Радослав Пашанков, Olympus: Ще разширяваме палитрата от произвеждани продукти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Радослав Пашанков, Olympus: Ще разширяваме палитрата от произвеждани продукти

"Целта на нашите собственици в средносрочен план е компанията да бъде в топ 3 в млечната индустрия", казва Радослав Пашанков

Радослав Пашанков, Olympus: Ще разширяваме палитрата от произвеждани продукти

Търговският директор на гръцката марка млечни продукти и плодови сокове пред "Капитал"

Мара Георгиева
3486 прочитания

"Целта на нашите собственици в средносрочен план е компанията да бъде в топ 3 в млечната индустрия", казва Радослав Пашанков

© Красимир Юскеселиев


Визитка

Радослав Пашанков е търговски директор за България на гръцката марка млечни продукти и плодови сокове Olympus. Той започва своята кариера в компанията веднага след като завършва бизнес администрация в Американския колеж в Солун и работи за създаването на българското представителство и позиционирането на продуктите на българския пазар. Лидерският дух, креативността и дългосрочните амбиции му донесоха наградата "Next Generation мениджър в корпоративна среда" през 2012 г. Той спечели частична стипендия за една от Professional MBA програмите на WU Executive Academy, Виена.

Компанията

"Тирбул" - Сливен, е част от гръцката група HellenicDairies S.A. (бивша Tyras S.A.), която има заводи в Гърция, България и Румъния. Българското предприятие произвежда твърди сирена, кашкавали, извара с марката Olympus. Основните пазари на фирмата са в страните от ЕС, САЩ, арабските държави, Китай, Австралия. Приходите на "Тирбул" през 2019 г. са 76 млн. лева, а заетите са 108.

Как се отрази извънредното положение заради коронавируса на бизнеса на компанията? Нараснаха или се свиха продажбите? Наложиха ли се промени в организацията и производствения ритъм?

- Ситуацията с коронакризата се отрази негативно на цялото общество и редица бизнеси, но повлия и много силно на потреблението по сектори. В нашия случай - търговията на дребно в сектор бързооборотни стоки, отбеляза ръст за сметка на обслужващите сектори (ХоРеКа). Хората бяха принудени да пазаруват единствено и само за дома и да консумират у дома. Продуктите от първа необходимост с по-дълъг срок на годност бяха основни цели на потреблението, докато по-специфични отстъпиха място.

Организацията и производственият ритъм бяха белязани от извънредната ситуация, но компанията се справи с това да продължи да отговаря на високите хигиенни и качествени стандарти, като дори постави нови по-високи, за да се задоволят нуждите на потребителите в извънредната обстановка.

Колко и какви са най-новите инвестиции, направени в производственото предприятие "Тирбул" в Сливен и какъв е ефектът от тях? Какви нови инвестиции предвижда мениджърският екип и в какъв срок?

- В периода септември 2019 до април 2020 г. "Тирбул" разработи, изгради и пусна в експлоатация нова производствена линия за грил сирене на стойност над половин милион евро. С това ние увеличихме продуктовата гама с още един вид сирене, което ни дава възможност да намерим нови пазарни ниши в целия свят.

Какви трудности среща компанията с осигуряването на суровина и как ги решава? Откъде внасяте сурово мляко?

- Сливенското предприятие има възможност да преработи до 180 тона мляко на ден средногодишно. В по-голямата си част продукцията се изнася и за да бъде конкурентна на европейските пазари, ние имаме нужда от суровини, които да отговарят на нужното качество и да са в достатъчни обеми. Към днешна дата, за да изпълняваме нашите поръчки, е невъзможно да купуваме мляко само от български ферми поради все по-високите цени и намалени обеми. Докато средноевропейската цена на краве мляко за месец юли например преди 1 година е била 0.338 евро/кг, днес тя е паднала до 0.325 евро/кг. В България обаче има ръст на цената за същия период с почти 1 евроцент, което намалява конкурентоспособността на предприятието спрямо другите европейски преработватели. Още по-тежка е ситуацията с овчето мляко, което също бележи спад и се добива основно от малки ферми, които трудно издържат стопанствата си и все по-трудно намират обслужващи работници. За да гарантираме нашето производство, ние внасяме млека от другите заводи в групата, както и мляко от Германия и други европейски държави.

Каква част от продукцията на "Тирбул" се изнася и кои са основните пазари на компанията? Какви са фирмените цели в тази посока?

- Основните пазари на фирмата са в страните от ЕС, включително и България, но най-големият клиент остава Гърция, където консумацията на сирене на глава от населението е най-висока в ЕС.

Отчитате ли промяна в потребителските нагласи заради COVID-19?

- Потребителите винаги търсят възможно най-качествени, гарантиращи сигурност и хигиена продукти. Това търсене в условия на пандемия се засили и хората се запасяваха с най-необходимите и надеждни продукти на пазара. Потребителите, които в условия на извънредно положение усилиха чувствителността към сигурността на продуктите, демонстрираха това и чрез избора си.

Разбира се, друга част от промяната на потребителското поведение също може да бъде обяснена с променените покупателни възможности на потребителите, с нестабилната и неизвестна обстановка, както и промененото поведение в ежедневието ни. Хората стоят повече вкъщи, готвят повече и съответно консумират определени продукти повече или по-малко от обикновено. Това насочи потребителите към наши по-основни продуктови категории за сметка на по-нишови. Това явление бе временно и особено осезаемо по време на извънредното положение, но се коригира по естествен път след разхлабване на мерките.

Каква е историята на марката Olympus, колко вида продукти предлагате с нея и къде се произвеждат те?

- Olympus и компанията зад марката - "Тирбул", са част от сектора за млекопреработване и производство на млечни продукти в България от 2004 г., когато отвори нашето производствено предприятие в Сливен. В последните 15 години марката Olympus постепенно ставаше все по-популярна сред българските потребители, като непрестанно разрастваше и широчината на портфолиото си от предлагани продукти. Видовете категории, с които марката е представена на пазара, са десетки, като те се простират от най-разпознаваемите - прясно и кисело мляко, сирене и извара, през специализирани и не толкова познати за родния пазар млечни продукти - свежи сирена, средиземноморски сирена, йогурт, до пазара за напитки - натурални плодови сокове, мурсалски планински чай, ядкови напитки. Компанията разполага с множество производствени центрове на Балканския полуостров, включително и България, като всяка фабрика разполага със своята инфраструктура и технологични възможности. Различните видове продукти биват произвеждани в различни страни - България, Гърция, Румъния.

Кои са топ 3 на най-купуваните продукти Olympus в България?

- Най-продаваните артикули на Olympus са представителите на най-разпознаваемите продуктови категории, присъстващи на трапезата на българина всеки ден - прясно мляко, кисело мляко и сирене. Тези категории генерират и най-големи продажби от гледна точка на реализирани обеми. От гледна точка на динамика на развитие, на ръст в продажбите и съответно увеличение на пазарен дял за нас най-перспективни са натуралните сокове, мурсалският чай и свежите сирена и йогурт.

Кои са най-новите продукти Olympus и какъв е интересът към тях?

- Най-новите предложения в палитрата от млечни продукти на компанията са крема сирене и грил сирене Meze. Крема сирене е познат за потребителите продукт, като нашето предложение се отличава от конкуренцията с изцяло натуралния си състав. Продуктът отговаря на все по-важния за потребителите стандарт Clean Label. Представянето на крема сирене в първите месеци от неговото присъствие на пазара е повече от обещаващо. Meze е традиционно средиземноморско сирене за печене, което от съвсем скоро произвеждаме и продаваме в България. Продуктът е изцяло натурален от свежо пастьоризирано краве мляко.

В сектор напитки представихме нещо иновативно за българския пазар - мурсалски планински чай Olympus. Тази напитка е без аналог в категория "Студен чай". Вложените съставки са 100% натурални - естествена отвара от мурсалски чай, подсладена с листа от стевия, без захар, без консерванти и оцветители. За богатия вкус допринася добавеният естествен плодов сок. Планинският чай се представя изключително успешно на родния пазар.

Какъв е пазарният дял на марката в България - общо и по категории?

- Марката е най-позната на българския пазар със своя бестселър - прясно мляко. Пазарният дял в тази категория според последни данни на Nielsen е 23.8% в стойност.

В категория "Напитки", и по-конкретно "Натурални плодови сокове", компанията предлага една от най-популярните сред потребителите опции, както и едни от малкото сокове, които задължително се съхраняват в хладилна витрина поради свежестта на продукта. Пазарният дял на сокове Olympus е малко над 10%.

Планирате ли навлизане в нови продуктови категории с марката Olympus?

- Компанията разширява непрестанно портфолиото си от предлагани продукти, като на година средно добавяме между 5 и 10 нови предложения. Някои от тях са изключително иновативни за родния пазар, други пък са традиционни предложения в съответните категории. Брандът е показал, че смело може да навлиза и да се конкурира в различни видове категории и това ще продължи да бъде заложено в нашата бъдеща стратегия.

Различава ли се пазарът на млечни продукти в България от този в съседните държави, какви са неговите особености?

- Разбира се, пазарът на млечни продукти в различните държави има своите специфики и различия. Както знаем, България има изключително богати стандарти в сферата на млечните продукти, както и дълбочина на своя пазар - кисело мляко, сирене и други.

Но това важи и за други страни около нас, като Гърция, например. Емблемите на гръцката млечна индустрия са сиренето "Фета" и гръцкият йогурт. Адекватната национална и корпоративна политика на съседите ни превърна тези два продукта в световни хитове.

Какви са средносрочните планове за развитие на "Тирбул"? А на марката Olympus?

- Средносрочните планове за млекопреработвателното ни предприятие в Сливен са увеличаване на производителността и ефективността на труда и разширяване на палитрата от произвеждани продукти в България.

Основна цел пред марката Olympus е увеличаване обема на продажбите и на пазарния дял. Всичко това може да бъде постигнато чрез непрестанно подобряване на организацията с цел задоволяване нуждите на пазара. Основна цел е оптималното достигане до крайния потребител, което е обвързано и със задължително насищане на комуникацията към потребителите. Целта на нашите собственици в средносрочен план е компанията да бъде в топ 3 в млечната индустрия. Пред организацията ни стои за цел и превръщането ни в основен играч в нови продуктови категории (сектор "Храни и напитки"), разширяване на продуктово портофолио и достигане на все по-голяма наситеност в присъствието на разнообразни продукти Olympus във всички търговски обекти - както в модерната, така и в традиционната тъговия. С всяка изминала година компанията заема и все по-категорично изразена социално-отговорна позиция, като подпомага редица каузи, свързани с българските деца и българската природа. Тази политика на корпоративна социална отговорност ще продължи да намира основно място в стратегията ни и за напред.

Интервюто взе Мара Георгиева

Визитка

Радослав Пашанков е търговски директор за България на гръцката марка млечни продукти и плодови сокове Olympus. Той започва своята кариера в компанията веднага след като завършва бизнес администрация в Американския колеж в Солун и работи за създаването на българското представителство и позиционирането на продуктите на българския пазар. Лидерският дух, креативността и дългосрочните амбиции му донесоха наградата "Next Generation мениджър в корпоративна среда" през 2012 г. Той спечели частична стипендия за една от Professional MBA програмите на WU Executive Academy, Виена.

Компанията

"Тирбул" - Сливен, е част от гръцката група HellenicDairies S.A. (бивша Tyras S.A.), която има заводи в Гърция, България и Румъния. Българското предприятие произвежда твърди сирена, кашкавали, извара с марката Olympus. Основните пазари на фирмата са в страните от ЕС, САЩ, арабските държави, Китай, Австралия. Приходите на "Тирбул" през 2019 г. са 76 млн. лева, а заетите са 108.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK