Бъдещите инвестиции на петролните компании притесняват акционерите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бъдещите инвестиции на петролните компании притесняват акционерите

Reuters

Бъдещите инвестиции на петролните компании притесняват акционерите

Грешните решения от миналото десетилетие не вдъхват доверие за идното

2884 прочитания

Reuters

© Reuters


Само преди десет години най-големите петролни компании в света плащаха милиарди долари, за да откриват и разработват нови находища на петрол и газ навсякъде по света. Няколко срива на цената на петрола по-късно, гарнирани с кризата покрай коронавируса, тези щедри харчове вече не изглеждат като толкова добра идея, а самите компании все по-рядко изглеждат като добра инвестиция.

В бъдеще петролните компании ще се брандират все по-често като енергийни такива, докато планират нови милиарди инвестиции - този път в по-зелено бъдеще. Едва ли някой може да вини голяма част от инвеститорите, които се страхуват, че този преход ще бъде свързан с много грешни стъпки. И съответно болезнени загуби.

Нарушени обещания

През 2016 г. английско-нидерландската Shell плати 54 млрд. долара, за да придобие BG Group - в момент, в който цените на петрола вървяха надолу. Тогава изпълнителният директор на групата Бен ван Бойрден даде силен аргумент на акционерите - сделката ще позволи на Shell да поддържа нивото на дивидента си във всеки възможен сценарий.

Четири години по-късно се оказва, че все пак не става дума за наистина всеки сценарий. Коронавирусът намали драстично търсенето на петрол по света и цената се срина. Shell намали дивидентите, които изплаща, за пръв път от Втората световна война насам, след което спря и най-голямата програма за обратно изкупуване на акции в света.

Провалът на сделката е просто поредното от редица разочарования за изминалите десет години. През 2009 г. Exxon Mobil купи производителя на природен газ XTO срещу 30 млрд. долара. Repsol придоби канадската Talisman Energy за 8.3 млрд. долара през 2014 г., само месеци преди цената на петрола да се срине. Миналата година Occidental Petroleum закупи Anadarko за 38 млрд. долара, месеци преди пандемията от коронавирус.

Към по-чисто бъдеще

Сега фирмите са притиснати (основно от правителствата) да търсят по-зелено бъдеще. За да се справят с новите изисквания, компаниите ще налеят милиарди долари инвестиции в посока превръщането си в нисковъглеродни доставчици на енергия. За да достигнат тези цели, те трябва да разширят сравнително малкия си дял активи във възобновяеми източници на енергия и да се справят с конкуренция, която е в това поле отдавна. Всичко това буди страховете на някои инвеститори.

"Големите петролни компании не се справят добре с инвестирането на капитали през последните 20 години", казва Крис Дънкан, анализатор в Brandes Investment, която има дялове в няколко европейски петролни фирми. "Нервен съм. Обичайно, когато компаниите преминат към друг пазар, преходът не е печеливш процес."

Последният срив в цените на петрола изтри милиарди долари от стойността на активите на компаниите, дотолкова, че те вече не могат да се справят с обещанията си към акционерите.

Shell например отряза 16.8 млрд. долара активи, включително и част от полетата си за природен газ в Австралия, които дойдоха при сделката с BG Group. До този момент от началото на годината големите фирми в сектора са отписали над 60 млрд. долара активи заради пандемията. "Изпълнителните директори надценяват възможността си да насочват капитали и подценяват заплахите от конкуренцията", казва Дъг Тересън, анализатор в Evercore.

Този месец BP и Total трябва да представят своите стратегии пред инвеститори. През ноември това ще направи Repsol, а през февруари - и Shell.

Само преди десет години най-големите петролни компании в света плащаха милиарди долари, за да откриват и разработват нови находища на петрол и газ навсякъде по света. Няколко срива на цената на петрола по-късно, гарнирани с кризата покрай коронавируса, тези щедри харчове вече не изглеждат като толкова добра идея, а самите компании все по-рядко изглеждат като добра инвестиция.

В бъдеще петролните компании ще се брандират все по-често като енергийни такива, докато планират нови милиарди инвестиции - този път в по-зелено бъдеще. Едва ли някой може да вини голяма част от инвеститорите, които се страхуват, че този преход ще бъде свързан с много грешни стъпки. И съответно болезнени загуби.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK