Договорът за концесията на летище София е факт. Частен стопанин до една година
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Договорът за концесията на летище София е факт. Частен стопанин до една година

Транспортният министър Росен Желязков и Тиери Део, председател и главен изпълнителен директор на Meridiam, подписаха споразумението под погледа на премиера

Договорът за концесията на летище София е факт. Частен стопанин до една година

Сделката е за един от най-стратегическите активи в България. Правителството бърза, за да получи по-скоро 550 млн. лв. първоначална вноска

Калина Горанова
9284 прочитания

Транспортният министър Росен Желязков и Тиери Део, председател и главен изпълнителен директор на Meridiam, подписаха споразумението под погледа на премиера

© Министерски съвет


Договорът за концесията на летище София беше подписан. В разгара на протестите правителството ускори процеса по по отдаване на един от най-стратегическите активи на страната. И вместо за три месеца успя за половината време да се договори с избрания концесионер. Това е обединението SOF Connect, състоящо се от базирания в Париж фонд Meridiam и строителя Strabag, който участва с 1%. За оперирането му ще ползва подкрепата на летище Мюнхен, като първоначалният ангажимент на летищния оператор е за първите 12 години на договора.

На подписването са присъствали транспортният министър Росен Желязков, Тиери Део, председател и главен изпълнителен директор на Meridiam, Ралф Гафал, управляващ директор на Munich Airport International, както и премиерът Бойко Борисов.

Какво предвижда договорът

Концесионерът трябва да плати първоначалната цена от 281.2 млн. евро. Победителят беше избран с оферта да заплаща на държавата 24.5 млн. евро годишно възнаграждение и да инвестира в следващите 35 години от концесията 608 млн. евро. Така държавата реши да даде летището на кандидата от петимата участвали, предложил най-ниската оферта за инвестиции и третата по размер на концесионното плащане.

Задължителният нов пътнически терминал - 3, ще се появи в края на десетата година на концесията, като концесионерът обеща чак тогава да започнат да се вдигат и летищните такси. Концесията е разделена на четири фази в зависимост от ръста на пътниците. Прогнозата беше те да достигнат 23 млн. в края на концесията, или 3.4% среден годишен ръст. Тогава обаче Covid-19 не бе блокирал авиобизнеса.

Критиките

Изборът предизвика сериозни критики от страна на останалите участници: основно заради харесването на най-ниската инвестиционна оферта. Победителят излезе напред, след като двата участника, подали най-високо предложение за концесионно плащане, получиха много ниски оценки на техническите си предложения. Обяснението на избора и конкретните оценки беше бланкетно според конкурентите.

Много въпроси буди и решението на Meridiam да вземе за партньор Strabag. Компанията се ползва с негативен опит в миналото точно на летище София, след като строената от тях козирка на терминал 2 се срути и остана неремонтирана дълго време. Отделно името на компанията често се забърква в международни скандали. Собственик в нея е олигархът Олег Дерипаска. В България напоследък "Щрабаг България" печели поръчки, като това според представители на строителния сектор става с посредничеството на Иван Мирински, който е "строителният" човек на Пеевски.

В крайна сметка нито Комисията за защита на конкуренцията, нито Върховният административен съд (ВАС) видяха нещо смущаващо в странния избор и многото възражения. Окончателното решение на съда дойде в началото на лятото. Още тогава Желязков се зарече подписването да се случи в средата на юли, въпреки че официалният срок за подписването е три месеца от съдебното решение.

Близки до процедурата наскоро разказаха, че се бърза с подписването на договора предвид риска от падане на правителството на Борисов. До влизането във владение на концесионера най-вероятно ще мине около година. През този срок трябва да се прехвърлят активи, да се издават разрешителни, да се плати първата вноска. Но много вероятно е да се бърза и с този процес. Особено ако правителството на Борисов се задържи, получената сума ще е добре да се разпредели преди изборите март.

Договорът за концесията на летище София беше подписан. В разгара на протестите правителството ускори процеса по по отдаване на един от най-стратегическите активи на страната. И вместо за три месеца успя за половината време да се договори с избрания концесионер. Това е обединението SOF Connect, състоящо се от базирания в Париж фонд Meridiam и строителя Strabag, който участва с 1%. За оперирането му ще ползва подкрепата на летище Мюнхен, като първоначалният ангажимент на летищния оператор е за първите 12 години на договора.

На подписването са присъствали транспортният министър Росен Желязков, Тиери Део, председател и главен изпълнителен директор на Meridiam, Ралф Гафал, управляващ директор на Munich Airport International, както и премиерът Бойко Борисов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Поредната далавера. Защо печели кандидатът с по-ниско финансово предложение и без никакъв практически опит в управление на летища? Защо техническата оценка на ADP и Fraport е абсурдно занижена?

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    В България винаги е имало корупция, но никога не е било такова нещо. Свят да му се завие на човек. Държавата е вече буквално частна собственост на Борисов, Доган и Пеевски. Подписано, подпечатано и напълно легално.

  • 3
    b_mitov avatar :-?
    b_mitov

    Дали "комисионната" не е паднала на половина за сметка на закупено външнополитическо спокойствие и подкрепа за следващите 2-3месеца

  • RUSE

    До коментар [#1] от "Rational":

    Да бе - те ТИМаджии имаха много голям опит като взеха двете ни черноморски летища.

  • 5
    antoan_vasileva avatar :-P
    Василева

    До коментар [#4] от "RUSE":

    Ами Фрапорт? Или не сте стигнал до чак до там?

  • 6
    baj_ganyo avatar :-|
    Бай Ганьо

    Из всичките негативи има и един позитив - (долните) мутри от ТИМ вече няма да могат да не плащат дължимото :)

  • 7
    dr.web avatar :-|
    dr.web

    Предполагам, че както г-н Борисов, така и г-н Прокопиев са наясно, че (определено) над половината (а е възможно даже процентът да е доста над 60%) от суверена в държавата е от т.нар. простолюдие, то изхожда от собственото си разбиране за живата - и те, естествено, искат да му угодят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK