Формулата на "Агрополихим"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Формулата на "Агрополихим"

"Агрополихим" произвежда основно азотни и фосфорни торове, а най-големият външен пазар е Румъния

Формулата на "Агрополихим"

Девненският производител на торове увеличава продажбите си с близо 22% през миналата година

7525 прочитания

"Агрополихим" произвежда основно азотни и фосфорни торове, а най-големият външен пазар е Румъния

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Статията е част от проекта К100: Най-големите компании в България. Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.
Темата накратко
  • Девненският производител на торове увеличава продажбите си с близо 22% през миналата година
  • Ръстът идва, след като в последните години компанията се фокусира върху регионалния пазар и въвежда много нови продукти.
  • Очакванията са 2020 г. да е по-трудна, но дружеството продължава инвестициите - открива ново пристанище, строи амонячен резервоар, планира ново производство.

Зад 22-процентния ръст на девненския торов производител "Агрополихим" през 2019 г. не може да се каже, че стоят единични фактори. Формулата по-скоро се крие във взетото преди няколко години решение компанията ясно да определи региона на Централна и Източна Европа като свой целеви пазар и да насочи усилията си към него. Като се добави и въвеждането на много нови продукти за все по-взискателните земеделски производители, предприятието успява да завземе водещи позиции в региона и да прескочи доста над бариерата от 400 млн. лева приходи. А с това и да се изкачи с десет позиции нагоре до 60-о място сред топ 100 на най-големите компании в страната в класацията "Капитал 100".

Очакванията за тази година обаче са да е по-трудна. Епидемията от коронавирус оказва по-скоро косвен ефект, свързан най-вече със спада на ценните на торовете на световния пазар. Основната причина е сухото време в региона тази пролет, което вероятно ще доведе до свиване на разходите на фермерите и съответно до по-слабо търсене на продукцията на компанията. Но "Агрополихим" продължава да работи по свои ключови проекти, а в плановете вече са и нови инвестиции.

Да пребориш конкуренцията

Филип Ромбаут, изпълнителен директор и един от основните собственици на компанията, обяснява големия ръст на приходите през 2019 г. със стратегията и действията, предприети през последните няколко години. "Ние се утвърдихме като водещ играч на регионалния пазар, което е в унисон с нашето решение отпреди няколко години да се фокусираме именно върху регионалните пазари за сметка на глобалните. Не по-малко важен е и фактът, че въведохме много нови продукти като резултат от направените инвестиции и маркетингови проучвания. Това ни позволи да се наложим на трудни и много конкурентни пазари като Румъния, Украйна, Унгария и Австрия", коментира той. Основната част от продукцията си компанията продава в България, а по думите на другия изпълнителен директор и съсобственик - Искър Искров, важен пазар е Румъния заради географската си близост и потенциала за ръст. Конкуренцията обаче е много силна, тъй като всички международни търговски компании и производители присъстват с регионални офиси там. За почти удвоения краен резултат на дружеството - печалба от над 60 млн. лв., значение имат и подобрената ефективност на производството и намалената енергийна консумация на тон продукция.

Автор: Капитал

Засушаване

За разлика от повечето компании в страната, а и в света, "Агрополихим" не е усетила съществен ефект от епидемията от коронавирус тази година по простата причина, че самото земеделие, където са и клиентите на предприятието, също не беше повлияно. Проблем обаче представлява продължилото засушаване през пролетта, което се е отразило на земеделските дейности в региона. По тази причина и компанията очаква трудна втора половина на 2020 г. "Много фермери няма да получат добра реколта и съответно може би ще ограничат разходите си за следващия сезон, включително и за торове", коментира Ромбаут. По думите му в световен мащаб ефектът от епидемията се е почувствал на големите пазари като Индия и Бразилия, където е имало сериозни логистични затруднения, които са се отразили негативно на консумацията на торове и в резултат са довели до значително понижение на международните цени. "Ние естествено следваме тези тенденции и съществено намалихме цените в сравнение със същия период на 2019 г. Надяваме се това да има положителен ефект върху търсенето", посочи той. При всички положения обаче "Агрополихим" очаква значително по-ниска печалба за второто полугодие. По думите на Ромбаут все пак това по никакъв начин няма да промени дългосрочната търговска и инвестиционна програма.

По кораб на ден

Традиционно "Агрополихим" инвестира по 15-20 млн. евро годишно. През юли приключи един от ключовите й проекти - изграждането на зърнен терминал в пристанището на Девня, за който беше създадено отделно дружество - "Зърнен терминал Варна-запад". Съоръжението има капацитет за складиране на 100 хил. т зърно, разполага със закрити станции за приемане от камиони и вагони, благодарение на което се избягват прекъсванията в товаренето и разтоварването при дъжд, а максималният капацитет за товарене на кораби достига 1500 т/час. "Очакваме средното време за пълно натоварване на един кораб от 20 хил. тона да отнема само един ден, като ефектът ще се усети незабавно в няколко аспекта - ще изчезнат задръстванията от камиони на входа на Варна и около пристанище Варна-изток, ще се повиши ефективността на сухоземния транспорт, а оттам ще спаднат и емисиите от камионите, както и ще намалеят разходите по цялата верига - производители на зърно, търговци и превозвачи", каза Ромбаут. Не на последно място, превозвачите ще могат да използват обратните курсове за превоз на торове до фермерите, вместо да се връщат празни. Общата инвестиция в проекта е около 50 млн. лв., а изпълнението му отне три години. "За българските реалности този период е кратък може би поради факта, че използвахме наша земя и инфраструктура за връзка с пристанището", коментира Ромбаут.

Резервоарът на бъдещето

След като преди няколко години "Агрополихим" изгради резервоар за течен амоняк след дългогодишни спънки от държавата, през 2019 г. започна строителството и на втори резервоар за 26 млн. лв., с който да увеличи капацитета си за складиране. Амонякът е ключова суровина за производството на азотни торове и намалява зависимостта на компанията от цената на природния газ, който на практика замества. "Вече две години оперираме терминала за амоняк и това ни даде възможност да работим на пълни капацитети независимо от цените на газа", каза Ромбаут. Към момента новият проект върви с леко забавяне заради ограниченията по време на извънредното положение, но от "Агрополихим" очакват разширението да бъде въведено в експлоатация през втората половина на 2021 г.

"Очакваме трудна втора половина на 2020 г., но това по никакъв начин няма да промени дългосрочната ни търговска и инвестиционна програма", каза изпълнителният директор и съсобственик Филип Ромбаут
Фотограф: Капитал

Според Ромбаут поевтиняването на природния газ по никакъв начин не обезсмисля проекта. "Явно е, че пазарите и цените са нестабилни, цените ще се качват, ще падат, но същото важи и за цените на амоняка. На този етап ние сме напълно удовлетворени от нашето решение да инвестираме в терминал за амоняк. В химическата индустрия инвестициите са не за една или две години, а с визия за следващите 25 или 30", каза той. Според него заради европейската екологична политика тежката индустрия и енергетиката (а на малко по-късен етап и автомобилната и хранително-вкусовата промишленост и домакинствата като цяло) ще са подложени на все по-голям натиск от регулаторите. "С инвестицията в терминала за амоняк ние инвестирахме в нашето бъдеще независимо от рестрикциите на екологичните директиви и политическите решения на европейско ниво", категоричен е Ромбаут.

За да може обаче тази инвестиция да се използва пълноценно, компанията очаква държавата най-накрая да удълбочи един от кейовете на пристанище Варна-запад - нещо, което Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" трябваше да направи преди четири години. "За нас е от голяма важност това да стане възможно най-скоро, за да нормализираме доставките на амоняк с по-ефективни танкери", обясни Ромбаут.

Следващият проект

Заради силната конкуренция от Украйна и Русия през последните години земеделците започнаха да целят все по-високи добиви, което доведе до появата и на много нови торове и препарати. Именно това търсене е причината наскоро "Агрополихим" да обяви, че планира да изгради две нови инсталации за продукти с по-висока добавена стойност. Макар че за момента от компанията се въздържат от подробности, Ромбаут уточни, че целта е да се започне производство на специализирани торове, каквито в региона на този етап не се правят. Инвестицията ще бъде около 25 млн. лв. "Ние винаги сме предпочитали да финансираме проектите си с наши средства, но в този момент на исторически ниски лихвени нива може би ще използваме инвестиционен кредит", добави той.

Какъвто и вариант да избере, едно е ясно - компанията вече е определила следващата си цел и върви към нея. А както и с другите инвестиции досега, тази също ще й осигури стабилност на пазара за години напред.

Компанията

"Агрополихим" е един от най-големите производители на азотни и фосфорни торове в региона. Заводът в Девня беше приватизиран през 1999 г. от регистрираната на Британските Вирджински острови Acid & Fertilizers, която купи 63% от капитала. Впоследствие делът й се увеличи и сега компанията е изцяло частна собственост, като акционери в нея с равни дялове са Филип Ромбаут и Искър Искров, който влезе на мястото на Васил Александров преди 10 години. Досега в "Агрополихим" са инвестирани над 400 млн. лв., основно в производствени съоръжения и технологии, логистични проекти, екология, енергийна ефективност и др.
Статията е част от проекта К100: Най-големите компании в България. Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.
Темата накратко
  • Девненският производител на торове увеличава продажбите си с близо 22% през миналата година
  • Ръстът идва, след като в последните години компанията се фокусира върху регионалния пазар и въвежда много нови продукти.
  • Очакванията са 2020 г. да е по-трудна, но дружеството продължава инвестициите - открива ново пристанище, строи амонячен резервоар, планира ново производство.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK