Николай Бекяров: Въпреки коронакризата пазарът на сладолед нарасна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Николай Бекяров: Въпреки коронакризата пазарът на сладолед нарасна

Николай Бекяров

Николай Бекяров: Въпреки коронакризата пазарът на сладолед нарасна

Националният бизнес мениджър на сладоледената дивизия в България на "Юниливър Южно-Централна Европа" пред "Капитал"

Мара Георгиева
5198 прочитания

Николай Бекяров

© Личен архив


Николай Бекяров e национален бизнес мениджър на сладоледената дивизия в България на "Юниливър Южно-Централна Европа", отговорен за търговския екип, каналите за търговия и дистрибуция, търговската политика и прилагането на маркетинговата стратегия на компанията в страната. Присъединява се към екипа на "Юниливър" преди две години и половина след повече от 18 години работа в "Кока-Кола ХБК България", където е преминал почти всички позиции в търговския отдел на компанията - търговски представител, ръководител на търговски екип, обучаващ на търговски отдел, търговски директор, мениджър бизнес развитие и обслужване на клиентите. Притежава магистърска степен от Хранителния университет в Пловдив и международен сертификат за провеждане на обучения CIPD от MOL.

Как коронавирусът повлия върху продажбите на сладолед, какъв сезон отчита компанията, как очаквате да приключите сезона?

- 2020 беше необикновена година за всички. През март, точно преди старта на активния сезон и по средата на усилената ни подготовка за сезона, неочакваната пандемична обстановка ни заля като вълна. Трябваше да преосмислим всичко, което бяхме направили дотогава, и това, което бяхме планирали. Поради наложената карантина драстично променихме начина си на работа и започнахме период на постоянно адаптиране към новата реалност. Преправихме плановете си, наблюдавахме отблизо и анализирахме промяната в поведението на хората, учихме се от новите пазарни и потребителски трендове. В самото начало на ограниченията и затварянето ни по домовете отбелязахме спад в продажбите, но успяхме да наваксаме. Ние сме оптимисти за успешното приключване на тазгодишния сезон независимо от неблагоприятните обстоятелства и липсата на чуждестранни туристи. Продължилото по-дълго лятно време през септември също ни помага да удължим максимално сезона на продажбите на сладолед.

На колко се оценява пазарът на сладолед в България, какъв е трендът?

- Целият пазар на сладолед в България възлиза на около 110 милиона лева. През 2019 пазарът е нараснал с 4% в стойност спрямо предходната година, докато през 2020 има незначителна разлика - от частичните данни на "Нилсен", които имаме сега, през изминалия сезон (май-август) пазарът на сладолед е нараснал с приблизително 3.8 %.

След като през 2018 г. придобихме "Сладоледена фабрика Дени" близо до Велико Търново, в момента сме най-голямата международна компания, която произвежда сладолед в България и покриваме близо 30% от местния пазар на сладолед в обем. Средногодишно произвеждаме над 4500 тона сладолед за вътрешния пазар и за износ. Измерен в обем и стойност, целият ни сладоледен бизнес (включително и производството в Сладоледена фабрика) покрива около 25% от категорията в България. От началото на годината независимо от предизвикателства, през които преминахме - успяхме да повишим пазарния си дял за целия сезон (май-август 2020 спрямо същия период на 2019), основно чрез ръст в импулсния сладолед (за незабавна консумация). Нашата наследствена марка "Ескимо" също повиши пазарния си дял в стойност.

Как сегментирате пазара на сладолед, какъв е делът на всеки сегмент, каква е динамиката в отделните сегменти?

- Според формата има две основни групи продукти: импулсен сладолед (единично опакована, най-често за незабавна консумация в движение) и сладолед за вкъщи. Според данните от 2019 и 2020 импулсният сладолед все още има най-висок дял, достигайки почти 2/3 от целия пазар в стойност. През 2020 г. обаче забелязваме особен тренд заради извънредната обстановка, довела до доста промени в консуматорското поведение. Става въпрос за ускорен ръст на сладоледите за вкъщи, в резултат на което делът на този сегмент се повиши до 35% в стойност според данни на "Нилсен". На практика ръстът на сладоледения пазар в България през 2020 е обусловен основно от сладоледите за вкъщи, които за периода май-август 2020 са се увеличили с 12% в стойност.

Друг начин за разрез на пазара е според ценовите сегменти. Тази година се наблюдава още едни тренд - поляризирането на консуматорите към двата крайни сегмента - премиум сладоледи и достъпни сладоледи. Заради предизвикателната във всеки аспект 2020 година сладоледът остана един от достъпните моменти на наслада и част от българите бяха готови да плащат малко повече за тяхната любима марка или да опитват най-новите вкусове, които могат да намерят във фризерите. По същия начин, част от хората, които заради извънредната ситуация станаха по-внимателни с разходите си, избираха най-достъпните продукти.

Кои са най-търсените форми сладолед при импулсните покупки? Какво е съотношението и променя ли се то в годините?

- В обхвата на импулсните сладоледи има множество форми като клечки, фунийки, чашки, барове и сандвичи. Топ три на българския пазар до тази година бяха клечките, фунийките и чашките. Според данните от "Нилсен" до август 2020 сега фунийката е най-популярната форма на сладолед сред българските консуматори.

Клечките доскоро държаха малко под 30% в стойност от импулсния пазар на сладолед и значително растяха през последните няколко години (2017 - 2019). Тази година обаче трендът се промени - през изминалия сезон на 2020 сладоледът във фунийка увеличи дела си и в обем, и в стойност (с постоянен тренд през периода май-август) и зае лидерска позиция. Забелязва се също премиумизиране на тази форма и интерес към продукти с по-сложна архитектура и вкусово разнообразие - тренд, който продължава през 2020.

Кои са най-предпочитаните вкусове сладолед? Има ли особености българският пазар?

- Ванилия и шоколад са абсолютният предпочитан избор на българите. Един от елементите, характерни за българския сладоледен пазар, е силното предпочитание към карамеления вкус, който е на трето място в класацията на консуматорските предпочитания.

Как вашата компания отговаря на нарастващия тренд към здравословен начин на живот?

- Ние постоянно наблюдаваме нуждите на нашите консуматори и следим отблизо хранителните тенденции. Факт е, че трендът към здравословен начин на живот се увеличава значително. В нашето портфолио имаме рецепти, които отговарят на тези очаквания на консуматорите, като се фокусираме върху намаляването на захарта (например "Ескимо Голд" без добавена захар) и наситените мастни киселини. Друг приоритет за нас е елиминирането на трансмастните киселини и суровини - например палмовото масло от всички наши сладоледени миксове.

Кои са Топ 3 на продуктите на вашата компания? Какъв е пазарният дял на дружеството и какви цели си поставяте?

- Нашата наследствена сладоледена марка - "Ескимо", дори след повече от 50 години все още е възприемана в съзнанието на хората като сладоледена марка №1 в България (според проучване на GfK от 2019). Фокусът ни през последните две години беше както да я усъвършенстваме като иновативна марка, така и да подобрим комуникацията й с българските граждани. "Ескимо класик ванилия клечка" стана нашият най-продаван сладолед за 2020, следван от фунийката "Амиго ванилия" от портфолиото на "Дени" и най-новия за 2020 - "Ескимо черна фунийка с ванилов сладолед, черни бисквитки и бял шоколад", чийто продажби надминаха далеч предварителните прогнози. През тазгодишния сезон ние повишихме пазарния си дял, достигайки до 23% (в стойност и в обем).

Кои са най-съществените промени в бизнеса на компанията със сладолед след като "Юниливър" придоби "Сладоледена фабрика" - Велико Търново?

- Заедно с придобиването на фабриката дойде и преходният период (който продължава и до днес), за привеждане на "Сладоледена фабрика Дени" в съответствие със световните стандарти и изисквания на "Юниливър". На второ място, но не и по важност, беше цялостното обновяване на портфолиото с марката "Ескимо" - рецепти, опаковки и комуникация. Освен това започнахме да произвеждаме и над 22 милиона броя сладоледи за износ към румънския пазар. През 2021 г. продължаваме с процеса по интеграция, съгласно стандартите на "Юниливър" и работим върху още изненади за нашите консуматори.

Колко са направените инвестиции в този бизнес от страна на "Юниливър" и какви са инвестиционните намерения на компанията, повлия ли им коронавирусът?

- Ние придобихме "Сладоледена фабрика Дени" през 2018 г. и това беше нашата най-голяма инвестиция в България. Тази година, поради коронавируса, трябва да пренагласим нашите инвестиционни планове, но се опитваме да не правим значителни промени и да се придържаме към целите, които сме си поставили за местния бизнес със сладоледи.

Какви са прогнозите ви за пазара на сладолед в краткосрочен план, кои фактори ще влияят върху развитието му?

- Пандемията ще има своето негативно отражение върху пазара на сладолед, но ние сме настроени оптимистично и вярваме, че през следващата година ще успеем ще се върнем към положителния тренд в продажбите, всички ние сега се адаптираме към т.нар. "ново нормално". През този период забелязахме важна промяна между сегментите - сладолед за вкъщи спрямо импулсен сладолед. Някои от тези промени ще се установят за по-дълго, други няма. Ние вярваме, че любовта към сладоледа ще остане - нещо, което се доказа и през тази година, независимо от несигурните времена и обезпокоителната икономическа ситуация.

Интервюто взе Мара Георгиева

Николай Бекяров e национален бизнес мениджър на сладоледената дивизия в България на "Юниливър Южно-Централна Европа", отговорен за търговския екип, каналите за търговия и дистрибуция, търговската политика и прилагането на маркетинговата стратегия на компанията в страната. Присъединява се към екипа на "Юниливър" преди две години и половина след повече от 18 години работа в "Кока-Кола ХБК България", където е преминал почти всички позиции в търговския отдел на компанията - търговски представител, ръководител на търговски екип, обучаващ на търговски отдел, търговски директор, мениджър бизнес развитие и обслужване на клиентите. Притежава магистърска степен от Хранителния университет в Пловдив и международен сертификат за провеждане на обучения CIPD от MOL.

Как коронавирусът повлия върху продажбите на сладолед, какъв сезон отчита компанията, как очаквате да приключите сезона?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK