Кажи ми как се чувстваш, за да ти кажа какъв ще станеш
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кажи ми как се чувстваш, за да ти кажа какъв ще станеш

Зад "Funтазия" стоят Полина Коцева и Иво Илиев, които вярват, че няма лоши емоции, когато са споделени и осъзнати

Кажи ми как се чувстваш, за да ти кажа какъв ще станеш

Варненската "Фантазия кидс" създава авторски учебни ресурси за развитие на емоционалната интелигентност за деца

Анина Сантова
4342 прочитания

Зад "Funтазия" стоят Полина Коцева и Иво Илиев, които вярват, че няма лоши емоции, когато са споделени и осъзнати

© Надежда Чипева


Най-вероятно всеки родител си е мечтал да има поне едно място, в което спокойно да може да сподели притесненията си и да срещне подкрепа в тежките емоционални моменти. За такова копнее и Полина Коцева, която наскоро е преживяла развод. Покрай организирането на благотворителната кампания за самотните майки във Варна обаче се запознава с човек, който минава през същото - нейния бъдещ личен и професионален партньор Иво Илиев. Докато разказват за проблемите си един на друг и споделят колко трудно е отглеждането на едно дете дори и без такива форсмажорни обстоятелства, решават, че всъщност могат да помогнат на другите да бъдат изслушани и разбрани.

По този начин преди пет години се ражда "Funтазия", първоначално като клуб, в който идват родители, търсещи подкрепа или помощ при отглеждането на детето, а по-късно като организация, която разработва авторски материали и ресурси за развитие на емоционалната интелигентност на децата и своеобразно училище по емоции за семействата. Основателите на "Funтазия" вярват, че няма лоши емоции, когато са споделени и осъзнати, и искат те да стигнат до повече хора, детски градини и училища в България.

Потапяне в модела на интелигентността

"Funтазия" работи по методиките за развитие на социалната и емоционалната интелигентност, които не са познати в България, но отдавна се използвани по света. Двамата партньори се свързват с учените, които са ги създали, за да разберат как да ги приложат тук, тъй като трябва да се адаптират според спецификите на българския пазар и образователната система. После на тази база започват да провеждат много занятия - английски език, който включва определен подход с емоционална интелигентност, разсъждения, разговори, сугестопедия, балет, театър, арт клуб, танци. "Например въпросът "как са се чувствали опълченците на Шипка в този момент, какво им е дало надежда" звучи доста просто, обаче отключва множество тригери за надеждата. На практика не се включва в методологическите указания, а е част от тях", обяснява Илиев. Работата на "Funтазия" с педагозите се изразява именно в стиковането на тази методика и обратната връзка от прилагането ѝ.

Моделът тръгва успешно в клуба, а по-късно се разраства и извън него.

"Funтазия" работи с най-голямата организация за емоционална интелигентност в света - Six seconds, и вече две години организира заедно с нея фестивала Pop-up в България.

"Ние дадохме концепцията и казахме на хората, че работи при нас, помолихме ги дадат обратна връзка, за да разширим групата и да надграждаме общите усилия. Така и стана - осъществихме колаборация с родителите и учителите на децата, за да обхванем техните среди. После обаче решихме, че би трябвало колкото се може повече хора да стигнат до него", казва Полина Коцева. Подсказка, че подобно нещо е нужно, са множеството заявки от родители и учители, които са си изтеглили и използват безплатните над 100 материала на "Funтазия". "Оказа се, че огромно количество хора и семейства са наблюдавали какво се прави в центъра и са имали потребност да го поискат в своя дом. Тогава започнахме да обмисляме за варианта да го разпространим", казва основателката.

Фотограф: Надежда Чипева

Това става през 2017 г. с пускането на първия ресурс, който на практика може да превърне дома в игра. Той представлява табло, което детето попълва на отиване и излизане от вкъщи. Така може да се проследи как то се чувства всеки ден, преди да отиде и след като се върне от училище, а след месец родителите представят и обсъждат тези резултати с педагогически съветник. След пускането на продукта "Funтазия" започва да работи с най-голямата организация за емоционална интелигентност в света, която има над 20-годишен опит - 6 seconds, и вече две години организира заедно с нея фестивала Pop-up в България.

Повечето от авторски продукти са подходящи за деца над 3-годишна възраст и помагат за разпознаване на емоциите и тяхното разбиране. Изненадващо обаче интерес към тях има и от възрастни хора и фирми

Другите платени продукти са семейна настолната игра, магнити, карти с емоции със седем игри и табла, които превръщат средата в игрова площадка. Всеки от тях всъщност се допълва от безплатен - например с магнитния пъзел върви дневник на емоциите, който е наличен в безплатната банка в сайта на организацията. "Разликата е, че към тези платени ресурси нещата са доста по по-подробни, могат да се играят постоянно, докато примерно безплатните са допълнение към платените, опознавателни са за материята. Направено е така, че когато закупиш платения ресурс и го комбинираш, получаваш разнообразие", обяснява Иво Илиев. Всички материали се произвеждат в България благодарение на партньорите на "Funтазия", а авторските права на фирмата са запазени.

Превенция на емоциите

Фотограф: Надежда Чипева

Повечето от продуктите са подходящи за деца над 3-годишна възраст и помагат за разпознаване на емоциите и тяхното разбиране. Така например, ако някой се замисли в определен момент какво чувства и си обясни защо това се случва, е доста по-склонен да промени следващата си реакция към по-добра. Идеята на "Funтазия" е да се работи превантивно - преди детето да е решило да удари, обиди, да се е затворило или потиснало, но и когато се случи инцидент, то да може да не бъде жертва или да превърне някой друг в жертва, а да го преодолее по най-здравословния начин.

Фотограф: Надежда Чипева

Друг много ефикасен метод са асоциациите с емоции и разказването на истории. "Ние имаме син на две и половина, който иска да комуникира, но няма много богат речник, разбира се. Но се е случвало с няколко прости думи да разкаже история. Например създава с материалите едно личице, което е уплашено, и ние му казваме какво значи това, питаме го какво има. Той казва "падам, падам, удрям, крачето" и по този начин казва много. А тук ролята на родителя е да му обясни, че това е нормално, да даде пример и той, когато е бил уплашен. Тези неща са много важни връзки в съзнанието, тази комуникация, че ставаш приятел на детето", обяснява Полина Коцева.

Макар и да са предимно за деца, ученици или студенти, изненадващо интерес към продуктите има и от възрастни хора и фирми, отбелязва тя. В чужбина всъщност подобни методи се използват при тиймбилдинги. "Когато си мениджър, това да разбираш другите и техните емоции играе доста добра роля. Може би хората си ги купуват, защото си дават сметка, че щом са им помогнали да се разберат с тийнейджърите вкъщи, може да даде резултат и на работа", коментира Илиев. Осъзнавайки колко е важно това, компанията организира и безплатни събития за бизнеса, като например EQ Cafe, където 30 психолози от САЩ и Европа се обединяват и разказват за разработването активности за възрастни хора, за служители в компании.

Noble goal

Към момента бизнесът се самоиздържа, като разчита главно на средства от продажбата на материали, консултинг и участие в различни програми, но целта на "Funтазия" не е чисто комерсиална. Идеята на 6 seconds e дългосрочно начинание и българският екип гледа на него като на nobel goal. "Бизнесът съществува, защото изкарва някакви пари, но целта му трябва да е много по-възвишена", смята Коцева. Така собствениците на "Фантазия кидс" вече са свикнали да живеят с мисълта, че нейната "крайна точка" е много далеч в бъдещето. А в краткосрочен план екипът вече е разработил програмата си за излизане на международния пазар, където среща голям интерес към авторските продукти, създадени тук, като например приказките за различните емоции, които са напълно безплатни. В клуба пък продължават да се провеждат консултации, курсове и срещи на funтазьорите, които засягат различни големи теми като емоционална подкрепа, екипност и др.

Най-вероятно всеки родител си е мечтал да има поне едно място, в което спокойно да може да сподели притесненията си и да срещне подкрепа в тежките емоционални моменти. За такова копнее и Полина Коцева, която наскоро е преживяла развод. Покрай организирането на благотворителната кампания за самотните майки във Варна обаче се запознава с човек, който минава през същото - нейния бъдещ личен и професионален партньор Иво Илиев. Докато разказват за проблемите си един на друг и споделят колко трудно е отглеждането на едно дете дори и без такива форсмажорни обстоятелства, решават, че всъщност могат да помогнат на другите да бъдат изслушани и разбрани.

По този начин преди пет години се ражда "Funтазия", първоначално като клуб, в който идват родители, търсещи подкрепа или помощ при отглеждането на детето, а по-късно като организация, която разработва авторски материали и ресурси за развитие на емоционалната интелигентност на децата и своеобразно училище по емоции за семействата. Основателите на "Funтазия" вярват, че няма лоши емоции, когато са споделени и осъзнати, и искат те да стигнат до повече хора, детски градини и училища в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK