Евгени Харамлийски: Всяка криза ражда нови възможности
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Евгени Харамлийски: Всяка криза ражда нови възможности

Евгени Харамлийски: Всяка криза ражда нови възможности

Изпълнителният директор на "Домейн Бойар" за тенденциите на пазара и плановете на компанията

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
3088 прочитания

Как се отрази кризата с коронавируса на един от най-големите и утвърдените винопроизводители в страната - "Домейн Бойар"?

Затварянето на заведенията за хранене, барове и хотели, отмяната на всички масови събития и като цяло сериозното ограничаване на обществения живот, разбира се, се отрази негативно на редица бизнеси, включително и на винарския бизнес в България. В месеците март и април винените компании регистрираха около 30% спад на вътрешния пазар. За радост продажбите се стабилизираха през май и юни, като общият спад от началото на годината до момента е около 10%. Прави впечатление, че по-голям спад се наблюдава при продажбите на вино, докато при високия алкохол като ракия, водка и дори уиски спадът е значително по-малък, а в някои категории дори има ръст. "Домейн Бойар" посрещна по-спокойно проблемите си на вътрешния пазар благодарение на големия обем на износа. Когато гледаме продажбите в стойност, съотношението е 70/30 в полза на българския пазар. Това съотношение в момента се променя в полза на износа. Като голям износител на вино за пазарите в Европа, Азия и Северна Америка ние реализирахме близо 20% ръст на продажбите на тези пазари. Най-голям е ръстът на продажбите ни във Великобритания, Белгия, Швеция, но също и в Япония и Канада.

Как повлия кризата на продажбите ви?

- Най-общо казано, производителите на вино реализират продукцията си чрез 2 канала - единият са магазините, където хората купуват храна и напитки за вкъщи, а другият са заведения и хотели, където хората консумират на място в тези обекти. С въвеждане на ограничителните мерки във връзка с разпространението на COVID-19 единият канал за консумация на място в заведения и хотели беше изцяло затворен. В България продажбите за вкъщи чрез втория канал - магазините, не успяха да компенсират загубите на продажби в ресторантите, докато в чужбина особено Великобритания, но също и Белгия, загубите от продажби в ресторантите бяха компенсирани от покупки за вкъщи през магазините. Продуктите на "Домейн Бойар" присъстват в редица големи търговски вериги в Европа и се предлагат при много добро, изгодно съотношение между качество и цена. Това доведе до значителен ръст на нашите продажби в Европа.

Какви са плановете ви за преодоляване на кризата?

- Повече от всякога виждам значението на старата българска поговорка "Всяко зло за добро". Аз съм оптимист и избирам да вярвам, че тази криза ще се преодолее по-бързо от очакваното. Знаем, че всяка криза носи и нови възможности. Чрез правилно управление на ресурсите си "Домейн Бойар" има способност да издържи по-дълго време на трудностите в момента. Не планираме каквито и да било съкращения на разходи, нито на служители. Опитваме се да реагираме спокойно и умно, като предприемаме гъвкави и - когато е необходимо - по-агресивни мерки за повишаване на продажбите и увеличаване на пазарния ни дял.

Промени ли се българският пазар на вино през последните години?

- Българският пазар на вино се промени най-вече с това, че потребителите значително подобриха винената си култура, станаха по-взискателни, изградиха добър вкус към виното. Това принуди българските производители да положат усилия за значително подобряване на качеството и визията на вината си. Така през последните 5 години българските изби масово започнаха да произвеждат вина с добро качество и визия. Многото награди от най-престижните международни конкурси са доказателство за този процес. С изключение на 2020 г. през миналите няколко години консумацията на вътрешния пазар растеше средно с 4% до 7% годишно. От ценова гледна точка консумацията се премести от вина в ценови клас 3-5 лева към вина от 6-10 лева за бутилка. Потребителите разбраха, че вина в този ценови клас 6-10 лева предлагат много добро съотношение между качество и цена. Ценителите на вино в страната все още приемат България като добър производител на червени вина. Затова червените български вина дори в по-високия ценови клас се приемат добре. Не стои така въпросът по отношение на белите вина, където в средния и високия ценови клас потребителите все още предпочитат вина от внос. Всяка година расте и потреблението на розе. Преди няколко години "Домейн Бойар" отвори изцяло нова категория на пазара - плодови вина (или вина с плодов сок), пускайки серията FRUTINO. FRUTINO е уникална комбинация между вино и натурален плодов сок, като идеята е плодовете естествено да продължават характеристиките на сортовете вино. Серията предлага 8 вкуса: "шардоне с праскова и манго", "розе с ягода и малина", "совиньон блан с киви и маракуя", "мерло с боровинка и малина", "сира със синя слива и смокиня" и др. Напитката е леко алкохолна (8.5%), приятно освежаваща и много подходяща за коктейли и разхлаждаща "сангрия" в летните месеци. Червените вина от серията са подходящи да си направите и "греяно вино" през зимата. Това е една от новите тенденции на пазара.

Получавате многократно наградата "Супербранд" на българското вино". Какво вино предпочита българинът?

- Тази награда е много важна за нас. Тя показва, че "Домейн Бойар" се ползва с най-голямо доверие на потребителите и ценителите на вино в България. А това е истинско признание за усилията на целия екип, на всеки служител на компанията. Ние не си позволяваме никакъв компромис с качеството на виното, което правим. Стремим се да предлагаме най-доброто съотношение между качество и цена в различните ценови класове и именно това е нашата печеливша формула. Нито един потребител не се е почувствал излъган или ощетен от нас, че си е дал парите "на вятъра", а точно обратното. Ето това означава наградата "Супербранд" на българското вино - марка, която се познава от всички потребители и се ползва с висока степен на тяхното доверие. И в тази посока Домейн Бойар наистина е "супербрандът на българското вино". Българинът предпочита вино с добро съотношение качество - цена, направено от производител, на който може да вярва.

Кои са най-продаваните ви марки вина на българския пазар?

- Марката QUANTUM е безспорен лидер сред нашите продукти и сред най-предпочитаните продукти в България. Всяка година вината с марка QUANTUM получават много медали и признание на значими международни конкурси. Преди 2 години пуснахме и вино с бранда BOLGARE, с който си поставихме за цел да събудим вярата в българските традиции и умението ни да правим добро вино от векове. Чрез този бранд се стремим да насочим вниманието на хората към всички прекрасни български неща, с които можем да се гордеем пред света. Сред най-продаваните ни брандове са: BOLGARE, FRUTINO, DOMAINE BOYAR, QUANTUM. Но искам да обърна специално внимание и на вината, които произвеждаме в малката ни бутикова изба в Кортен - изключителни вина със силен характер и индивидуалност, които всяка година печелят най-престижните международни награди. Това са вина за истинските ценители. А на върха в нашето портфолио винаги стои легендарният SOLITAIRE. Виното, което показва върховите постижения на родния тероар и възможностите на нашите изключителни енолози. Това вино е произведение на висшето винарско изкуство, което може да отлежава години в бутилката.

Да очакваме ли нови марки от вашите продукти през следващите месеци?

- Силата на "Домейн Бойар" винаги извира от нашата креативност и усет към новите тенденциите на пазара. Ние сме сред най-иновативните компании на българския винен пазар. И в момента работим по нови продукти, които се надявам до пролетта на следващата година да пуснем на пазара.

Предвиждате ли нови инвестиции във винарска изба "Сините скали" в Сливен и в бутикова изба "Кортен"?

- Предвиждаме инвестиции в изба "Кортен". Планираме развитие на винен туризъм, а изба "Кортен" ще бъде ключова за нас в това отношение. Тя се ползва с добро реноме, а също се намира на красиво и комуникативно място. Една подобаваща инвестиция в нея ще бъде напълно оправдана и ние работим в тази посока.

През следващата година "Домейн Бойар" става на 30 години. Кои са възловите моменти от развитието на компанията?

- "Домейн Бойар" е първата частна винена компания в България след 1989 г. Историята ни е богата, изпълнена с върхове и спадове. През последните 10 години пътят ни води само нагоре. Ще отбележим 30-ата си годишнина в момент на възход. Относно възловите моменти - имаме много такива. Построяването на избата ни в Сливен през 1998 г., която и до днес е една от най-сериозните и мащабни инвестиции в българското винарство, 2008 г., когато започнахме реформирането на компанията и цялостното обновяване портфолиото ни, 2012, когато станахме един от големите вносители и започнахме работа с най-големите винарски компании в Европа и Америка - Accolade wines и Constellation Brands, и т.н. За нас важен е всеки ден. Ние сме всеотдайни и концентрирани в работата си във всеки момент и имаме визия, това ни прави успешни. Няма възход, ако не се бориш всеки миг. А ние го можем, всички служители на "Домейн Бойар" мислят и работят в тази посока.

Как се отрази кризата с коронавируса на един от най-големите и утвърдените винопроизводители в страната - "Домейн Бойар"?

Затварянето на заведенията за хранене, барове и хотели, отмяната на всички масови събития и като цяло сериозното ограничаване на обществения живот, разбира се, се отрази негативно на редица бизнеси, включително и на винарския бизнес в България. В месеците март и април винените компании регистрираха около 30% спад на вътрешния пазар. За радост продажбите се стабилизираха през май и юни, като общият спад от началото на годината до момента е около 10%. Прави впечатление, че по-голям спад се наблюдава при продажбите на вино, докато при високия алкохол като ракия, водка и дори уиски спадът е значително по-малък, а в някои категории дори има ръст. "Домейн Бойар" посрещна по-спокойно проблемите си на вътрешния пазар благодарение на големия обем на износа. Когато гледаме продажбите в стойност, съотношението е 70/30 в полза на българския пазар. Това съотношение в момента се променя в полза на износа. Като голям износител на вино за пазарите в Европа, Азия и Северна Америка ние реализирахме близо 20% ръст на продажбите на тези пазари. Най-голям е ръстът на продажбите ни във Великобритания, Белгия, Швеция, но също и в Япония и Канада.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK