Индустрията след COVID-19
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Индустрията след COVID-19

Индустрията след COVID-19

Пандемията променя начина, по който се прави бизнес, но носи и нови възможности в машиностроителния сектор

5250 прочитания

© Цветелина Белутова


Статията и видеото са част от проекта К100: Най-големите компании в България. Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Икономическата криза, която беше предизвикана от пандемията от коронавирус, промени до голяма степен начина, по който бизнесът работи. Компаниите от машиностроителния сектор бяха засегнати най-вече от затруднените вериги на доставки, както и от спирането на работа на ключови клиенти. Картината обаче не е еднозначна в цялата индустрия - за някои предприятия новите пазарни реалности носят допълнителни възможности, включително и в резултат на стремежа на световните производители да скъсят веригите си, като прехвърлят производство от Китай към Европа.

При всички положения обаче компаниите очакват бъдещето да донесе повече автоматизация и роботизация. Тези, които не успеят да се адаптират, просто няма да бъдат конкурентоспособни. Това споделят управителят на "Витте аутомотив България" Христо Христов и управителят на "Фесто производство" Георги Атанасов в онлайн уебинар, организиран от "Капитал".

Христо Христов

управител на "Витте аутомотив България"

Наблюдава се тенденция компаниите в света да прехвърлят свои ключови производства в low-cost райони, какъвто е България. В същото време в последните 10 години нашият сектор натрупа много опит и репутация, което ни дава много добри изходни позиции към нас да се трансфeрира бизнес. Мисля, че кризата сега ще работи за нас.

Автосекторът ще претърпи много сериозни реорганизации поради икономическото състояние, в което е в момента, и поради продължаващото трансформиране от традиционни двигатели с вътрешно горене в електрически и хибридни и отражението им върху останалите компоненти. В това отношение нашата компания е в добра позиция и очакваме с въвеждането на дигитализацията и смарт технологиите да се развиваме много по-благоприятно.

Въпросът за автоматизацията, роботизацията и въвеждането на нови технологии става ключов, най-вече от гледна точка на подобряване на производителността на труда и управлението на процесите. Който не се адаптира към новите изисквания на индустрията и на конкурентността, няма как да оцелее следващите години. Планираме инвестиции дори и в този период точно в тази посока.

Георги Атанасов

управител на "Фесто производство"

Освен финансовия ефект от въвеждане на автоматизация или роботизация ние виждаме и друго голямо предимство - огромната гъвкавост. При наличие на голямо количество служители, които сглобяват и монтират изделия, още с възникването на пандемията установихме риска и там, където имаме автоматизирани линии или възможност за автономна работа, проблем буквално нямахме.

От възникването на пандемията и от преди това започващата рецесия в някои браншове установихме, че не се подобрява наличието на свободни ресурси на хора, които са готови веднага да влязат в завода. От друга страна, забелязахме ново предизвикателство. Хората, които са на инженерни позиции, посещават редовно изложения и панаири, за да са в течение с технологиите, но от шест месеца тези събития буквално не съществуват. Тази липса на възможност за поддържане и издигане нивото на инженерния състав ще доведе до някакъв тип негативи за България.

Очакванията ни са, че в следващите няколко години производството ще се локализира - ще има двойно производство, local-for-local производство. От една страна , като превенция на риска от прекъсване на веригите на доставки, от друга, и като тенденция за бърза реакция към пазара и напасване към локални клиенти.
Статията и видеото са част от проекта К100: Най-големите компании в България. Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Икономическата криза, която беше предизвикана от пандемията от коронавирус, промени до голяма степен начина, по който бизнесът работи. Компаниите от машиностроителния сектор бяха засегнати най-вече от затруднените вериги на доставки, както и от спирането на работа на ключови клиенти. Картината обаче не е еднозначна в цялата индустрия - за някои предприятия новите пазарни реалности носят допълнителни възможности, включително и в резултат на стремежа на световните производители да скъсят веригите си, като прехвърлят производство от Китай към Европа.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK