Сривът на българския автопазар се забавя в края на полугодието
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сривът на българския автопазар се забавя в края на полугодието

Сривът на българския автопазар се забавя в края на полугодието

Общият спад за януари-юни при новите и употребяваните леки коли е 31%

Константин Николов
4611 прочитания

© Юлия Лазарова


Българският автопазар отчита сериозен спад на продажбите през първото полугодие на годината спрямо същия период на 2019 г., показват данните на Пътна полиция. Все пак сривът се забавя в последните два месеца, когато има растеж на месечна база спрямо най-ниското ниво през април.

Начело с новите

Общите регистрации на нови и употребявани леки автомобили (категория M1 и N1) през периода януари-юни са достигнали 91 819 коли, с 31% по-малко от същия период на 2019 г. Има обаче повишение в регистрираните общо нови и втора ръка леки коли само през юни - 19 380 спрямо 12 049 коли през май и 7613 през април. Общо новорегистрираните превозни средства (леки, лекотоварни, товарни и автобуси) през периода са 104 530, с 30% по-малко от 2019 г.

Най-сериозен е сривът при новите возила за полугодието - продажбите са 12 450 (категория M1 и N1), с 44% под нивата от същия период на 2019 г. При употребяваните понижението е по-малко за шестте месеца - 28% до 79 369 коли. Все пак известен оптимизъм за дилърските компании в сектора е фактът, че поне през май и юни има покачване на пласираните автомобили.

При новите леки коли лидер на пазара е Skoda с 1458 продажби, следвана от Dacia с 1357 и Renault с 1276. Иначе най-популярната марка за българина си остава Volkswagen с общо 472 хиляди коли по пътищата. Общият автопарк в страната в края на юни достига 3.81 млн. ППС (леки, лекотоварни, товарни и автобуси).

Леко съживяване

За полугодието продължава сривът при новите камиони (категория N3) - продажбите са намалели с 56% до 918 машини през шестте месеца. Те са основен сигнал за икономическата активност и всяко движение в този сегмент се следи внимателно. Въпреки това спадът се забавя спрямо май и април. При употребяваните има повече причини за оптимизъм, тъй като понижението за полугодието е далеч по-малко - от 2041 на 1930 машини, или малко над 5%.

Европа надолу

Наблюдават се сривове на автопазарите в цяла Европа, макар и с различен интензитет. През първата половина на 2020 г. търсенето на леки коли в Европейския съюз се е свило с 38.1%. Най-голям е спадът в Испания за периода (-50.9%), следвана от Италия (-46.1%), Франция (-38.6%) и Германия (-34.5%). Все пак юни беше първият месец в много европейски държави, когато сервизите и дилърствата отвориха сред периода на карантина.

Българският автопазар отчита сериозен спад на продажбите през първото полугодие на годината спрямо същия период на 2019 г., показват данните на Пътна полиция. Все пак сривът се забавя в последните два месеца, когато има растеж на месечна база спрямо най-ниското ниво през април.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK