Динамични и във време на криза
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Динамични и във време на криза

Динамични и във време на криза

Бизнес изданието Inc. подреди 5000-те най-бързо растящи бизнеса в САЩ и предприемачите зад тях

3780 прочитания

© Shutterstock


Обединява ги едно нещо - компаниите им са малки, не са листвани на борсата и растат бурно в последните три години. Но предприемачите в класацията на бизнес изданието Inc. за 5000 най-динамични непублични фирми в САЩ са свързани и по друг начин - визията и уменията им, чрез които се разраснаха бързо, им помагат и в настоящата коронакриза.

От 2016 до 2019 г. средните приходи на година на 5000-те дружества в подреждането са 10.2 млн. долара при среден растеж от 165.3%. През този период създателите на компаниите разчитат на идеите, уменията и иновациите си, но работят и във време на икономически подем. Днес това време е безвъзвратно забравено заради пандемията. Въпреки това според авторите на класацията Inc. 5000 само 11% от фирмите са съкратили служители от март насам, а 47% дори наемат квалифицирани хора, освободени от други места. А 80% очакват печалба през 2020 г.

Но най-впечатляващият показател е друг: умението на предприемачите да се променят в условията на криза. Около половината от фирмите в Inc. 5000 ще излязат от пандемията трансформирани от нови продукти, услуги и пазари. Inc. посочва няколко интересни примера. Целта на основателя на калифорнийския производител на спортни облекла и аксесоари ASRV Sportswear Джей Бартън искаше да разшири преди кризата бранда си с верига едноименни фитнеси. Но с настъпването на COVID-19 продажбите на стоките за тренировки на открито се повишиха бурно. "Много от хората не искаха да се завръщат във фитнесите", казва Бартън, чиято компания е на 1170-о място в класацията с приходи от около 10 млн. долара и тригодишен растеж от 386%. Решението на Бартън? Да създаде открити брандирани игрища за тренировки в градските паркове по подобие на баскетболните, където хората тренират с безплатни въжета, уреди и кардио оборудване. "Опитваме се да предложим лек преход на хората, които искат да останат навън и когато всичко това приключи", казва Бартън пред Inc.

Над 40% от участниците в подреждането твърдят, че заради сегашните условия е по-важно от всякога бързо да се разраснат. Едва 10% казват, че най-добре е да забавят развитието си. Друга калифорнийска компания - Pro-Cal Lighting, чиито продажби достигат 19.8 млн. долара, отчита спад от около 10% на бизнеса си с енергийно ефективно осветление за търговски, офис и училищни сгради, тъй като учебни заведения и общински власти намаляват разходите си. Ето защо основателят Браян Моралес решава да промени Pro-Cal към доставчик на инфраструктура за смарт градове. Според него вече не става дума само за енергийна ефективност, а и за осигуряване на широколентов интернет за по-бедни квартали, привличане на други предприемачи с нови технологии и много други възможности. "Затова инвестираме сега, за да правим пари после", допълва той пред изданието.

Над една трета от участниците в Inc. 5000 вече търсят клиенти, които никога преди не са обслужвали. Класираната на 3289 място рекламна агенция от Ню Йорк Our Man in Havana досега е имала един основен клиент - Hyatt Hotels, който естествено е ударен от коронавируса. В резултат приходите на Our Man in Havana се сриват с 80%. Сега фирмата прави нещо, което преди не е и помисляла заради нужните по-големи усилия - да предлага услугите си на отделни хотели, и то според финансовите възможности на клиента. Създателят на агенцията Андрю Голъм очаква дори и след възстановяването на бизнеса на Hyatt да продължи да обслужва самостоятелни хотели, които след време според него ще добавят между 30% и 50% към приходите.

Други фирми в Inc. 5000 разработват нови продукти и услуги за сегашните си клиенти. FarmLogix (класирана на 165-а позиция) е фирма от Чикаго, която помага на големи организации като болници, университети и корпорации да си доставят хранителни стоки от местни производители за своите пациенти, студенти и служители. По време на пандемията много от клиентите на FarmLogix затвориха офисите си. Ето защо фирмата разработи приложение, чрез което им дава възможност да предоставят излишната храна на удобни места за нуждаещи се като паркинги или локални ресторанти. Основателката Линда Малърс казва, че тепърва вижда нови приложения на апликацията: корпоративните кафенета могат да предлагат доставки през нея, а ресторанти, болници и университети могат да се превърнат в места за вземане на кутии с поръчани продукт

Лидерът

Да откриеш нишата навреме


Фотограф: Капитал


Базираната в Атланта, Джорджия, OneTrust е лидер в класацията на Inc. 5000 с над 70 млн. долара приходи и впечатляващ тригодишен растеж на бизнеса от 48 337%. Компанията е водеща в световен план в областта на технологиите за покриване на изискванията за личните данни. Най-общо казано, OneTrust изгражда набор от дигитални инструменти, които предоставят на клиентите ясен поглед как да боравят с личните данни на потребителите, които събират. Което пък им помага да покриват строгите международни правила за личните данни като европейската General Data Protection Regulation (GDPR). Клиенти на OneTrust са половината от групите във Fortune 500 и са общо над 6000, сред които Aetna, Oracle, Raytheon, Bertelsmann и Maersk - от почти всяка индустрия и бизнес.

Основателят на компанията Кабир Бардей разбира колосалната ниша и възможности още в зародиша на този пазар преди години. Родителите му са индийски имигранти, които пристигат в Атланта предз 1983 г. Твърдо решени да постигнат американската мечта. Баща му е софтуерен инженер, който записва Кабир още на 10-годишна възраст в местни колежански компютърни курсове. Родителят му напуска работата си в IT фирма и става предприемач (отваря няколко ресторанта и бензиностанции) и същевременно дава първата инвестиция на сина, за да отвори свой уеб бизнес като ученик. Кабир сега признава, че чрез него е изкарвал далеч повече пари от косенето на трева на съседите в квартала. "Отивах при всички малки бизнеси в района и им изграждах уеб страници за 5, 6 или 7000 долара - какъвто бюджет имаха", казва Кабир пред Inc. След като завършва Технологичния университет на Джорджия, Бардей работи в местната бързорастяща компания AirWatch, която помага на клиентите си да правят мобилните устройства на служителите си по-сигурни, за да няма изтичане на информация. През 2014 г. AirWatch е купена от VMware за над 1.5 млрд. долара. Също като баща си преди него и той решава, че вече е приключил с корпоративната работа и решава да стане предприемач.

Едната идея е да стане франчайз партньор в региона на калифорнийската пица верига Pizza Studio. Но Бардей има сериозни съмнения дали това е секторът, в който иска да работи. "Всеки завършил колеж може да отвори франчайз. И си казах: но кои са уникалните ми умения", спомня си младият предприемач днес. Така стига до идеята за OneTrust. По време на технологична конференция той разбира, че щатската индустрия е зле подготвена за GDPR. Според него европейците са далеч напред по отношение на защитата на личните данни на потребителите. Въпреки масираното лобиране от бизнеса против закони като GDPR, Бардей е убеден, че те са неизбежни и фирмите не разполагат с нужните технологии за прилагането и спазването им.

"Не съм виждал подобна индустрия в растеж. Имаше нещо сгрешено: консултантите бяха основно юристи, които посочваха какво всяка компания трябва да промени чисто законово. Но GDPR изискваше фундаментални промени в технологичната архитектура на компаниите", казва той. Така той създава собствена компания, която първоначално финансира сам, но в един момент представя идеята на бившите основатели на AirWatch, която решават да я финансират. "Имах бизнес партньори, които разбираха бизнес софтуера, вярваха ми и знаеха, че за спечелването на пазарен дял трябва да си готов за всякакви рискове", казва Бардей.

Днес стартъпът му има над 100 технологични патента и 1500 служители в осем различни офиса в цял свят. OneTrust е лидер в сектор, вече оценяван на милиарди. Бардей признава, че бързото разрастване се е отразило дори на здравето му заради постоянния стрес и пътуване, но не мисли за отказване или спиране.

Обединява ги едно нещо - компаниите им са малки, не са листвани на борсата и растат бурно в последните три години. Но предприемачите в класацията на бизнес изданието Inc. за 5000 най-динамични непублични фирми в САЩ са свързани и по друг начин - визията и уменията им, чрез които се разраснаха бързо, им помагат и в настоящата коронакриза.

От 2016 до 2019 г. средните приходи на година на 5000-те дружества в подреждането са 10.2 млн. долара при среден растеж от 165.3%. През този период създателите на компаниите разчитат на идеите, уменията и иновациите си, но работят и във време на икономически подем. Днес това време е безвъзвратно забравено заради пандемията. Въпреки това според авторите на класацията Inc. 5000 само 11% от фирмите са съкратили служители от март насам, а 47% дори наемат квалифицирани хора, освободени от други места. А 80% очакват печалба през 2020 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 2
    Legal.Tech avatar :-|
    Legal Tech BG

    Последните развития в сферата на личните данни са добър пример за посокота, в която трябва да вървим. GDPR е изключително важен и все почеве организации осъзнават този факт.
    https://legal-tech.bg/gdpr


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK