Упоритостта на Ерик Юен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Упоритостта на Ерик Юен

Reuters

Упоритостта на Ерик Юен

Как основателят на Zoom стана милиардер

Константин Николов
2825 прочитания

Reuters

© Reuters


В новата класация на Forbes на 400-те най-богати американци има 18 нови представители. За мнозина името на един от тях е тотално непознато, но пък компанията му стана нарицателно за работата от дома по време на пандемията. А продуктът ѝ вече присъства в почти всеки компютър и телефон. За девет години Ерик Юен направи компанията за видеоконферентна връзка Zoom Technologies един от най-високо оценените стартъпи в света. Заради скока в използването на платформата на компанията през последните месеци състоянието на 50-годишния основател, роден в Източен Китай и днешен американски гражданин от Санта Клара, Калифорния, надхвърли 15 млрд. долара (и то след спада в последните дни на всички фондови пазари).

Както и много други преди него, историята на Юен показва, че упоритостта (и естествено добрата идея) се възнаграждава. И вярата, че силата на видеокомуникациите ще промени бизнес света. Началото е в провинция Шандун в Източен Китай, където като дете на минни инженери постепенно се увлича по технологиите. Докато е студент първи курс по приложна математика, пътува десет часа с влак, за да види приятелката си, и започва да мисли за начини за по-лесна комуникация с нея. Тогава му хрумват и първите идеи за видеотелефонна връзка. "Можех да я виждам само два пъти на година и си мислех как ще е фантастично да има устройство, с което да се виждаме и говорим само с натискането на един бутон", казва той пред списание Forbes през 2017 г. По-късно двамата се женят.

След като завършва Техническия университет в Шандун и магистърска програма по геоложки науки в Пекин, той заминава за стажантска програма в Япония. Там през 1994 г. случайно чува реч на Бил Гейтс за дотком бума, която го убеждава, че бъдещето му е в Силициевата долина.

Тогава Юен говори съвсем малко английски, а кандидатстването му за американска виза е отхвърлено девет пъти. Което не го отказва и за миг (твърди, че е имал неразбирателство със служител в консулството) и през 1997 г. на 27-годишна възраст той най-накрая се насочва към Калифорния. Първата му работа е като разработчик в компанията за онлайн конферентни връзки WebEx. Недоброто владеене на езика му пречи и той се фокусира върху работата. "За първите няколко години пишех само код и бях много зает", казва Юен преди време пред CNBC. Единственото му хоби е да играе футбол на малки врати. През 2007 г. WebEx е купена от Cisco Systems. Юен постоянно се издига до вицепрезидент в компанията за мрежово оборудване, но не забравя идеите си за бърза и лесна бизнес комуникация, особено в ерата на възхода на смартфоните.

В следващите години Юен работи върху платформа, която се опитва да предложи на шефовете си в Сisco като нова, смартфон ориентирана система за видеоконферентна връзка. След като финансирането му е отказано, през 2011 г. той напуска Cisco, за да основе собствена компания. С него тръгват и 40 инженери от гиганта.

"В Cisco бяха по-фокусирани върху социалните мрежи, като се опитваха да направят нещо като бизнес Facebook. Но грешаха и го разбраха години след като напуснах", казва Юен пред Forbes преди време.

Както всеки нов проект началото е не е лесно, тъй като за Юен е трудно да убеди инвеститорите да го подкрепят. "Смятаха, че пазарът е пренаселен", коментира мениджърът преди месеци пред Financial Times. Така той взима назаем пари от приятели и семейството си, за да започне. Дори собствената му съпруга поставя под съмнение решението му да напусне Cisco. "Казах й: знам, че е дълго и много трудно пътуване, но ако не го направя, ще съжалявам", твърди Юен пред Forbes.

В началото на Zoom основателят е зает с всяка част от бизнеса. "Пишех на всеки клиент, който се отказваше от услугите ни. Един от тях дори ме обвини, че само се представям за изпълнителния директор и Zoom е нечестна компания. Ето защо му предложих да се видим в Zoom разговор, за да го убедя", казва предприемачът в интервю за Thrive Global преди три години.

В крайна сметка се оказва, че първите дни на смартфон бума са благодатно поле за идея като Zoom. Постепенно компанията привлича все повече клиенти и се разраства. През 2017 г., малко повече от пет години след основаването, клиенти на Zoom са над 30% от компаниите във Fortune 500 и 90% топ 200 университета в САЩ. Сега броят им е далеч повече, не на последно място и заради пандемията - има над 30 000 корпоративни клиенти, сред които Samsung, Uber, Walmart и др. През миналата година компанията излезе и на борсата в едно от най-успешните първични публични предлагания на стартъп, като само за първия ден на търговия акциите ѝ скочиха с над 70%. Днес, дори и след спада от последните дни, пазарната капитализация на Zoom е около 100 млрд. долара (спрямо 35 млрд. долара през март). През последните месеци за възхода ѝ не попречиха и съобщенията за възможни пробиви в разговорите (които компанията реши с нови обновявания на софтуера). В края на август групата обяви и 355% ръст на приходите си за второто тримесечие спрямо същия период на миналата година до над 633 млн. долара.

Пред Financial Times Юен твърди, че най-важно за една млада компания е да избере правилния момент. "Ако бях стартирал десет години по-рано, нямаше да успея. Защото смартфонът създаде огромна икономика, облачните услуги също", казва предприемачът. И до ден днешен той остава един от малкото родени в Китай основатели на компании и изпълнителни директори в Силициевата долина (има американско гражданство от 2007 г.) въпреки огромния брой инженери там. В момента около една трета от разработчиците в Zoom са базирани в Китай, което носи и своите рискове за бизнеса заради геополитическото напрежение между Вашингтон и Пекин. Въпреки това Юен смята, че загубите и за двете страни ще са огромни, ако не се научат да работят заедно. "Аз съм инженер. Най-голямото ми притеснение е, че си наясно с проблема, но понякога не правиш нищо да го решиш, докато не стане прекалено голям", казва той пред FT през март.

Юен е наясно, че в основата на успеха на Zoom е екипът. Което го прави и изключително популярен в компанията. Според сайта Glassdoor за оценка на мениджърите от служителите, основателят на Zoom се радва на 99% одобрение сред тях, а през 2018 г. беше обявен и за CEO на годината. Което е добра основа и за окще по-голям растеж на бизнеса в бъдеще.

Пет неща, които искам някой да ми беше казал преди да основа свой стартъп

Ерик Юен пред Thrive Global

1. Макар стартъп пътешествието да е дълго и трудно, то също така е весело и вълнуващо. Не се страхувайте да започнете!

2. Няма нужда да наемате хората, които са най-квалифицирани на хартия. Вместо това наемете такива със самомотивация и манталитет за самообучение.

3. Културата на компанията ви е най-важното нещо, което не трябва никога да обърквате. Всичко друго произтича от нея.

4. Ако служителите ви не са щастливи, нищо друго в компанията ви няма да върви добре.

5. Намерете инвеститорите, които искат да инвестират във вас, а не само в бизнеса ви.

В новата класация на Forbes на 400-те най-богати американци има 18 нови представители. За мнозина името на един от тях е тотално непознато, но пък компанията му стана нарицателно за работата от дома по време на пандемията. А продуктът ѝ вече присъства в почти всеки компютър и телефон. За девет години Ерик Юен направи компанията за видеоконферентна връзка Zoom Technologies един от най-високо оценените стартъпи в света. Заради скока в използването на платформата на компанията през последните месеци състоянието на 50-годишния основател, роден в Източен Китай и днешен американски гражданин от Санта Клара, Калифорния, надхвърли 15 млрд. долара (и то след спада в последните дни на всички фондови пазари).

Както и много други преди него, историята на Юен показва, че упоритостта (и естествено добрата идея) се възнаграждава. И вярата, че силата на видеокомуникациите ще промени бизнес света. Началото е в провинция Шандун в Източен Китай, където като дете на минни инженери постепенно се увлича по технологиите. Докато е студент първи курс по приложна математика, пътува десет часа с влак, за да види приятелката си, и започва да мисли за начини за по-лесна комуникация с нея. Тогава му хрумват и първите идеи за видеотелефонна връзка. "Можех да я виждам само два пъти на година и си мислех как ще е фантастично да има устройство, с което да се виждаме и говорим само с натискането на един бутон", казва той пред списание Forbes през 2017 г. По-късно двамата се женят.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 2
    hm avatar :-P
    хм

    страхотна и мотивираща поредица, браво!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK