General Motors и стартъпът Nikola ще произвеждат заедно товарни електромобили

Двете компании обединяват сили в опит да конкурират Tesla

Завод на General Motors
Завод на General Motors    ©  Reuters
Завод на General Motors
Завод на General Motors    ©  Reuters

General Motors и стартъпът за товарни електромобили Nikola Corp обединяват сили и заедно ще произвеждат електрически пикапи, с които да се опитат да се конкурират с Tesla, съобщава Reuters. Сделката, която беше оповестена във вторник, вдигна сериозно цената на акциите и на двете компании.

Като част от сделката GM получи 11% от Nikola, оценявани на около 2 млрд. долара, както и правото да номинира един директор в борда на компанията. В замяна производителят на автомобили ще доставя на Nikola батерии, шасита, горивни системи и ще осигури завод, в който да се произвежда пикапът Badger, който все още е само проект на стартъпа. Договорът е за 4 години след начало на производство. GM ще доставя горивни системи и за електрическите тирове на Nikola.

Обявяването на сделката вдигна акциите на Nikola с 48%, като по този начин само делът на GM в стартъпа поскъпна с над 500 млн. долара. Акциите на GM от своя страна се повишиха с 10% само за един следобед, след като от месеци бяха "заклещени" под 33 долара за брой - цената им от 2010 г.

Това е второто голямо споразумение на General Motors за последната седмица, след като преди няколко дни сключиха партньорство и с Honda. От дружеството обявиха намерение за сключване и на още подобни сделки. Това показва нуждата на компаниите в автосектора да си поделят разходите, за да могат да отговорят на търсенето на по-чист вид транспорт. А конкретно при GM показва и желанието им да убедят инвеститорите, че те могат да променят класическия модел, на който разчитат до момента, и да поемат по по-печелившо и зелено бъдеще.

Първият електрически товарен автомобил на General Motors, наречен GMC Hunter, се очаква в края на 2021 г. Пикапът Nikola Badger от своя страна ще започне да се произвежда до края на 2022 г., като ще има електрическа версия и такава с водородни горивни елементи. Все още не е ясно къде ще бъде производството, но по-голяма част от останалите електромобили на GM ще се произвеждат в завода им в Детройт.

В Nikola очакват сделката да им спести около 5 млрд. долара за следващите 10 години. От дружеството са особено доволни от факта, че няма да им се налага да изграждат завод и да разработват собствени шасита за електромобилите.

Пикапът на стартъпа ще се конкурира със Cybertruck на Tesla, както и с електрическите пикапи, разработвани от Rivian, Ford и самите General Motors. Според Nikola техният товарен електромобил ще може да преминава разстояние от 600 мили с едно зараждане в сравнение с обявените от Tesla 500 мили за техния Cybertruck. Все още на пазара обаче реално няма нито един електрически пикап.

Миналата година GM се опитаха да сключат сделка с Rivian, но тя така и не се осъществи, а впоследствие от стартъпа продадоха част от дяловете си на Ford.

Още от Капитал