Подкупът се отплаща - ако не ви хванат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Подкупът се отплаща - ако не ви хванат

Подкупът се отплаща - ако не ви хванат

Нов доклад се опитва да определи количествено възвращаемостта за мултинационалните компании от даването на пари под масата

The Economist
3312 прочитания

Много големи компании може и да се затрудняват заради намаляване на продажбите, но времената са натоварени и за хората, които се борят срещу подкупите. В Мексико всички говорят за твърденията на бившия шеф на държавния петролен гигант Pemex, че голям брой високопоставени политици са получили подкупи от различни компании, включително бразилската строителна група Odebrecht. Скандалът е последният от серия случаи, свързани с подкупи, които стигнаха до първите страници на вестниците тази година, започвайки с рекордното споразумение на Airbus за 4 млрд. долара през януари, когато европейският производител на самолети беше обвинен в корупция и незаконни разплащания в редица страни.

Подкуп - сделка

Корпоративните подкупи не са нещо ново. При анкетиране обикновено между една трета и една втора от компаниите твърдят, че са загубили бизнес сделки, тъй като конкурентите им са платили подкупи, за да спечелят договорите. Но подобен метод на изследване, разчитащ на човешките възприятия, има очевидни ограничения. Ново, по-внимателно проведено проучване прави някои поразителни заключения.

Рагавендра Рау от Judge Business School на Университета в Кеймбридж, Ян-Льонг Чонг от Education University в Хонконг и Арис Сторайтис от Hong Kong Baptist University са проучили близо 200 доказани случая на подкупване в 60 различни държави, случили се между 1975 и 2015 г. За компаниите, които са подкупвали, те открили изключително сериозни облаги в краткосрочен план: всеки долар подкуп носи между 6 и 9 долара допълнителна възвращаемост спрямо тази на фондовата борса.

Това обаче не взима предвид шансовете да бъдат хванати. Те значително се повишаха след затягането на 43-годишния американски закон против подкупи, Законът за чужди корупционни практики Foreign Corrupt Practices Act (fcpa), който беше подобрен, а други държави приеха подобни закони. Броят на случаите, с които се занимава fcpa, значително се повиши след финансовата криза 2007 - 2009 г. според Stanford Law School. При президента Доналд Тръмп те малко са намалели, след като той открито критикува fcpa за отблъскване на американските фирми отвъд океана, но все пак броят им остава доста над историческите средни нива. Общите глоби за погазване на регулациите са били 14 млрд. долара от 2016 до 2019 г., 48 пъти повече от сумата през четирите години преди 2007 г.

Всеки долар подкуп носи между 6 и 9 долара допълнителна възвращаемост спрямо тази на фондовата борса.

Рушветът не зависи от демокрацията

Авторите на изследването също така тествали 11 хипотези от минали проучвания на рушветите. Те открили подкрепа за някои, например че фирмите плащат по-голям подкуп, когато очакват да получат по-големи изгоди, и че средната полза от подкупване е много по-малка на места, на които източниците на доходи на политиците са по-прозрачни.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Много големи компании може и да се затрудняват заради намаляване на продажбите, но времената са натоварени и за хората, които се борят срещу подкупите. В Мексико всички говорят за твърденията на бившия шеф на държавния петролен гигант Pemex, че голям брой високопоставени политици са получили подкупи от различни компании, включително бразилската строителна група Odebrecht. Скандалът е последният от серия случаи, свързани с подкупи, които стигнаха до първите страници на вестниците тази година, започвайки с рекордното споразумение на Airbus за 4 млрд. долара през януари, когато европейският производител на самолети беше обвинен в корупция и незаконни разплащания в редица страни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK