Най-вероятно всеки родител си е мечтал да има поне едно място, в което спокойно да може да сподели притесненията си и да срещне подкрепа в тежките емоционални моменти. За такова копнее и Полина Коцева, която наскоро е преживяла развод. Покрай организирането на благотворителната кампания за самотните майки във Варна обаче се запознава с човек, който минава през същото - нейния бъдещ личен и професионален партньор Иво Илиев. Докато разказват за проблемите си един на друг и споделят колко трудно е отглеждането на едно дете дори и без такива форсмажорни обстоятелства, решават, че всъщност могат да помогнат на другите да бъдат изслушани и разбрани.
По този начин преди пет години се ражда "Funтазия", първоначално като клуб, в който идват родители, търсещи подкрепа или помощ при отглеждането на детето, а по-късно като организация, която разработва авторски материали и ресурси за развитие на емоционалната интелигентност на децата и своеобразно училище по емоции за семействата. Основателите на "Funтазия" вярват, че няма лоши емоции, когато са споделени и осъзнати, и искат те да стигнат до повече хора, детски градини и училища в България.
Потапяне в модела на интелигентността
"Funтазия" работи по методиките за развитие на социалната и емоционалната интелигентност, които не са познати в България, но отдавна се използвани по света. Двамата партньори се свързват с учените, които са ги създали, за да разберат как да ги приложат тук, тъй като трябва да се адаптират според спецификите на българския пазар и образователната система. После на тази база започват да провеждат много занятия - английски език, който включва определен подход с емоционална интелигентност, разсъждения, разговори, сугестопедия, балет, театър, арт клуб, танци. "Например въпросът "как са се чувствали опълченците на Шипка в този момент, какво им е дало надежда" звучи доста просто, обаче отключва множество тригери за надеждата. На практика не се включва в методологическите указания, а е част от тях", обяснява Илиев. Работата на "Funтазия" с педагозите се изразява именно в стиковането на тази методика и обратната връзка от прилагането ѝ.
Моделът тръгва успешно в клуба, а по-късно се разраства и извън него.
"Ние дадохме концепцията и казахме на хората, че работи при нас, помолихме ги дадат обратна връзка, за да разширим групата и да надграждаме общите усилия. Така и стана - осъществихме колаборация с родителите и учителите на децата, за да обхванем техните среди. После обаче решихме, че би трябвало колкото се може повече хора да стигнат до него", казва Полина Коцева. Подсказка, че подобно нещо е нужно, са множеството заявки от родители и учители, които са си изтеглили и използват безплатните над 100 материала на "Funтазия". "Оказа се, че огромно количество хора и семейства са наблюдавали какво се прави в центъра и са имали потребност да го поискат в своя дом. Тогава започнахме да обмисляме за варианта да го разпространим", казва основателката.

Това става през 2017 г. с пускането на първия ресурс, който на практика може да превърне дома в игра. Той представлява табло, което детето попълва на отиване и излизане от вкъщи. Така може да се проследи как то се чувства всеки ден, преди да отиде и след като се върне от училище, а след месец родителите представят и обсъждат тези резултати с педагогически съветник. След пускането на продукта "Funтазия" започва да работи с най-голямата организация за емоционална интелигентност в света, която има над 20-годишен опит - 6 seconds, и вече две години организира заедно с нея фестивала Pop-up в България.
Другите платени продукти са семейна настолната игра, магнити, карти с емоции със седем игри и табла, които превръщат средата в игрова площадка. Всеки от тях всъщност се допълва от безплатен - например с магнитния пъзел върви дневник на емоциите, който е наличен в безплатната банка в сайта на организацията. "Разликата е, че към тези платени ресурси нещата са доста по по-подробни, могат да се играят постоянно, докато примерно безплатните са допълнение към платените, опознавателни са за материята. Направено е така, че когато закупиш платения ресурс и го комбинираш, получаваш разнообразие", обяснява Иво Илиев. Всички материали се произвеждат в България благодарение на партньорите на "Funтазия", а авторските права на фирмата са запазени.
Превенция на емоциите

Повечето от продуктите са подходящи за деца над 3-годишна възраст и помагат за разпознаване на емоциите и тяхното разбиране. Така например, ако някой се замисли в определен момент какво чувства и си обясни защо това се случва, е доста по-склонен да промени следващата си реакция към по-добра. Идеята на "Funтазия" е да се работи превантивно - преди детето да е решило да удари, обиди, да се е затворило или потиснало, но и когато се случи инцидент, то да може да не бъде жертва или да превърне някой друг в жертва, а да го преодолее по най-здравословния начин.

Друг много ефикасен метод са асоциациите с емоции и разказването на истории. "Ние имаме син на две и половина, който иска да комуникира, но няма много богат речник, разбира се. Но се е случвало с няколко прости думи да разкаже история. Например създава с материалите едно личице, което е уплашено, и ние му казваме какво значи това, питаме го какво има. Той казва "падам, падам, удрям, крачето" и по този начин казва много. А тук ролята на родителя е да му обясни, че това е нормално, да даде пример и той, когато е бил уплашен. Тези неща са много важни връзки в съзнанието, тази комуникация, че ставаш приятел на детето", обяснява Полина Коцева.
Макар и да са предимно за деца, ученици или студенти, изненадващо интерес към продуктите има и от възрастни хора и фирми, отбелязва тя. В чужбина всъщност подобни методи се използват при тиймбилдинги. "Когато си мениджър, това да разбираш другите и техните емоции играе доста добра роля. Може би хората си ги купуват, защото си дават сметка, че щом са им помогнали да се разберат с тийнейджърите вкъщи, може да даде резултат и на работа", коментира Илиев. Осъзнавайки колко е важно това, компанията организира и безплатни събития за бизнеса, като например EQ Cafe, където 30 психолози от САЩ и Европа се обединяват и разказват за разработването активности за възрастни хора, за служители в компании.
Noble goal
Към момента бизнесът се самоиздържа, като разчита главно на средства от продажбата на материали, консултинг и участие в различни програми, но целта на "Funтазия" не е чисто комерсиална. Идеята на 6 seconds e дългосрочно начинание и българският екип гледа на него като на nobel goal. "Бизнесът съществува, защото изкарва някакви пари, но целта му трябва да е много по-възвишена", смята Коцева. Така собствениците на "Фантазия кидс" вече са свикнали да живеят с мисълта, че нейната "крайна точка" е много далеч в бъдещето. А в краткосрочен план екипът вече е разработил програмата си за излизане на международния пазар, където среща голям интерес към авторските продукти, създадени тук, като например приказките за различните емоции, които са напълно безплатни. В клуба пък продължават да се провеждат консултации, курсове и срещи на funтазьорите, които засягат различни големи теми като емоционална подкрепа, екипност и др.
Най-вероятно всеки родител си е мечтал да има поне едно място, в което спокойно да може да сподели притесненията си и да срещне подкрепа в тежките емоционални моменти. За такова копнее и Полина Коцева, която наскоро е преживяла развод. Покрай организирането на благотворителната кампания за самотните майки във Варна обаче се запознава с човек, който минава през същото - нейния бъдещ личен и професионален партньор Иво Илиев. Докато разказват за проблемите си един на друг и споделят колко трудно е отглеждането на едно дете дори и без такива форсмажорни обстоятелства, решават, че всъщност могат да помогнат на другите да бъдат изслушани и разбрани.
По този начин преди пет години се ражда "Funтазия", първоначално като клуб, в който идват родители, търсещи подкрепа или помощ при отглеждането на детето, а по-късно като организация, която разработва авторски материали и ресурси за развитие на емоционалната интелигентност на децата и своеобразно училище по емоции за семействата. Основателите на "Funтазия" вярват, че няма лоши емоции, когато са споделени и осъзнати, и искат те да стигнат до повече хора, детски градини и училища в България.
1 коментар