Смяна на фокуса
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Смяна на фокуса

Изпълнителният директор на "Скейл фокус" Пламен Цеков е един от петимата основатели на компанията през 2012 г.

Смяна на фокуса

Софтуерната "Скейл фокус" постигна впечатляващ ръст, но коронавирусът удари спирачка

Йоан Запрянов
16294 прочитания

Изпълнителният директор на "Скейл фокус" Пламен Цеков е един от петимата основатели на компанията през 2012 г.

© Цветелина Белутова


Статията е част от проекта К100: Най-големите компании в България. Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Широкият офис на "Скейл фокус" е почти празен. Юни е и подобно на всички останали софтуерни компании в България и по света работата на служителите е изнесена почти изцяло от вкъщи. През миналата година компанията отбелязва впечатляващ ръст на приходите, който вкарва нея и изпълнителния директор на фирмата Пламен Цеков в полезрението на "Капитал". С ръст от близо 64% на приходите за 2019 г. спрямо тези за 2018 г. - 61.6 млн. лв. спрямо 37.6 млн. лв., "Скейл фокус" се нарежда на 10-то място в общото подреждане на IT компаниите в България в класацията "Капитал 100". Добър резултат за компания, която едва наскоро навърши осмата си година. През тази обаче подобен ръст не може да се очаква, а причината е същата, поради която и офисът е празен - коронавирусът.

Самият Пламен Цеков е в добро настроение и по-оптимистично настроен, отколкото например през март, когато мъглата около икономическите последствия от COVID-19 бе непробиваема. И все пак оптимизмът е по-скоро умерен. Три месеца след началото на извънредното положение в България (както и месец след края му) "Скейл фокус" все още се сблъсква с нетрадиционни за компанията проблеми - като например какво да прави със служителите, които иска да задържи, но нямат активни проекти, отново заради вируса. Налага се и съкращение на 10% от екипа между март и юни - или около 100 души. Раздяла, която Цеков определя като "особено трудна".

"В краткосрочен план стои въпросът за заетостта. В дългосрочен сме оптимисти. В България нещата тръгнаха, но по света - не толкова. А ние сме компания, която работи основно за чуждестранни пазари", казва Цеков, като добавя, че в основата на добрия резултат за миналата година стои разширение в ключовите пазари Северна Америка и Западна Европа.

През 2019 г. приходите на фирмата растат по две основни причини. Първата е, че в групата вече влиза придобитата през 2018 г. българска аутсорсинг компания "Ъпнетикс". Това е компанията за софтуерни услуги на създателите на "Империя онлайн" Мони Дочев и Доброслав Димитров. Към момента на сделката в "Ъпнетикс" работеха 120 служители, а основната ценност на компанията е, че е сертифициран разработчик на Google. Цената на сделката не е обявена. Но от отчета се вижда, че за нея е теглен инвестиционен кредит от ОББ с лимит от 2 млн. евро.

Втората е засилване на присъствието на западните пазари. Конкретика за миналата година няма, но от отчета за предходната година се вижда, че 40% от приходите, или 15 млн. лв., идват от САЩ, следва местният пазар, а после идват постъпленията от Германия, Великобритания и др.

От услуги към решения

"Скейл фокус" е основана през 2012 г. от петима души - Пламен Цеков, Виктор Билянски, Галина Генова, Иван Ашминов и Станимир Бойчев (вече не е акционер). Досега тя работи като традиционна фирма в сферата на софтуерните услуги. Казано накратко, софтуерните компании се делят на две основни категории: продуктови - които работят по конкретни продукти, които след това продават на клиенти, както и такива за услуги - фирми, които създават софтуер по поръчка на клиента. Доскоро "Скейл фокус" влизаше стриктно във втората категория, като помагаше на клиентите си с тяхната дигитална трансформация.

Сега компанията влиза в собствен тип трансформация - от такава за услуги към такава за решения, или иначе казано, по средата между двете основни категории. Вместо да прави отделен софтуер за всеки клиент, "Скейл фокус" вече разработва няколко основни видове решения, които са в полуготов вид и се настройват спрямо конкретния случай, но без да има нужда всяко приложение да започва от нищото. Тези планове не са изцяло нови - за такива Цеков говори в интервю пред "Капитал" още през 2015 г. Сега обаче целта е те да се превърнат в основното перо на приходи на компанията.

"В момента преминаваме от компания за услуги към компания за готови и полуготови решения за клиенти, които имат проблеми, но нямат конкретна идея как да минат през процеса на дигитализация, казва Цеков. Решения в сферата на електронната търговия, киберсигурността. Такива, които могат да се използват в различни хоризонтали - електронната търговия, застраховане, здравеопазване."

Промяната, която вече се случва, се отразява на цялата структура на компанията. Според Цеков в типичната компания за софтуерни услуги близо 75% от екипа се състои от програмисти. При продуктовите компании програмистите и хората в развойната дейност са едва 25%, а около половината от служителите в компанията - в отдела по маркетинг и продажби. "Скейл фокус" се цели по средата.

"Ако вчера сме били 25% продажби и 75% софтуерни специалисти, сега ще сме 50% производство на софтуер и 50% продажби, консултанти, индустриални експерти. Не искаме да се прехвърляме от едната крайност в другата, а да комбинираме по-сериозно технологичната ни експертиза с бизнес експертизата, както и да засилим маркетинга и продажбите към чуждестранните пазари", казва Цеков.

Той дава пример с вече съществуващо решение за електронна търговия на "Скейл фокус", което се ползва от неназована американска фирма в сферата на търговията с лекарства. "Можем да го адаптираме бързо към друга индустрия. Затова е решение, а не продукт. А ако някое решение се наложи успешно като продукт, е възможно да го отделим като продуктова компания", казва още Цеков.

Промяна в плана

Първоначалният план на компанията за тази година е ръст, подобен на миналогодишния, но заради коронавируса се налага ревизия на целите.

"В момента минималната цел е да запазим резултата от 2019 г. или да отбележим малък ръст, а след кризата да търсим отново по-агресивен растеж, казва Цеков. "В краткосрочен план със сигурност ще има още поражения, но в дългосрочен ще се отворят големи възможности."

Коронавирусът ще промени и съвсем физическото измерение на бизнеса на "Скейл фокус". Днес компанията има два офиса в София и по един в Пловдив, Бургас, Варна и Скопие. В бъдеще големият брой локации със сигурност ще отиде на заден план. Изнасянето на цялата дейност на компанията заради COVID-19 показа, че офисът вече не е толкова важно конкурентно предимство за софтуерните фирми. Цеков дава за пример компаниите от Силициевата долина, където гиганти като Twitter сложиха на практика край на традиционния офис и обявиха, че всеки може да работи откъдето си поиска.

"Доскоро се смяташе, че не можеш да наемеш най-добрите специалисти, ако нямаш най-готиния офис. Сега виждаме, че така се ограничаваме. Не ни трябва например толкова голям офис в Бургас, за да имаме хора в Бургас. Фокусът ни вече е върху уменията на хората, без значение в кой град или село. Ключовата дума тук е "село", защото немалка част от служителите ни отидоха именно на село за периода на карантина и бяха еднакво продуктивни", казва Цеков.

Време за партньор

До този момент "Скейл фокус" се развива изцяло със собствен капитал. Компанията не разпределя дивидент сред акционерите, а вместо това го реинвестира - познат подход сред младите технологични фирми, при които растежът е по-важен от печалбата, макар за разлика от традиционните стартъпи "Скейл фокус" да работи още отрано на плюс. За миналата година например печалбата е 4 млн. лв.

Цеков, изглежда, е отворен към промяна. Казва, че в момента компанията не търси активно външен инвеститор, но с новата ориентация на фирмата вижда възможност за подкрепа от свеж капитал. "До момента работим със собствен капитал, но в един или друг етап ще е нужен и външен такъв. Наблюдаваме всякакви форми на външно инвестиране, включително заеми, грантове и частни капитали."

Според него няма конкретни параметри, които "Скейл фокус" чака, за да приеме оферта, нито ограничения каква част от компанията може да получи един външен инвеститор. "Гледаме нещата според конкретния случай. Въпросът е с външния инвеститор да имаме синергия, да съвпадат начинът ни на мислене и работа, казва Цеков. Отхвърляли сме не една или две оферти, включително през миналата година."

И нови данъчни притеснения

Най-големите притеснения на Цеков за бъдещето не са свързани толкова с насоката или представянето на "Скейл фокус", в които очевидно вярва, колкото с бизнес климата в България. И по-конкретно с нарастващия шум около възможни големи промени в данъчната система - като отпадане на плоския данък или вдигане на данък печалба.

"В световната икономика ще настъпят размествания на пластовете и ако се окаже, че ние не можем да артикулираме нашите предимства на национално ниво, или пък подкопаем усилията си с усложнена или неприятна данъчна система, няма да успеем да привлечем международния бизнес. Ако се смени данъчната система, икономическите възможности ще ни заобиколят и ще се насочат към Сърбия, Македония и Румъния", казва Цеков.

За "Скейл фокус", която работи почти изцяло за външни пазари, пропускане на възможностите от тези размествания би било пагубно. Според Цеков губещи обаче ще са всички в българската IT екосистема. "Средата и екосистемата са важен елемент. Факт е, че досега индустрията в България расте постоянно, но ни е нужен план как можем да бъдем още по-успешни. Нещо повече - как можем да бъдем лидер в Югоизточна Европа, защото вече имаме възможност за подобна роля", завършва Цеков.

Статията е част от проекта К100: Най-големите компании в България. Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Широкият офис на "Скейл фокус" е почти празен. Юни е и подобно на всички останали софтуерни компании в България и по света работата на служителите е изнесена почти изцяло от вкъщи. През миналата година компанията отбелязва впечатляващ ръст на приходите, който вкарва нея и изпълнителния директор на фирмата Пламен Цеков в полезрението на "Капитал". С ръст от близо 64% на приходите за 2019 г. спрямо тези за 2018 г. - 61.6 млн. лв. спрямо 37.6 млн. лв., "Скейл фокус" се нарежда на 10-то място в общото подреждане на IT компаниите в България в класацията "Капитал 100". Добър резултат за компания, която едва наскоро навърши осмата си година. През тази обаче подобен ръст не може да се очаква, а причината е същата, поради която и офисът е празен - коронавирусът.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    sboychev avatar :-|
    Станимир Бойчев

    Здравейте, Капитал!

    Относно цената на придобиване на Ъпнетикс същата не е обявена от ръководството на Скейл Фокус, но е достъпна и обявена публично в техния индивидуалния финансов отчет за 2018 г. на стр. 35.

    Накратко, дружеството е придобито за 5 232 хил. лв., като от тях 2018 г. са платени 3М, тази година (2020) трябва да платят 231К и през 2021 г. трябва да доплатят още 2М.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK