Смесеният ефект на Covid-19 върху компаниите за медицински изделия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Смесеният ефект на Covid-19 върху компаниите за медицински изделия

Смесеният ефект на Covid-19 върху компаниите за медицински изделия

Американският гигант в сектора Medtronic е нагледен пример

The Economist
2119 прочитания

По време на рецесията от COVID-19 няколко индустрии едновременно спечелиха и изгубиха толкова много, колкото производителите на медицинско оборудване. Пандемията доведе до срив на избираемите медицински процедури и сложното им оборудване и нанесе мощен удар върху продажбите. В същото време кризата създаде възможности за фирмите, които произвеждат апарати за обдишване и комплекти за тестване.

Динамика

За да си представите колко динамично се е развила ситуацията, погледнете Medtronic. На 25 август американският гигант с пазарна капитализация 138 млрд. долара обяви финансовите си резултати за последните три месеца до юли. На пръв поглед резултатите изглеждат много лоши. Приходите са се сринали със 17% до 6.5 млрд. долара в сравнение със същото тримесечие година по-рано. Нетните приходи са намалели почти наполовина. Фирмата отказва да представи своите финансови прогнози заради пандемията.

И въпреки това инвеститорите и анализаторите са щастливи. Една от причините е, че са се опасявали от по-лошо представяне: Medtronic успешно е надскочила прогнозите както за приходите, така и за разходите. Другата е, че продажбите на апарати за обдишване се увеличиха петкратно и смекчиха общия спад на приходите. Сега шефът на компанията Джеф Марта очаква връщане до "нормален растеж" в рамките на няколко тримесечия.

Съживяването в Medtronic вещае по-голяма възвращаемост за фирмите, които произвеждат медицински изделия. Мат Микшич от инвестиционната банка Credit Suisse отбелязва, че тези компании посрещат кризата с вятър в платната. Те бяха задвижени от силния растеж на приходите в сектора в световен мащаб. Миналата година консултантската компания KPMG прогнозира продажбите по света да нараснат от 371 млрд. долара през 2015 г. до 795 млрд. през 2030 г. Тим ван Бийзен от консултантската компания Bain отбелязва бум на продажбите на устройства, използвани при ортопедични, неврохирургични и сърдечно-съдови операции преди пандемията. В резултат на това цените на акциите на компаниите в индекса Dow Jones Select Medical Equipment са надминали тези на компаниите от Big Pharma и на тези от S&P 500 за последните пет години.

KPMG прогнозира продажбите на медицински изделия в света да достигнат 795 млрд. долара през 2030 г. при 371 млрд. през 2015 г.

Докога ще продължи

Дали това изключително представяне ще се задържи зависи в голяма част от развитието на пандемията. За да продадат медицинско оборудване и свързаните с тях услуги, производителите им разчитат на армия от добре обучени търговски представители, които да спечелят лекарите на своя страна и да ги обучат. Според анкета, направена от Bain, преди пандемията девет от десет медицински лица са предпочитали контакт на живо с представители на компаниите. Както обяснява Ван Бийзен, много хирурзи оценяват съветите от най-добрите им представители, които познават най-модерните технологии за операции по-добре от лекарите. Някои от хирурзите разчитат на представителите да им покажат предпочитаните инструменти преди интервенция. Сега Bain открива, че повече от 60% от тях странят от контакти на живо.

Дълъг период на рестрикции може да повлияе на индустрията по неочакван начин. Големите компании могат да спрат да работят с амбулаторни центрове, смята Ван Бийзен. Тези центрове са по-малки от болниците, имат по-малки разходи и не са толкова привързани към скъпи марки и техните търговски представители. Но Микшич смята, че при специалности като гръбначната хирургия, където голяма част от процедурите се извършват на място, липсата на достъп до тях може да наложи лидери на пазара и да спъне конкурентите. Миналата седмица Medtronic се похвали, че печели пазарен дял в най-големите си бизнеси. Както казва Джеф Марта, ако фирмата "набере сили", то ще е благодарение на старите й продажби.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

По време на рецесията от COVID-19 няколко индустрии едновременно спечелиха и изгубиха толкова много, колкото производителите на медицинско оборудване. Пандемията доведе до срив на избираемите медицински процедури и сложното им оборудване и нанесе мощен удар върху продажбите. В същото време кризата създаде възможности за фирмите, които произвеждат апарати за обдишване и комплекти за тестване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK