"Нестле България" ще продава кафетата на Ѕtаrbuсkѕ за вкъщи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Нестле България" ще продава кафетата на Ѕtаrbuсkѕ за вкъщи

"Нестле България" ще продава кафетата на Ѕtаrbuсkѕ за вкъщи

Продуктите са в най-високия ценови клас, а глобалното партньорство между двете компании е още от август 2018 г.

Мара Георгиева
4368 прочитания

© Красимир Юскеселиев


"Нестле България" ще продава към магазини и онлайн продуктите от новата специално създадена серия кафе Ѕtаrbuсkѕ за приготвяне у дома. Вариантите са кафе на зърна, мляно кафе и капсули, съобщиха от българското дружество. Дебютът тук е част от глобално партньорство между двете компании от август 2018 г.

Това е втората голяма компания за храни и напитки, която започва да дистрибутира в България по-скъпо кафе на верига заведения - преди месеци "Кока-кола" започна да продава Costa Coffee. Разликата е, че "Нестле" има и собствен продукт в сегмента.

Предложенията

Продажбите на Ѕtаrbuсkѕ започват с осем вида капсули за кафе машини Nescafe Dolce Gusto - три за късо кафе, две за дълго ("Американо") и три специални ("Капучино", "Лате макиато" и "Карамел макиато"). От ноември в продажба ще бъдат и три бленда кафе на зърна и три мляно кафе Ѕtаrbuсkѕ. Продуктите са при три степени на изпичане - светло, средно и тъмно, уточняват от "Нестле".

Кафетата са във високия ценови клас, но от новия дистрибутор не уточниха числа. На сайта kafemania.bg, например, 12 капсули Starbucks Espresso Roast за Dolce Gusto кафемашина струват 12.90 лв.

Бизнecът нa Ѕtаrbuсkѕ c пpoдaжбa нa ĸaфe прави oĸoлo 2 млрд. дoлapa гoдишнo. През август 2018 г. Nestle плати 7.15 млрд. долара за правото да продава продукти на кафе веригата в супермаркети, ресторанти и кетъринг. Със сделката швейцарската хранителна корпорация подкрепи брандовете си Nescafe и Nespresso, които според анализатори бяха достигнали лимита на своите продажби. В резултат на споразумението оĸoлo 500 cлyжитeли нa ĸaфe вepигaтa ce пpиcъeдиниха ĸъм eĸипa нa Nеѕtlе.

Какво ново

Конкуренцията на пазара расте. "Нестле България" е лидер в сектора в страната с марките Nescafe, Nespresso с 42.5% пазарен дял в стойност. Любопитно е, че най-скъпият продукт на компанията - Nespresso, се продава тук от края на миналата година, но не директно, а през партньор.

От юни т.г. "Кока-Кола ХБК" пое дистрибуцията на нова серия кафета - Costa Coffee. Тя включва кафе на зърна и мляно кафе във високия ценови сегмент. Продуктите се продават в магазини и в заведенията, като са налични по четири бленда. Това е втора марка кафе, която влиза в портфолиото на "Кока-Кола ХБК", след като близо три години фирмата продаваше Lavazza, но сътрудничеството беше преустановено през септември 2019.

Друг голям участник на пазара на кафе в България е нидерландската Jacobs Douwe Egberts, която има фабрика за производство на кафе в Костинброд. Там се произвеждат над 10 бранда кафе, които се продават в страната, в Румъния, Гърция, Украйна, Полша, Унгария, Германия, Нидерландия, както и марката Nova Brasilia, която има пазарен дял от 24% в обем, но става въпрос само за "консумация у дома", тъй като не оперира в хорека канала, съобщиха от компанията.

Пазар за 300 млн. лв.

Пазарът на кафе в България се оценява на около 24 хил. тона за 2019 г. на стойност 290 млн. лв. и бележи 3% ръст, заяви в интервю за "Капитал" Николай Тодоров, директор "Алкохолни напитки и кафе" в "Кока-Кола ХБК България".

Най-продаваният тип кафе традиционно продължава да бъде това на зърна, което е около 40% от общите продажби. Мляното кафе е на второ място по големина с 20%, но през последните години и двете губят дял от капсулите, инстантното кафе и миксовете, които са двигателите на пазарния ръст, коментира Николай Тодоров. Според него най-голям скок има в капсулите - 30% ръст спрямо предходна година. Разтворимите кафета и миксовете също продължават да растат по-бързо от категорията, докато при мляното и кафето на зърна се забелязва лек спад. "Има обаче една подкатегория в мляното и на зърна, която се радва на сериозен ръст и това са сингъл ориджин премиум кафетата - клиенти плащат 3-4 пъти по-висока цена за чаша кафе", отбелязва Николай Тодоров.

В страната консумацията на кафе на глава от населението е 2.9 кг на годишна база, което ни поставя под средното за Европа. Водещи са Швеция, Норвегия и Финландия по обща консумация на кафе, а Италия, Гърция и Испания - в премиум сегмента. България се нарежда до страни като Полша и Великобритания.

"Нестле България" ще продава към магазини и онлайн продуктите от новата специално създадена серия кафе Ѕtаrbuсkѕ за приготвяне у дома. Вариантите са кафе на зърна, мляно кафе и капсули, съобщиха от българското дружество. Дебютът тук е част от глобално партньорство между двете компании от август 2018 г.

Това е втората голяма компания за храни и напитки, която започва да дистрибутира в България по-скъпо кафе на верига заведения - преди месеци "Кока-кола" започна да продава Costa Coffee. Разликата е, че "Нестле" има и собствен продукт в сегмента.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK