Упоритостта на Ерик Юен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Упоритостта на Ерик Юен

Reuters

Упоритостта на Ерик Юен

Как основателят на Zoom стана милиардер

Константин Николов
3676 прочитания

Reuters

© Reuters


В новата класация на Forbes на 400-те най-богати американци има 18 нови представители. За мнозина името на един от тях е тотално непознато, но пък компанията му стана нарицателно за работата от дома по време на пандемията. А продуктът ѝ вече присъства в почти всеки компютър и телефон. За девет години Ерик Юен направи компанията за видеоконферентна връзка Zoom Technologies един от най-високо оценените стартъпи в света. Заради скока в използването на платформата на компанията през последните месеци състоянието на 50-годишния основател, роден в Източен Китай и днешен американски гражданин от Санта Клара, Калифорния, надхвърли 15 млрд. долара (и то след спада в последните дни на всички фондови пазари).

Както и много други преди него, историята на Юен показва, че упоритостта (и естествено добрата идея) се възнаграждава. И вярата, че силата на видеокомуникациите ще промени бизнес света. Началото е в провинция Шандун в Източен Китай, където като дете на минни инженери постепенно се увлича по технологиите. Докато е студент първи курс по приложна математика, пътува десет часа с влак, за да види приятелката си, и започва да мисли за начини за по-лесна комуникация с нея. Тогава му хрумват и първите идеи за видеотелефонна връзка. "Можех да я виждам само два пъти на година и си мислех как ще е фантастично да има устройство, с което да се виждаме и говорим само с натискането на един бутон", казва той пред списание Forbes през 2017 г. По-късно двамата се женят.

След като завършва Техническия университет в Шандун и магистърска програма по геоложки науки в Пекин, той заминава за стажантска програма в Япония. Там през 1994 г. случайно чува реч на Бил Гейтс за дотком бума, която го убеждава, че бъдещето му е в Силициевата долина.

Тогава Юен говори съвсем малко английски, а кандидатстването му за американска виза е отхвърлено девет пъти. Което не го отказва и за миг (твърди, че е имал неразбирателство със служител в консулството) и през 1997 г. на 27-годишна възраст той най-накрая се насочва към Калифорния. Първата му работа е като разработчик в компанията за онлайн конферентни връзки WebEx. Недоброто владеене на езика му пречи и той се фокусира върху работата. "За първите няколко години пишех само код и бях много зает", казва Юен преди време пред CNBC. Единственото му хоби е да играе футбол на малки врати. През 2007 г. WebEx е купена от Cisco Systems. Юен постоянно се издига до вицепрезидент в компанията за мрежово оборудване, но не забравя идеите си за бърза и лесна бизнес комуникация, особено в ерата на възхода на смартфоните.

В следващите години Юен работи върху платформа, която се опитва да предложи на шефовете си в Сisco като нова, смартфон ориентирана система за видеоконферентна връзка. След като финансирането му е отказано, през 2011 г. той напуска Cisco, за да основе собствена компания. С него тръгват и 40 инженери от гиганта.

"В Cisco бяха по-фокусирани върху социалните мрежи, като се опитваха да направят нещо като бизнес Facebook. Но грешаха и го разбраха години след като напуснах", казва Юен пред Forbes преди време.

Както всеки нов проект началото е не е лесно, тъй като за Юен е трудно да убеди инвеститорите да го подкрепят. "Смятаха, че пазарът е пренаселен", коментира мениджърът преди месеци пред Financial Times. Така той взима назаем пари от приятели и семейството си, за да започне. Дори собствената му съпруга поставя под съмнение решението му да напусне Cisco. "Казах й: знам, че е дълго и много трудно пътуване, но ако не го направя, ще съжалявам", твърди Юен пред Forbes.

В началото на Zoom основателят е зает с всяка част от бизнеса. "Пишех на всеки клиент, който се отказваше от услугите ни. Един от тях дори ме обвини, че само се представям за изпълнителния директор и Zoom е нечестна компания. Ето защо му предложих да се видим в Zoom разговор, за да го убедя", казва предприемачът в интервю за Thrive Global преди три години.

В крайна сметка се оказва, че първите дни на смартфон бума са благодатно поле за идея като Zoom. Постепенно компанията привлича все повече клиенти и се разраства. През 2017 г., малко повече от пет години след основаването, клиенти на Zoom са над 30% от компаниите във Fortune 500 и 90% топ 200 университета в САЩ. Сега броят им е далеч повече, не на последно място и заради пандемията - има над 30 000 корпоративни клиенти, сред които Samsung, Uber, Walmart и др. През миналата година компанията излезе и на борсата в едно от най-успешните първични публични предлагания на стартъп, като само за първия ден на търговия акциите ѝ скочиха с над 70%. Днес, дори и след спада от последните дни, пазарната капитализация на Zoom е около 100 млрд. долара (спрямо 35 млрд. долара през март). През последните месеци за възхода ѝ не попречиха и съобщенията за възможни пробиви в разговорите (които компанията реши с нови обновявания на софтуера). В края на август групата обяви и 355% ръст на приходите си за второто тримесечие спрямо същия период на миналата година до над 633 млн. долара.

Пред Financial Times Юен твърди, че най-важно за една млада компания е да избере правилния момент. "Ако бях стартирал десет години по-рано, нямаше да успея. Защото смартфонът създаде огромна икономика, облачните услуги също", казва предприемачът. И до ден днешен той остава един от малкото родени в Китай основатели на компании и изпълнителни директори в Силициевата долина (има американско гражданство от 2007 г.) въпреки огромния брой инженери там. В момента около една трета от разработчиците в Zoom са базирани в Китай, което носи и своите рискове за бизнеса заради геополитическото напрежение между Вашингтон и Пекин. Въпреки това Юен смята, че загубите и за двете страни ще са огромни, ако не се научат да работят заедно. "Аз съм инженер. Най-голямото ми притеснение е, че си наясно с проблема, но понякога не правиш нищо да го решиш, докато не стане прекалено голям", казва той пред FT през март.

Юен е наясно, че в основата на успеха на Zoom е екипът. Което го прави и изключително популярен в компанията. Според сайта Glassdoor за оценка на мениджърите от служителите, основателят на Zoom се радва на 99% одобрение сред тях, а през 2018 г. беше обявен и за CEO на годината. Което е добра основа и за окще по-голям растеж на бизнеса в бъдеще.

Пет неща, които искам някой да ми беше казал преди да основа свой стартъп

Ерик Юен пред Thrive Global

1. Макар стартъп пътешествието да е дълго и трудно, то също така е весело и вълнуващо. Не се страхувайте да започнете!

2. Няма нужда да наемате хората, които са най-квалифицирани на хартия. Вместо това наемете такива със самомотивация и манталитет за самообучение.

3. Културата на компанията ви е най-важното нещо, което не трябва никога да обърквате. Всичко друго произтича от нея.

4. Ако служителите ви не са щастливи, нищо друго в компанията ви няма да върви добре.

5. Намерете инвеститорите, които искат да инвестират във вас, а не само в бизнеса ви.

В новата класация на Forbes на 400-те най-богати американци има 18 нови представители. За мнозина името на един от тях е тотално непознато, но пък компанията му стана нарицателно за работата от дома по време на пандемията. А продуктът ѝ вече присъства в почти всеки компютър и телефон. За девет години Ерик Юен направи компанията за видеоконферентна връзка Zoom Technologies един от най-високо оценените стартъпи в света. Заради скока в използването на платформата на компанията през последните месеци състоянието на 50-годишния основател, роден в Източен Китай и днешен американски гражданин от Санта Клара, Калифорния, надхвърли 15 млрд. долара (и то след спада в последните дни на всички фондови пазари).

Както и много други преди него, историята на Юен показва, че упоритостта (и естествено добрата идея) се възнаграждава. И вярата, че силата на видеокомуникациите ще промени бизнес света. Началото е в провинция Шандун в Източен Китай, където като дете на минни инженери постепенно се увлича по технологиите. Докато е студент първи курс по приложна математика, пътува десет часа с влак, за да види приятелката си, и започва да мисли за начини за по-лесна комуникация с нея. Тогава му хрумват и първите идеи за видеотелефонна връзка. "Можех да я виждам само два пъти на година и си мислех как ще е фантастично да има устройство, с което да се виждаме и говорим само с натискането на един бутон", казва той пред списание Forbes през 2017 г. По-късно двамата се женят.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 2
    hm avatar :-P
    хм

    страхотна и мотивираща поредица, браво!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK