Успех в собствен сос
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Успех в собствен сос

През 2016 г. "Диавена" започва да продава част от продуктите си от риба тон с марката "Ди алба" в нови, единствени по рода си опаковки с прозрачен капак, които патентова за Европейския съюз

Успех в собствен сос

Шуменската "Диавена" е първият частен производител на рибни консерви в България, а днес 70% от продукцията се продава зад граница

Мария Иванова
5310 прочитания

През 2016 г. "Диавена" започва да продава част от продуктите си от риба тон с марката "Ди алба" в нови, единствени по рода си опаковки с прозрачен капак, които патентова за Европейския съюз

© Цветелина Белутова


"Извънредната ситуация ни се отразява положително" не е признание, което ще чуете от много бизнеси. Шуменската "Диавена" обаче е точно такъв пример. През последните месеци създадената в зората на демокрацията семейна компания за производство на рибни консерви е увеличила служителите си с около 20%, за да отговори на нарасналото търсене, и се надява въпреки трудностите, с които кризата все пак е свързана, да успее да увеличи продажбите си с двуцифрен темп.

Зад тези очаквания обаче стои не само моментният подем в привлекателността на продуктите й, а и дългогодишен труд за изграждането на успешна компания, установяването на трайни партньорства и присъствие на местния и международния пазар.

Семейна история

"Диавена" се ражда в зората на демокрацията като семеен бизнес на Иванчо и Даниела Железчеви. Отначало двамата се занимават с ресторантьорство, а през 1992-1993 г. започват да произвеждат и малотрайни ястия, салати и полуфабрикати. След като забелязват, че доста често клиентите им връщат неизползвани продукти, чийто срок на годност изтича след дни, решават да се насочат към производството на храни с по-дълъг срок на годност.

Наемат помещение от консервен завод и събират екип от технолози. През 1993 г. заработва първият им цех за зеленчукови консерви. Основният му продукт е лозови сарми, а не след дълго държавната авиокомпания "Балкан" ги включва в менюто си, като става и един от първите големи клиенти. Три години по-късно, през 1966 г., след проучване на предпочитанията на клиентите е открит и първият цех на дружеството за консервиране на риба. Така "Диавена" се превръща в първата частна фирма в сектора, която към днешна дата е пазарен лидер в сегмента.

Основната част от асортимента са консервите от скумрия, която исторически е особено популярна на местния пазар, благодарение и на някогашните силни позиции на българския риболовен флот и квотите за улов на страната. За сравнение, в Румъния се продават доста повече херинга и сардина например.

През 2006 г. "Диавена" започва да прави и консерви риба тон, като през 2019 г. пуска в експлоатация и нова фабрика, в която е преместено цялото производство в сегмента и чието оборудване е частично финансирано с европейски средства по програмата "Морско дело и рибарство". В момента компанията изпълнява и друг проект по програмата - за модернизация на дейността си, включително и чрез инсталацията на пречиствателна станция.

Иначе продуктовата гама включва и други видове риби като херинга, шпроти, сьомга, сардина, сардинела и т.н., но общо те заемат не повече от 5% от производството, обяснява синът на Иванчо и Даниела Железчеви - Николай, който днес заедно с родителите си е управител на компанията.

"Продуктите са ни такива, че потребителите се сетиха за нашата категория. В такава кризисна обстановка се връщаме към една технология, която ти дава сигурност."

Николай Железчев
Николай Железчев

управител на "Диавена"

Много преди да поеме поста обаче, той участва активно в работата на фирмата - още от дете се включва в различни дейности, а след като завършва висшето си образование, преди 7-8 години се фокусира върху излизането на "Диавена" на международните пазари. Експортната дейност на дружеството започва официално през 2011 г., а днес около 70% от продуктите й се продават зад граница.

"Основните ни пазари са на Балканите - в Румъния, Сърбия, Гърция, представени сме и в Македония, Албания, Косово, Хърватия, както и в Словения, Чехия, Словакия, Унгария, Швеция, дори в Испания, Италия имаме клиенти", изброява Николай Железчев, и пояснява, че списъкът не включва т.нар. етнически клиенти. Става дума за единични магазини българска стока извън страната - например в Лондон или в Амстердам.

Извън страната компанията партнира с местни дистрибутори, чрез които да достигне до веригите. В България работи директно с големите търговци на бързооборотни стоки, като преди няколко години е взето решение да има национален дистрибутор и от 2018 г. продуктите й се разпространяват от "Дерони". Асортиментът включва над 60 продукта, част от които се продават под собствените марки "Диавена", "Ди алба", "Ди маре", "Ди неа" и "Бона деа". Отделно компанията произвежда и марки с етикет на клиенти.

Пионери не само по време

Един от аспектите, в които особено ясно се вижда адаптивността на компанията към високите изисквания на пазара и иновативността й са опаковките. През 2016 г. "Диавена" започва да продава част от продуктите си от риба тон с марката "Ди алба" в нови, единствени по рода си опаковки с прозрачен капак, които патентова за Европейския съюз.

"Производството на едно такова изделие изобщо не е лесно и има много минуси, които обаче можем да преглътнем - много по-трудно е от технологична гледна точка, по-енергоемко е, браковете са в пъти повече в сравнение с други производства", разказва Николай Железчев.

Баща му пък допълва, че самата технология на консервирането на рибата тон е специфична. "Разликата е, че при скумрията - и при всички останали видове - рибата се дозира сурова в кутиите и впоследствие вървят процесите по консервирането й. Докато при рибата тон е обратното - тя трябва да е сварена, бланширана и тогава се влага в кутиите", обяснява Иван Железчев. Това е и причината да обособят производството на риба тон в отделна фабрика.

Прозрачните опаковки пък добавят ново предизвикателство към задачата. "Тук не можеш да си позволиш залитания с качеството - ако нещо не ти изглежда както трябва, не можеш да го скриеш", посочва Николай Железчев.

Качеството е нещо, на което в компанията държат особено много - "Диавена" е сертифицирана по един от най-високите международни стандарти за безопасност на храните - IFS. Отделно от това дружеството е стандартизирано и по свързаните с опазването на околната среда и водите стандарти ISO14001:2015 и OHSAS 18001:2007.

Да растеш в трудни времена

Предизвикателствата през последните месеци пък логично са свързани с пандемията от коронавирус. За разлика от много други бизнеси обаче в "Диавена" картината не е в изцяло черни краски. Извънредното положение принуди много хора да останат затворени по домовете си и да ограничат излизанията навън, включително и за пазаруване. А в тази ситуация трайните храни, каквито произвежда компанията, се оказаха особено удобни.

"Потребителите се сетиха за нашата категория. В такава кризисна обстановка се връщаме към една технология, която ти дава сигурност - слагаш си в шкафа 20 консерви и знаеш, че каквото и да става, независимо къде си - дали в джунглата, в Сибир или под карантина - можеш да си отвориш такъв един продукт", разказва Николай Железчев.

Стрес все пак има и той е свързан с осигуряването на нормалния ход на производството. Коронакризата засегна сериозно глобалните вериги на доставки, а за шуменската компания, която доставя суровините си от цял свят, това неминуемо оказва ефект в ситуация на хаос, блокирани пристанища и затворени граници. Тук помагат дългогодишният опит и изградените партньорства. "Понеже имаме опит, действаме много стъпки, преди да се случи каквото и да било и се подсигуряваме за следващите, да кажем, 3 до 6 месеца. Имаме си партньори, с които работим от десетилетия - което за България е нещо невероятно - ние имаме такива партньори, които са ни доставчици", посочва Николай Железчев.

По думите му в момента ситуацията с доставките се нормализира, но не така стоят нещата по отношение на цените на суровините, при все това, че един от основните разходи при океанския улов на риба е петролът, който в последните месеци е на исторически ниски равнища. Това обаче се неутрализира от другите ценообразуващи фактори - риболовни квоти, сезонност на уловите в различните места по света и т.н. Комбинацията от всичко това е довела до рязък скок от около 20-30% в стойността на повечето суровини, но от компанията изтъкват, че въпреки това са се постарали да запазят крайните си цени. "Не е сега моментът да се прави каквато и да е спекула с храната на хората", категоричен е Николай Железчев.

Очакванията му са очерталата се в извънредната обстановка тенденция на повишен интерес към продуктите на компанията да се запази. "Още един път си доказахме, че нашият бизнес е много антицикличен - когато икономиките са в спокойствие и са в подем, при нас нещата са, общо взето, като плато, но в момент, в който всичко се разлюлява от какъвто и да било стрес, това при нас води до повишаване на интереса", посочва той.

Динамиката на пазара си има и чисто числово изражение. Докато голяма част от бизнеса в страната беше принуден да спре работа или да намали производството и да освободи служители или да ползва държавна подкрепа през мярката 60/40 за подпомагане запазването на заетостта, в "Диавена" нещата стоят точно обратното. "Вдигаме заплащанията, повишихме си персонала с 20%, като ангажирахме допълнително още около 30-ина човека", разказват бащата и синът Железчеви. И допълват, че за четири седмици очакваните продажби са скочили четири пъти.

Автор: Капитал

Въпреки този моментен подем, в "Диавена" прогнозират умерено. "За 2019 г. имаме около 15% ръст на оборота. В 2020 г. обаче говорим за изключително сериозен стрес, който повярвайте ми, за никого не е добре - когато една компания си има ритъм, всеки стрес води до пикове и спадове. Това нещо е изключително непредвидимо и изобщо за резултатите е много опасно. Ние сме си направили планове и бюджети, които си следваме, и за тая година се надявам да повторим миналогодишните резултати", казва Николай Железчев.

"Извънредната ситуация ни се отразява положително" не е признание, което ще чуете от много бизнеси. Шуменската "Диавена" обаче е точно такъв пример. През последните месеци създадената в зората на демокрацията семейна компания за производство на рибни консерви е увеличила служителите си с около 20%, за да отговори на нарасналото търсене, и се надява въпреки трудностите, с които кризата все пак е свързана, да успее да увеличи продажбите си с двуцифрен темп.

Зад тези очаквания обаче стои не само моментният подем в привлекателността на продуктите й, а и дългогодишен труд за изграждането на успешна компания, установяването на трайни партньорства и присъствие на местния и международния пазар.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK