Пеевски си купи водата "Ком"

Дистрибуторът "Експрес логистика и дистрибуция" придобива бутилиращата компания от собственика на "Юнион Ивкони"

Темата накратко
  • Сделката е станала през юни чрез свързвания с депутата дистрибутор ЕЛД.
  • Продавач е мениджърска компания, близка до "Еврохолд" и финансирана от ББР.
  • Изворът в Монтанско е разработен преди 15 години от собственика на "Етап Адресс" Галя Топалова и има малък пазарен дял.

През последните години производствените и търговските бизнес владения на Делян Пеевски по-скоро се свиваха - той продаде цигарените марки на "Булгартабак" за 100 млн. евро, затвори веригата Lafka, отказа се от дистрибуцията на вестници, като я прехвърли на сметката на държавата, преди седмици се раздели и с мандрата си. Затова новите придобивки се забелязват. А това лято свързаният с депутата търговец на едро - "Експрес логистика и дистрибуция", е купил минералната вода "Ком". Видно от документите в Търговския регистър сделката е финализирана с джиросване на акциите на бутилиращото дружество на 16 юни, но няма информация за цената или други детайли. От новия собственик не отговориха на изпратените от "Капитал" въпроси.

Продавач е "Транспект", компания, създадена с цел в началото на 2019 г. да изкупи автобусната компания "Юнион Ивкони" и част от конкурента ѝ "Етап Адресс" и да обедини и преструктурира бизнеса и задълженията им. "Минерална вода КОМ" влиза миналата година в сделката именно по тази линия - от създаването ѝ през 2013 г. компанията е собственост "Етап Адресс" на Галя Топалова и турския ѝ партньор Зеки Байрам.

Какво се продава

"Минерална вода КОМ" не е сред големите играчи в сектора. За 2018 г. тя отчита почти 4 млн. лв. приходи и 242 хил. лв. печалба, а за миналата оборотът леко пада. Компанията притежава концесия за добив на минерална вода от находище "Бързия" в близост до едноименното село край Берковица. Тя е сключена през 2005 г. (тогава с "Етап Адресс", преди да се обособи в отделно дружество) и е 35-годишна, което означава, че дружеството ще може да добива вода от нея още 20 години.

Общо годишно от находището могат да се добиват до 21.6 хил. куб.м вода при среднодневно до 1 л/сек, а пиково до 2.5 л в секунда за 250 дни годишно. Самата концесия предвижда еднократна такса 6 хил. лв. плюс по още 2.72 долара на всеки използван кубик. Минималното годишно концесионно възнаграждение е 36.64 хил. долара, като компанията поема още ангажимент да инвестира 750 хил. лв. в бутилиращо предприятие. Такова е изградено в с. Бързия, като по данни от "Апис" към юни 2020 г. компанията плаща осигуровки на 72 служители.

Основателят на компанията Галя Топалова още преди две години е търсила продажба на транспортния си бизнес и на този с минерална вода. Периодът съвпада с края на най-голямата сделка в сектора - през 2017 г. белгийската Spadel оцени пазарния лидер в България "Девин" на 120 млн. евро. Сделката сега, а и първата препродажба на водата "Ком" е далеч от този порядък - през годините в инсталацията са вложени 3-4 млн. евро според медийни публикации, а приходите и пазарният дял днес не предполагат сделка за десетки милиони.

Представители на сектора оценяват пазарния дял на водата "Ком" на между 1 и 2%, а целият пазар за миналата година на бутилирана вода в страната е 700 млн. литра, като тук не влиза водата в галони. Като стойност продажбите варират между 500 и 700 млн. лева с ДДС. "Ком" няма собствена дистрибуция, което изглежда като основен плюс на новия собственик - ЕЛД може да осигури покритие в цялата страна.

Две мениджърски дружества

И продавачът, и купувачът са компании, формално собственост на мениджърите им, но свързвани с конкретни икономически групи.

В "Транспект" съакционери се водят Георги Атанасов и Стоян Динев, които навлязоха в автобусния бизнес с 40 млн. евро заем от ББР през пролетта на миналата година. Основният им актив - "Юнион Ивкони", преди това е собственост грубо наполовина на основателя Ивайло Константинов (депутат от ГЕРБ в предишното Народно събрание) и "Синтетика", близка до "Еврохолд" паралелна структура. Самата тя беше създадена по подобен начин - през 2010 г. "Еврохолд" отдели в нея производствени активи и тя беше продадена на Ивайло Стоянов, който през годините е бил мениджър в компании от структурата на застрахователния холдинг.

Сега същият Ивайло Стоянов няма формално връзки със "Синтетика" или "Еврохолд", но пък е съуправител на "Юнион Ивкони" и "Груп плюс" (автобуси, придобити от "Етап адресс") с Георги Атанасов. Двамата могат да представляват компанията само заедно.

ЕЛД пък до миналата година беше собственост на British American Tobacco. Дистрибуторът беше част от пакетната сделка, с която през 2017 г. контролираният от депутата от ДПС Делян Пеевски "Булгартабак" продаде марките си на международния концерн. През 2019 г. обаче компанията се върна в български ръце, като беше придобита от "Логистик груп инвест", която при учредяването ѝ е собственост с по 50% на Христо Лефтеров и адв. Симеон Алексиев.

Лефтеров е управител на ЕЛД през периода 2015 - 2017 г., когато тя е част от групата на "Булгартабак", т.е. от периода на свързаност с Пеевски. През миналата година за кратко той беше управител и на новосъздадено дъщерно дружество на бившата цигарена фабрика "Благоевград БТ" - "Бул експрес логистик", което води до предположения, че може да е имало първоначален план ЕЛД да се върне в рамките на холдинга. Симеон Алексиев пък от 2014 г. е в борда на "Лафка маркет", като напуска при влизането му в ЕЛД. Третият член на борда на дистрибуторската компания също идва от Lafka. През март 2020 г., след като веригата павилиони затвори, "Експрес логистика и дистрибуция" създава и ново дружество - "ЕЛД ритейл", което би могло да говори и за навлизане на пазара на дребно.

Любопитен детайл е, че преди пет години, когато Пеевски беше в процес на изсветляване на бизнес, беше регистрирал две компании с "вода" в името си: "Био уотър инвестмънт" и "Био уотър", но те не развиха дейност и от 2018 г. са заличени. Сега явно ще се прави втори опит за "воден" бизнес. Купувачът обаче не изглежда много мотивиран да показва новата си собственост - уебсайтът на ЕЛД явно не е обновяван от месеци, тъй като партньори са посочени затворената Lafka, говори се за дистрибуция на вестници и стои логото на лотарията на Васил Божков, който напоследък открито напада Пеевски. А водата "Ком" не е добавена като дейност.

Още от Капитал