отдалечава съществено от заложените цели", написаха от Министерство на транспорта. Въпреки многократно представените аргументи от страна на деветте страни от периферията: България, Румъния, Полша, Унгария, Литва, Латвия, Малта, Кипър, Естония, Европейският парламент и Съветът на ЕС взеха решението да ограничат достъпа до Единния вътрешен пазар за периферните държави членки, твърдят от ведомството.

"Практическа недалновидност и неприложимост на част от разпоредбите, техният непропорционален и дискриминационен характер, както и настоящата пандемична обстановка не бяха взети предвид", подчерта още Росен Желязков. Министърът посочи, че с отнемане правото на водачите да избират мястото, където да ползват своята почивка, се нарушава едно от основните права на ЕС - свободното движение на хора. А връщането на превозното средство в държавата по установяване влиза в колизия с прокламираните политики на ЕК и съюза, и най-вече със зелената сделка.

Какво предвижда новата мобилност

Европейският парламент потвърди позицията на първо четене на Съвета, като прие правилата относно връщане на превозното средство в държавата по установяване на всеки 8 седмици, връщането на водача по местоживеене или в експлоатационния център на всеки 4 седмици, забраната за ползване на седмичната почивка на борда на превозното средство, задължителен период от 4 дни на почивка между два каботажни цикъла. Остават в сила и лимитите за каботаж - три операции за 7 дни. Тахографите пък ще се използват за регистриране на преминаването на границите

Правилата за командироване ще се прилагат за каботажните и трансграничните транспортни операции с изключение на транзит, двустранните операции и двустранните операции с две допълнителни операции по товарене или разтоварване.

Скоростно влизане в действие

Правилата относно командироването ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правния акт, а тези за времето за почивка, което включва прибирането на водача - 20 дни след публикуването на акта. Правилата за връщането на камионите и други промени в правилата за достъпа до пазара ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на акта относно достъпа до пазара или от началото на 2022 г.

Тахографите на превозните средства ще се използват за регистрация на преминаването на граници с цел борба с измамите. Сроковете за оборудване на тежкотоварните превозни средства с ново поколение интелигенти тахографи са до края на 2023 г., за преоборудването срокът е 2024 - 2025 г.

Европейският парламент прие окончателно правилата по пакета "Мобилност", които ще затруднят сериозно транспортните компании от периферията на съюза. Това се случва след тригодишна сага, като инициативата беше дадена от Франция и стана известна като пакета "Макрон". Промените засягат изискванията за почивка на шофьорите, командировъчните им и каботажните превози.

Министърът на транспорта Росен Желязков обяви, че България ще заведе дело пред съда на Европейския съюз в двумесечен срок от публикуването на пакета "Мобилност" в Официалния вестник на съюза. "Ще поискаме анулиране на част от разпоредбите на пакет "Мобилност" и в момента тече подготовка за това. Останалите държави членки ще имат възможността да се присъединят към нашата позиция, за да бъдем по-ефективни във воденето на делото", заяви още Желязков.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Точно така! Директно на съд! Този проект нарушава правилата и принципте на ЕС, ако това изобщо носи някаква тежест днешно време.

    Макрон за правата на камионите ли се бори? И те са хора, нали? Трябва им почивка, да презаредят акумулаторите...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK