Ще се издигне ли WizzAir по време на пандемията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ще се издигне ли WizzAir по време на пандемията

Reuters

Ще се издигне ли WizzAir по време на пандемията

Унгарският нискотарифен превозвач изглежда по-добре от своите конкуренти

The Economist
4883 прочитания

Reuters

© Reuters


Настроението сред шефовете на авиокомпаниите може да изглежда минорно. Причината за това е прогнозата, че въздушният транспорт може да не се върне на нивата от преди пандемията до 2024 г. Не минава седмица без някоя компания да уволни хиляди работници. Противно на лошото настроение Йозеф Варади, който управлява WizzAir, създава впечатление на човек, който поема рискове. Докато другите авиопревозвачи отказват и отлагат поръчките на нови самолети и замразяват плановете си за разрастване, той иска да увеличи флота от 127 на 160 машини до 2022 г. и да удвои броя на пътниците до 80 млн. през 2025 г. Той вярва, че унгарският нискобюджетен превозвач, основан преди 17 години и трети най-голям в Европа след Ryanair и EasyJet, не само ще оцелее след covid-19, но и ще преуспее.

Ще се изпълни ли планът?

Може ли планът да полети? "Има голяма вероятност да се случи", споделя Кийт МакМулан от консултантската фирма Aviation Strategy. WizzAir успя да отчете 19% ръст на приходите до 2.8 млрд. евро през 12-те месеца до март. Нетната печалба се е удвоила до 281 млн. евро на годишна база. Въпреки неизбежните загуби заради пандемията през тази година, фирмата понесе по-малко щети в сравнение с конкурентите си.

Късметът също играе роля. Клиентите на WizzAir са на средна възраст от 32 години - по-млади от тези на конкурентите и не се страхуват толкова много от вируса. Авиокомпанията обслужва много европейци от страни в Централна и Източна Европа, които работят на запад и искат да летят често до родината си. По-малката флотилия на WizzAir, която е с една трета под тази на Ryanair и наполовина на тази на EasyJet, означава, че компанията може да запази по-голяма част от самолетите си във въздуха.

1.5 млрд. евро кеш ще стигнат на превозвача да издържи 20 месеца дори ако всички самолети спрат да летят.

Устойчивостта на WizzAir не е само въпрос на късмет. Фокусът на Варади върху разходите също помага. Той твърди, че полетите на WizzAir са най-евтини в сектора благодарение предимно на най-големия флот от супер ефективни самолети Airbus A321 (тук също е имал късмет, като не е избрал машините 737 на конкурентната Boeing, приземяването на които в резултат на две фатални катастрофи отложи доставките им за големи купувачи като Ryanair). Използването на най-голямата версия на тяснофюлесажния самолет спомогна за разпределянето на разходите сред повече пътници.

Според доклад единичната цена на WizzAir е на половина на тази на EasyJet. И Варади успява да направи това, без да подразни пътниците или да добие репутация на скъперник подобно на Ryanair.

Сега разходите намаляват благодарение на масовите съкращения на пилоти, кабинен екипаж и друг персонал. Празните летища привличат превозвачите с евтини слотове за кацане и други отстъпки от таксите. Това позволи на WizzAir да създаде десет нови бази през последните три месеца, включително на летище Гетуик в Лондон, както и в Германия, Албания и Русия. Плановете за обслужване на Персийския залив чрез джойнт венчър съвместно със Суверенния фонд на Абу Даби остават в сила.

Рисковете остават

Въпреки това нещата могат да се объркат. На 1 септември, когато европейските страни отново наложиха ограничения за пътуване, WizzAir смекчи плановете за възстановяване на 80% от полетите си през следващото тримесечие. Сега се стреми към 60%, което е по-добре от около 45% или колкото повечето от нейните европейски конкуренти. Цената на акциите на компанията е под пика е от средата на февруари, но е там, където беше и в началото на годината. Варади споделя, че 1.5 млрд. евро кеш ще стигнат на превозвача да издържи 20 месеца, дори ако всички самолети спрат да летят. Той се наслаждава на шанса да "отдели печелившите от губещите". Няма смисъл да отгатвате към коя група принадлежи компанията според него.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Настроението сред шефовете на авиокомпаниите може да изглежда минорно. Причината за това е прогнозата, че въздушният транспорт може да не се върне на нивата от преди пандемията до 2024 г. Не минава седмица без някоя компания да уволни хиляди работници. Противно на лошото настроение Йозеф Варади, който управлява WizzAir, създава впечатление на човек, който поема рискове. Докато другите авиопревозвачи отказват и отлагат поръчките на нови самолети и замразяват плановете си за разрастване, той иска да увеличи флота от 127 на 160 машини до 2022 г. и да удвои броя на пътниците до 80 млн. през 2025 г. Той вярва, че унгарският нискобюджетен превозвач, основан преди 17 години и трети най-голям в Европа след Ryanair и EasyJet, не само ще оцелее след covid-19, но и ще преуспее.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    cholakov avatar :-|
    N I K E

    MizzEr ще са там където винаги са...

  • 2
    hip1600008267685073 avatar :-|
    Сермет Юсеин

    Все е нещо

  • 3
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    За мен остава мистерия как Wizzair продължи да изпълнява всички свои полети от и до България през месеците от Март до Август, когато останалите компании бяха отменили всички свои полети (и все още много от тях не летят).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK