Пеевски си купи водата "Ком"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пеевски си купи водата "Ком"

Пеевски си купи водата "Ком"

Дистрибуторът "Експрес логистика и дистрибуция" придобива бутилиращата компания от собственика на "Юнион Ивкони"

Николай Стоянов, Мара Георгиева
29080 прочитания

© Юлия Лазарова


Темата накратко
  • Сделката е станала през юни чрез свързвания с депутата дистрибутор ЕЛД.
  • Продавач е мениджърска компания, близка до Еврохолд" и финансирана от ББР.
  • Изворът в Монтанско е разработен преди 15 години от собственика на "Етап Адресс" Галя Топалова и има малък пазарен дял.

През последните години производствените и търговските бизнес владения на Делян Пеевски по-скоро се свиваха - той продаде цигарените марки на "Булгартабак" за 100 млн. евро, затвори веригата Lafka, отказа се от дистрибуцията на вестници, като я прехвърли на сметката на държавата, преди седмици се раздели и с мандрата си. Затова новите придобивки се забелязват. А това лято свързаният с депутата търговец на едро - "Експрес логистика и дистрибуция", е купил минералната вода "Ком". Видно от документите в Търговския регистър сделката е финализирана с джиросване на акциите на бутилиращото дружество на 16 юни, но няма информация за цената или други детайли. От новия собственик не отговориха на изпратените от "Капитал" въпроси.

Продавач е "Транспект", компания, създадена с цел в началото на 2019 г. да изкупи автобусната компания "Юнион Ивкони" и част от конкурента ѝ "Етап Адресс" и да обедини и преструктурира бизнеса и задълженията им. "Минерална вода КОМ" влиза миналата година в сделката именно по тази линия - от създаването ѝ през 2013 г. компанията е собственост "Етап Адресс" на Галя Топалова и турския ѝ партньор Зеки Байрам.

Какво се продава

"Минерална вода КОМ" не е сред големите играчи в сектора. За 2018 г. тя отчита почти 4 млн. лв. приходи и 242 хил. лв. печалба, а за миналата оборотът леко пада. Компанията притежава концесия за добив на минерална вода от находище "Бързия" в близост до едноименното село край Берковица. Тя е сключена през 2005 г. (тогава с "Етап Адресс", преди да се обособи в отделно дружество) и е 35-годишна, което означава, че дружеството ще може да добива вода от нея още 20 години.

Общо годишно от находището могат да се добиват до 21.6 хил. куб.м вода при среднодневно до 1 л/сек, а пиково до 2.5 л в секунда за 250 дни годишно. Самата концесия предвижда еднократна такса 6 хил. лв. плюс по още 2.72 долара на всеки използван кубик. Минималното годишно концесионно възнаграждение е 36.64 хил. долара, като компанията поема още ангажимент да инвестира 750 хил. лв. в бутилиращо предприятие. Такова е изградено в с. Бързия, като по данни от "Апис" към юни 2020 г. компанията плаща осигуровки на 72 служители.

Основателят на компанията Галя Топалова още преди две години е търсила продажба на транспортния си бизнес и на този с минерална вода. Периодът съвпада с края на най-голямата сделка в сектора - през 2017 г. белгийската Spadel оцени пазарния лидер в България "Девин" на 120 млн. евро. Сделката сега, а и първата препродажба на водата "Ком" е далеч от този порядък - през годините в инсталацията са вложени 3-4 млн. евро според медийни публикации, а приходите и пазарният дял днес не предполагат сделка за десетки милиони.

Представители на сектора оценяват пазарния дял на водата "Ком" на между 1 и 2%, а целият пазар за миналата година на бутилирана вода в страната е 700 млн. литра, като тук не влиза водата в галони. Като стойност продажбите варират между 500 и 700 млн. лева с ДДС. "Ком" няма собствена дистрибуция, което изглежда като основен плюс на новия собственик - ЕЛД може да осигури покритие в цялата страна.

Две мениджърски дружества

И продавачът, и купувачът са компании, формално собственост на мениджърите им, но свързвани с конкретни икономически групи.

В "Транспект" съакционери се водят Георги Атанасов и Стоян Динев, които навлязоха в автобусния бизнес с 40 млн. евро заем от ББР през пролетта на миналата година. Основният им актив - "Юнион Ивкони", преди това е собственост грубо наполовина на основателя Ивайло Константинов (депутат от ГЕРБ в предишното Народно събрание) и "Синтетика", близка до "Еврохолд" паралелна структура. Самата тя беше създадена по подобен начин - през 2010 г. "Еврохолд" отдели в нея производствени активи и тя беше продадена на Ивайло Стоянов, който през годините е бил мениджър в компании от структурата на застрахователния холдинг.

Сега същият Ивайло Стоянов няма формално връзки със "Синтетика" или "Еврохолд", но пък е съуправител на "Юнион Ивкони" и "Груп плюс" (автобуси, придобити от "Етап адресс") с Георги Атанасов. Двамата могат да представляват компанията само заедно.

ЕЛД пък до миналата година беше собственост на British American Tobacco. Дистрибуторът беше част от пакетната сделка, с която през 2017 г. контролираният от депутата от ДПС Делян Пеевски "Булгартабак" продаде марките си на международния концерн. През 2019 г. обаче компанията се върна в български ръце, като беше придобита от "Логистик груп инвест", която при учредяването ѝ е собственост с по 50% на Христо Лефтеров и адв. Симеон Алексиев.

Лефтеров е управител на ЕЛД през периода 2015 - 2017 г., когато тя е част от групата на "Булгартабак", т.е. от периода на свързаност с Пеевски. През миналата година за кратко той беше управител и на новосъздадено дъщерно дружество на бившата цигарена фабрика "Благоевград БТ" - "Бул експрес логистик", което води до предположения, че може да е имало първоначален план ЕЛД да се върне в рамките на холдинга. Симеон Алексиев пък от 2014 г. е в борда на "Лафка маркет", като напуска при влизането му в ЕЛД. Третият член на борда на дистрибуторската компания също идва от Lafka. През март 2020 г., след като веригата павилиони затвори, "Експрес логистика и дистрибуция" създава и ново дружество - "ЕЛД ритейл", което би могло да говори и за навлизане на пазара на дребно.

Любопитен детайл е, че преди пет години, когато Пеевски беше в процес на изсветляване на бизнес, беше регистрирал две компании с "вода" в името си: "Био уотър инвестмънт" и "Био уотър", но те не развиха дейност и от 2018 г. са заличени. Сега явно ще се прави втори опит за "воден" бизнес. Купувачът обаче не изглежда много мотивиран да показва новата си собственост - уебсайтът на ЕЛД явно не е обновяван от месеци, тъй като партньори са посочени затворената Lafka, говори се за дистрибуция на вестници и стои логото на лотарията на Васил Божков, който напоследък открито напада Пеевски. А водата "Ком" не е добавена като дейност.

Темата накратко
  • Сделката е станала през юни чрез свързвания с депутата дистрибутор ЕЛД.
  • Продавач е мениджърска компания, близка до Еврохолд" и финансирана от ББР.
  • Изворът в Монтанско е разработен преди 15 години от собственика на "Етап Адресс" Галя Топалова и има малък пазарен дял.

През последните години производствените и търговските бизнес владения на Делян Пеевски по-скоро се свиваха - той продаде цигарените марки на "Булгартабак" за 100 млн. евро, затвори веригата Lafka, отказа се от дистрибуцията на вестници, като я прехвърли на сметката на държавата, преди седмици се раздели и с мандрата си. Затова новите придобивки се забелязват. А това лято свързаният с депутата търговец на едро - "Експрес логистика и дистрибуция", е купил минералната вода "Ком". Видно от документите в Търговския регистър сделката е финализирана с джиросване на акциите на бутилиращото дружество на 16 юни, но няма информация за цената или други детайли. От новия собственик не отговориха на изпратените от "Капитал" въпроси.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    kdo52372883 avatar :-|
    kdo52372883

    Бравос. Още едно нещо, което спирам да купувам. Още от днес! Единственият начин да се отървем от #ГРУХ е да го уморим от глад. Буквално. Иначе няма да стане.

  • 3
    cmf1446637585478928 avatar :-?
    Petia Nikolova

    Е, като е закрил " Лафка"-а, що будките са още по тротоарите? Като паметници - символи ли държат?

  • 4
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Всичко, до което се докосне този човек, изсъхва. Добре че си има министър-председател и цяло правителство, които да финансират неговите "бизнеси" с държавни пари, иначе всичко отива на кино.

  • 5
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    До коментар [#1] от "kdo52372883":

    Доста мазнинки му е натрупал Борисов, че да умре от глад.

    Чак станах популярен напоследък. Нямаше защо да викам на роднините не купувай това, не пазарувай в Лафка.. Е, пак ще стана досаден за нещо.

    Пожелавам му много бизнес неслуки.

  • 6
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    До коментар [#3] от "Petia Nikolova":

    Полезно е за популацията. Като пита унучето "що е туй оранжевото, дедо" - да му кажеш - тука Бойко президента преди 50 години осигури чадър на един Али Баба да продава билетчета за търкане. Да, тези - дето сега са на Цеката. Та после разпъна чадър над Пеевски, да си продава билетчетата из цялата страна.

    Та нещо го ядоса Али Баба, спряха му билетчетата, та така и оранжевите бутки останаха без бизнес. После Пеевски излезе от бизнеса и стана Министър председател.

  • 8
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    E, сега лесно може да я ребрандира на КОЙ, че и такава марка мисля си беше запазил!

  • 9
    iliander avatar :-|
    iliander

    >>Прасето Пеевски,може да си купи и съдии и Прокурори,които да пазят несметните му богатства в ограбена майка България!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK