Радослав Пашанков, Olympus: Ще разширяваме палитрата от произвеждани продукти

"Целта на нашите собственици в средносрочен план е компанията да бъде в топ 3 в млечната индустрия", казва Радослав Пашанков

Радослав Пашанков, Olympus: Ще разширяваме палитрата от произвеждани продукти

Търговският директор на гръцката марка млечни продукти и плодови сокове пред "Капитал"

Мара Георгиева
9087 прочитания

"Целта на нашите собственици в средносрочен план е компанията да бъде в топ 3 в млечната индустрия", казва Радослав Пашанков

© Красимир Юскеселиев


Визитка

Радослав Пашанков е търговски директор за България на гръцката марка млечни продукти и плодови сокове Olympus. Той започва своята кариера в компанията веднага след като завършва бизнес администрация в Американския колеж в Солун и работи за създаването на българското представителство и позиционирането на продуктите на българския пазар. Лидерският дух, креативността и дългосрочните амбиции му донесоха наградата "Next Generation мениджър в корпоративна среда" през 2012 г. Той спечели частична стипендия за една от Professional MBA програмите на WU Executive Academy, Виена.

Компанията

"Тирбул" - Сливен, е част от гръцката група HellenicDairies S.A. (бивша Tyras S.A.), която има заводи в Гърция, България и Румъния. Българското предприятие произвежда твърди сирена, кашкавали, извара с марката Olympus. Основните пазари на фирмата са в страните от ЕС, САЩ, арабските държави, Китай, Австралия. Приходите на "Тирбул" през 2019 г. са 76 млн. лева, а заетите са 108.

Как се отрази извънредното положение заради коронавируса на бизнеса на компанията? Нараснаха или се свиха продажбите? Наложиха ли се промени в организацията и производствения ритъм?

- Ситуацията с коронакризата се отрази негативно на цялото общество и редица бизнеси, но повлия и много силно на потреблението по сектори. В нашия случай - търговията на дребно в сектор бързооборотни стоки, отбеляза ръст за сметка на обслужващите сектори (ХоРеКа). Хората бяха принудени да пазаруват единствено и само за дома и да консумират у дома. Продуктите от първа необходимост с по-дълъг срок на годност бяха основни цели на потреблението, докато по-специфични отстъпиха място.

Организацията и производственият ритъм бяха белязани от извънредната ситуация, но компанията се справи с това да продължи да отговаря на високите хигиенни и качествени стандарти, като дори постави нови по-високи, за да се задоволят нуждите на потребителите в извънредната обстановка.

Колко и какви са най-новите инвестиции, направени в производственото предприятие "Тирбул" в Сливен и какъв е ефектът от тях? Какви нови инвестиции предвижда мениджърският екип и в какъв срок?

- В периода септември 2019 до април 2020 г. "Тирбул" разработи, изгради и пусна в експлоатация нова производствена линия за грил сирене на стойност над половин милион евро. С това ние увеличихме продуктовата гама с още един вид сирене, което ни дава възможност да намерим нови пазарни ниши в целия свят.

Какви трудности среща компанията с осигуряването на суровина и как ги решава? Откъде внасяте сурово мляко?

- Сливенското предприятие има възможност да преработи до 180 тона мляко на ден средногодишно. В по-голямата си част продукцията се изнася и за да бъде конкурентна на европейските пазари, ние имаме нужда от суровини, които да отговарят на нужното качество и да са в достатъчни обеми. Към днешна дата, за да изпълняваме нашите поръчки, е невъзможно да купуваме мляко само от български ферми поради все по-високите цени и намалени обеми. Докато средноевропейската цена на краве мляко за месец юли например преди 1 година е била 0.338 евро/кг, днес тя е паднала до 0.325 евро/кг. В България обаче има ръст на цената за същия период с почти 1 евроцент, което намалява конкурентоспособността на предприятието спрямо другите европейски преработватели. Още по-тежка е ситуацията с овчето мляко, което също бележи спад и се добива основно от малки ферми, които трудно издържат стопанствата си и все по-трудно намират обслужващи работници. За да гарантираме нашето производство, ние внасяме млека от другите заводи в групата, както и мляко от Германия и други европейски държави.

Каква част от продукцията на "Тирбул" се изнася и кои са основните пазари на компанията? Какви са фирмените цели в тази посока?

- Основните пазари на фирмата са в страните от ЕС, включително и България, но най-големият клиент остава Гърция, където консумацията на сирене на глава от населението е най-висока в ЕС.

Отчитате ли промяна в потребителските нагласи заради COVID-19?

- Потребителите винаги търсят възможно най-качествени, гарантиращи сигурност и хигиена продукти. Това търсене в условия на пандемия се засили и хората се запасяваха с най-необходимите и надеждни продукти на пазара. Потребителите, които в условия на извънредно положение усилиха чувствителността към сигурността на продуктите, демонстрираха това и чрез избора си.

Разбира се, друга част от промяната на потребителското поведение също може да бъде обяснена с променените покупателни възможности на потребителите, с нестабилната и неизвестна обстановка, както и промененото поведение в ежедневието ни. Хората стоят повече вкъщи, готвят повече и съответно консумират определени продукти повече или по-малко от обикновено. Това насочи потребителите към наши по-основни продуктови категории за сметка на по-нишови. Това явление бе временно и особено осезаемо по време на извънредното положение, но се коригира по естествен път след разхлабване на мерките.

Каква е историята на марката Olympus, колко вида продукти предлагате с нея и къде се произвеждат те?

- Olympus и компанията зад марката - "Тирбул", са част от сектора за млекопреработване и производство на млечни продукти в България от 2004 г., когато отвори нашето производствено предприятие в Сливен. В последните 15 години марката Olympus постепенно ставаше все по-популярна сред българските потребители, като непрестанно разрастваше и широчината на портфолиото си от предлагани продукти. Видовете категории, с които марката е представена на пазара, са десетки, като те се простират от най-разпознаваемите - прясно и кисело мляко, сирене и извара, през специализирани и не толкова познати за родния пазар млечни продукти - свежи сирена, средиземноморски сирена, йогурт, до пазара за напитки - натурални плодови сокове, мурсалски планински чай, ядкови напитки. Компанията разполага с множество производствени центрове на Балканския полуостров, включително и България, като всяка фабрика разполага със своята инфраструктура и технологични възможности. Различните видове продукти биват произвеждани в различни страни - България, Гърция, Румъния.

Кои са топ 3 на най-купуваните продукти Olympus в България?

- Най-продаваните артикули на Olympus са представителите на най-разпознаваемите продуктови категории, присъстващи на трапезата на българина всеки ден - прясно мляко, кисело мляко и сирене. Тези категории генерират и най-големи продажби от гледна точка на реализирани обеми. От гледна точка на динамика на развитие, на ръст в продажбите и съответно увеличение на пазарен дял за нас най-перспективни са натуралните сокове, мурсалският чай и свежите сирена и йогурт.

Кои са най-новите продукти Olympus и какъв е интересът към тях?

- Най-новите предложения в палитрата от млечни продукти на компанията са крема сирене и грил сирене Meze. Крема сирене е познат за потребителите продукт, като нашето предложение се отличава от конкуренцията с изцяло натуралния си състав. Продуктът отговаря на все по-важния за потребителите стандарт Clean Label. Представянето на крема сирене в първите месеци от неговото присъствие на пазара е повече от обещаващо. Meze е традиционно средиземноморско сирене за печене, което от съвсем скоро произвеждаме и продаваме в България. Продуктът е изцяло натурален от свежо пастьоризирано краве мляко.

В сектор напитки представихме нещо иновативно за българския пазар - мурсалски планински чай Olympus. Тази напитка е без аналог в категория "Студен чай". Вложените съставки са 100% натурални - естествена отвара от мурсалски чай, подсладена с листа от стевия, без захар, без консерванти и оцветители. За богатия вкус допринася добавеният естествен плодов сок. Планинският чай се представя изключително успешно на родния пазар.

Какъв е пазарният дял на марката в България - общо и по категории?

- Марката е най-позната на българския пазар със своя бестселър - прясно мляко. Пазарният дял в тази категория според последни данни на Nielsen е 23.8% в стойност.

В категория "Напитки", и по-конкретно "Натурални плодови сокове", компанията предлага една от най-популярните сред потребителите опции, както и едни от малкото сокове, които задължително се съхраняват в хладилна витрина поради свежестта на продукта. Пазарният дял на сокове Olympus е малко над 10%.

Планирате ли навлизане в нови продуктови категории с марката Olympus?

- Компанията разширява непрестанно портфолиото си от предлагани продукти, като на година средно добавяме между 5 и 10 нови предложения. Някои от тях са изключително иновативни за родния пазар, други пък са традиционни предложения в съответните категории. Брандът е показал, че смело може да навлиза и да се конкурира в различни видове категории и това ще продължи да бъде заложено в нашата бъдеща стратегия.

Различава ли се пазарът на млечни продукти в България от този в съседните държави, какви са неговите особености?

- Разбира се, пазарът на млечни продукти в различните държави има своите специфики и различия. Както знаем, България има изключително богати стандарти в сферата на млечните продукти, както и дълбочина на своя пазар - кисело мляко, сирене и други.

Но това важи и за други страни около нас, като Гърция, например. Емблемите на гръцката млечна индустрия са сиренето "Фета" и гръцкият йогурт. Адекватната национална и корпоративна политика на съседите ни превърна тези два продукта в световни хитове.

Какви са средносрочните планове за развитие на "Тирбул"? А на марката Olympus?

- Средносрочните планове за млекопреработвателното ни предприятие в Сливен са увеличаване на производителността и ефективността на труда и разширяване на палитрата от произвеждани продукти в България.

Основна цел пред марката Olympus е увеличаване обема на продажбите и на пазарния дял. Всичко това може да бъде постигнато чрез непрестанно подобряване на организацията с цел задоволяване нуждите на пазара. Основна цел е оптималното достигане до крайния потребител, което е обвързано и със задължително насищане на комуникацията към потребителите. Целта на нашите собственици в средносрочен план е компанията да бъде в топ 3 в млечната индустрия. Пред организацията ни стои за цел и превръщането ни в основен играч в нови продуктови категории (сектор "Храни и напитки"), разширяване на продуктово портофолио и достигане на все по-голяма наситеност в присъствието на разнообразни продукти Olympus във всички търговски обекти - както в модерната, така и в традиционната тъговия. С всяка изминала година компанията заема и все по-категорично изразена социално-отговорна позиция, като подпомага редица каузи, свързани с българските деца и българската природа. Тази политика на корпоративна социална отговорност ще продължи да намира основно място в стратегията ни и за напред.

Интервюто взе Мара Георгиева

Визитка

Радослав Пашанков е търговски директор за България на гръцката марка млечни продукти и плодови сокове Olympus. Той започва своята кариера в компанията веднага след като завършва бизнес администрация в Американския колеж в Солун и работи за създаването на българското представителство и позиционирането на продуктите на българския пазар. Лидерският дух, креативността и дългосрочните амбиции му донесоха наградата "Next Generation мениджър в корпоративна среда" през 2012 г. Той спечели частична стипендия за една от Professional MBA програмите на WU Executive Academy, Виена.

Компанията

"Тирбул" - Сливен, е част от гръцката група HellenicDairies S.A. (бивша Tyras S.A.), която има заводи в Гърция, България и Румъния. Българското предприятие произвежда твърди сирена, кашкавали, извара с марката Olympus. Основните пазари на фирмата са в страните от ЕС, САЩ, арабските държави, Китай, Австралия. Приходите на "Тирбул" през 2019 г. са 76 млн. лева, а заетите са 108.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход