Най-големите фармацевтични компании: Пак в здрава кондиция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Класацията "Капитал 100"

Най-големите фармацевтични компании: Пак в здрава кондиция

Заводът за ветеринарни продукти "Биовет" откри нова мощност в Пещера през 2019 г., с която увеличи капацитета си с 50%

Най-големите фармацевтични компании: Пак в здрава кондиция

Продажбите в сектора растат с 7%, а "Софарма трейдинг" продължава да е лидер с почти 800 млн. лв. приходи

Десислава Николова
20678 прочитания

Заводът за ветеринарни продукти "Биовет" откри нова мощност в Пещера през 2019 г., с която увеличи капацитета си с 50%

© Капитал


Статията е част от проекта К100: Най-големите компании в България. Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.
Темата накратко
  • Продажбите растат с 7%, а "Софарма трейдинг" продължава да е лидер с почти 800 млн. лв. приходи.
  • COVID-19 кризата донесе спад при традиционните лекарства с рецепта, които нямат отношение към лечението на инфекцията.
  • Бъдещето е в е-здравеопазването и онлайн търговията.

Поредна добра година за фармацевтичния сектор, в която той възстанови обичайния си растеж от 7% след исторически най-ниското ниво от 2.4% ръст през последните десет години през 2018 г. През миналата година фармацевтичният пазар надхвърли психологическата граница от 2 млрд. евро продажби по данни на анализаторската компания IQVIA. И за разлика от останалите държави, в които увеличението е при търговията с лекарства в аптеките, в България двигателят е болничният пазар с 15% ръст, но пък от ниска база - през миналата година покупките там са за 390 млн. евро. В същото време ръстът идва основно от една категория - онкологичните продукти. А при продажбите в аптеките двуцифрено увеличение през миналата година имат само две категории - хранителните добавки и козметиката.

На този фон присъстващите в класацията фармацевтични компании заемат почти същите места, както и през миналата година, с минимални размествания.

В подреждането по традиция присъстват основно компании, регистрирани за търговия на едро с лекарства - 12 от фирмите в класацията са такива. Част от тях търгуват само със собствени марки на компанията майка, като например "Актавис", "Ромфарм къмпани" и представителствата на световните концерни в България през търговец на едро - Roche, GlaxoSmithKline, Sanofi и AbbVie.

Останалите представени компании са класически дистрибутори на лекарства с национално покритие и разлика в мащаба. Първите две компании - "Софарма трейдинг" и "Фьоникс фарма", за поредна година се откъсват далеч преди конкурентите си като приходи от дейността си.

Пълната класация е достъпна за читатели с абонамент Капитал PRO тук
Автор: Капитал

А най-отличителната черта на сектора е, че всички дружества завършват годината на плюс. Но високите двуцифрени маржове са при производителите, а не при търговците.

Здравите шампиони

"Софарма трейдинг" бележи поредният исторически връх в приходите, като почти докосва 800 млн. лв. и надхвърля забележимите за дистрибутор 20 млн. лв. печалба. "Фьоникс фарма" е само с 10 млн. лв. по-малко приходи и вече втора година работи на печалба - 4.4. млн. лв. през 2019 г.

Автор: Капитал

Заедно с втората двойка дистрибутори - "Стинг" и "Фармнет", четирите компании доставят над 80% от лекарствата в България.

Независимо от разстоянието от 200 млн. лв. приходи между най-големите дистрибутори заелите 3-то и 4-то място дружества също растат, но са под средното за пазара ниво от 7% по данни на IQVIA, като пазарът общо достига 2.06 млрд. евро.

По традиция най-висок ръст в продажбите (през миналата година - 29%) бележи "Ромфарм", която ползва склада си в България за база за преразпределение на произведените си в Румъния лекарства. Тя е и компанията с най-висока норма на печалба - почти 56% марж, като при това е удвоила печалбата си в сравнение с 2018 г.

"Ситуацията е много динамична и единственото, в което сме сигурни, е, че потребителите дълго време ще бъдат консервативни в използването на продукти и услуги, които не са належащи или свързани със здравето."Огнян Донев, председател на съвета на директорите на "Софарма"
Фотограф: Капитал

Следващата компания с най-голяма печалба е производител на лекарства - това е българската фармацевтична компания "Софарма", чиято печалба надхвърля 40 млн. лв. през миналата година.

След нея се нареждат производителят на лекарства за ветеринарната медицина "Биовет" и "Актавис", която дистрибутира медикаментите на компанията майка "Тева", произведени по света и в България от заводите й тук - "Балканфарма Дупница" и "Балканфарма Троян".

През изминалата година ръст над пазарния отбелязва и търговецът на едро с лекарства "Алта фармасютикълс", който освен доставките за веригата си аптеки "Субра" е започнал още по-активно да участва и в търговете за лекарства за болниците, на което се дължи ръстът в продажбите.

Повече приходи има и "Търговска лига", която дистрибутира ексклузивно продукцията на компанията от групата си "Чайкафарма", но и част от портфолиото на една чуждестранна фармацевтична компания.

Новите хоризонти на лидера

"Наблюдаваме с нетърпение и подкрепяме намеренията за въвеждане на електронно здравеопазване в България. Сигурни сме, че това е бъдещето и то неминуемо ще се случи."Димитър Димитров, изпълнителен директор на "Софарма трейдинг"
Фотограф: Капитал

Лидерът в класацията - "Софарма трейдинг", отбелязва, че това е поредната, 13-а, година, в която расте, като на консолидирано ниво само за четири години приходите са достигнали почти 1 млрд. лв.

"Гледайки в бъдещето, ние знаем, че имаме още много за постигане и затова все повече ще залагаме на технологиите и иновациите. През миналата година съвместно с Eleven създадохме първата health-tech иновационна програма в Източна Европа - SOinventure. Целта ни е да предизвикаме промяната в сектора на грижата за здравето", разказва Димитров. По думите му акцентът е в проактивната грижа за здравето през целия живот.

Димитров обяснява ръста в приходите с няколко събития в компанията. През 2019 г. е била открита 60-ата аптека SOpharmacy и така вече са позиционирани в 10 града в страната. "Занапред основен фокус в аптечния ни бизнес ще бъде дигиталното преживяване на нашите клиенти. Затова работим усилено по надграждане на онлайн операциите ни така, че да достигнем до клиентите през всички възможни дигитални и физически канали, осигурявайки еднакво преживяване и удовлетвореност от пазаруването", казва Димитров.

През миналата година под корпоративния бранд са обединени операциите в Сърбия, в началото на 2020 г. започва работа дистрибуционен център на "Софарма трейдинг" в Ниш, а до 2022 г. се планира откриването и на хъб в Белград.

"Фьоникс фарма", дъщерното дружество на паневропейския дистрибутор Phoenix, също отчита добра година по отношение на пазарен дял, оборот и разширяване на бизнеса. "Компанията продължава да бъде пазарен лидер с 22.5 % пазарен дял на общия фармацевтичен пазар по данни на IQVIA. Нетният оборот е нараснал с 10.2 % спрямо предходната година и е в размер на 782 млн. лева, а през изминалата година групата Phoenix разшири водещата си позиция като европейски фармацевтичен търговец на едро и собственик на аптеки", отбелязва Николай Колев, изпълнителен директор на "Фьоникс фарма". Той допълва, че компанията е активна в 27 европейски страни и е достигнала общ оперативен резултат от над 34.5 милиарда евро.

"Високият оборот, който дистрибуторите генерираха в началото на COVID кризата, в момента се връща към обичайните стойности за сезона, дори се наблюдава спад в резултат на намаленото търсене."Николай Колев, изпълнителен директор на "Фьоникс фарма България"
Фотограф: Капитал

"Алта фармасютикълс" също смята изминалата година за продуктивна компанията. "Продължи планираният ръст на българския пазар, като фокусът беше върху разширяването на дейността в болничния сегмент. Започнахме изграждане на дигитални платформи, съдействащи за фокус върху big data, и положихме началото на нови партньорства с международни компании за продуктите им в България", коментира Тодор Дочев, изпълнителен директор на компанията.

Фабрики в подем

Изминалата година е изключително успешна за производителя на ветеринарни продукти "Биовет", който има ръст в продажбите от над 15%, като почти цялата й продукция е насочена за износ. Компанията откри новия си завод в Пещера през септември 2019 г. Инвестицията е на обща стойност 300 млн. лв., като 200 млн. лв. от тях са подкрепа по плана "Юнкер". Резултатът е 50% увеличаване на производствения и ферментационния капацитет на компанията и 200 нови работни места. В момента дружеството продължава със съпътстващи проекти към новия завод, които да увеличат капацитета, да подпомогнат допълнителната обработка на продукцията и да подобрят условията на труд.

"Балканфарма Дупница" е най-големият южноевропейски хъб за производство на лекарства на израелския генеричен концерн "Тева" и нейната продукция също е насочена основно за износ.

Ръст над пазарния отбелязва и "Софарма". По думите на председателя на съвета на директорите Огнян Донев това се дължи на разширяването на експортните дестинации на компанията и на централизирането на усилията в сферата на маркетинга. Освен това компанията е разширила портфолиото си и е пуснала на пазара първи генерик в областта на урологията, нови лекарства в неврологията, кардиологията, гастроентерологията и лекарство, което се използва в спешната помощ. Отделно от това "Софарма" е регистрирала и много нови продукти и форми в сегмента на лекарствата без рецепта.

Търговски възход

Българската компания на швейцарския концерн Roche продължава стабилно да расте и през миналата година пак е лидер в продажбата на лекарства с рецепта и на болничния пазар, където бележи ръст от 11.2% според данните на IQVIA. Продуктите на Roche са насочени основно в онкологията и затова тя е лидер сред фармацевтичните компании по продажби в стойност. По думите на Андре Васконселос, генерален мениджър на "Рош България", през миналата година компанията е представила ново лекарство за пациенти с хемофилия А и други медикаменти за лечение на редица онокологични заболявания.

"Все още е рано да се правят детайлни анализи за размера на кризата, защото обстановката продължава да бъде динамична. Трябва да положим усилия да се адаптираме към "новото нормално".Андре Васконселос, генерален мениджър на "Рош България"
Фотограф: Капитал

GlaxoSmithKline продължава да бъде лидер в няколко области, на които се дължи ръстът в продажбите. Това са ваксините, антибиотиците, лечението на респираторни заболявания и ХИВ/СПИН.

Миналата година е първата, в която Sanofi се раздели с бившата си генерична дивизия Zentiva и това на пръв поглед се отразява на оборотите й, но пък самата компания отчита ръст в продажбите само на своите продукти от 8%. Основната част от приходите й - 38.6%, идват от дивизията за обща медицина, сърдечно-съдови заболявания и диабет, 28.9% от подразделението за онкология, множествена склероза и редки болести, като то бележи ръст от 23% в приходите на годишна база.

Най-значимото събитие през последната година за AbbVie е придобиването на Allergan в сделка на забележителната стойност от 63 млрд. долара. В България компанията е с лек спад, въпреки че през миналата година изтече патентът на най-продаваното биологично лекарство на AbbVie.

COVID-19 и секторът

Вероятно широката публика предполага, че ако има печеливш бизнес от кризата с коронавирусната пандемия, това е фармацевтичният. Анализаторите обаче виждат друго - през месеците на извънредното положение лекарственият пазар отбеляза спад средно с 30%, а в някои болнични продукти заради спрелите операции и по-голям. Растяха само антивирусните продукти, имуностимулаторите, дезинфектантите и маските за лице, като последните два артикула до момента бяха само нишови и без значение за общите продажби в аптеките.

Затворените граници, пълното затваряне на един от основните доставчици на суровини и консумативи - Китай, доведе до затруднения в производствата, доставките за аптеките и болниците, както и във временен или постоянен недостиг на 125 лекарства само по време на извънредното положение. Част от дистрибуторите не изпълняваха поръчки в определени дни и седмици по време на корона кризата.

"Ситуацията е много динамична и единственото, в което сме сигурни, е, че потребителите дълго време ще бъдат консервативни в използването на продукти и услуги, които не са належащи или свързани със здравето им. В условията на извънредно положение предприехме редица действия, които целят да ограничат отрицателните последици - осигурихме непрекъснат режим на производство при спазване на строги мерки за неразпространение на COVID-19, в производството вече отсъства близък контакт между служителите. Преговаряхме с доставчиците за запазване на ритмичността на постъпването на суровини, като увеличихме доставките на необходимите суровини за производство на продукти за справяне с пандемията", казва Огнян Донев.

"Въпреки предизвикателствата на неизвестното успяхме да се справим без сериозни сътресения", обобщава Димитър Димитров от "Софарма трейдинг".

По думите на Николай Колев високият оборот, който дистрибуторите са генерирали в началото на кризата, в момента се връща към обичайните стойности за сезона, дори се наблюдава спад в резултат на намаленото търсене.

Според Андре Васконселос все още е рано да се правят детайлни анализи за размера на кризата, защото обстановката продължава да бъде динамична.

2020 - годината на неизвестните

В сектора прогнозират, че фармацевтичният пазар в България ще успее да се възстанови и да запази обичайния си ръст.

И заради кризата обаче технологичната промяна е неотменна и обхваща всички сектори. "Наблюдаваме с нетърпение и подкрепяме намеренията за въвеждане на електронно здравеопазване в България. Сигурни сме, че това е бъдещето и то неминуемо ще се случи", коментира Димитър Димитров.

"Опитът досега показа спешната необходимост от въвеждане на интегрирана система между предписващи, отпускащи и плащащи лекарствата, част от която система е и електронната рецепта. Разбира се, ще продължи развитието на онлайн търговията. Като може би е време да се започне дебатът за електронното отпускане и на лекарства по рецепта по примера на някои добре развити европейски държави", смята Тодор Дочев.

Кризата не е попречила на плановете за разрастване на компаниите. "Фьоникс фарма" например е в процес на лицензиране на нов склад за преддистрибуция. "Паралелно с това удвояваме капацитета на складовата ни база в Пловдив, което се налага от увеличените обеми поръчки, които обслужваме", казва Колев.

"Очаквам да се ускори процесът на затваряне на аптеки и при ситуация на последващи вълни на коронавирус очаквам големи затруднения за минимум 33% от аптеките."Тодор Дочев, изпълнителен директор на "Алта фармасютикълс"
Фотограф: Капитал

Тодор Дочев коментира, че на фона на относителното нарастване на пазара и изострянето на конкуренцията между търговците на едро очаква консолидацията на пазара на дребно да продължи. "Очаквам да се ускори процесът на затваряне на аптеки и при ситуация на последващи вълни на коронавирус очаквам големи затруднения за минимум 33% от аптеките", прогнозира той.

От февруари до май клиентите на аптеките се презапасяваха с маски и дезинфектанти, но продажбите на лекарства намаляха.
Фотограф: ВЕЛКО АНГЕЛОВ
Статията е част от проекта К100: Най-големите компании в България. Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.
Темата накратко
  • Продажбите растат с 7%, а "Софарма трейдинг" продължава да е лидер с почти 800 млн. лв. приходи.
  • COVID-19 кризата донесе спад при традиционните лекарства с рецепта, които нямат отношение към лечението на инфекцията.
  • Бъдещето е в е-здравеопазването и онлайн търговията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK